Udvendig beklædning med Lind -er det forsv~
Fra : Ole Slott Jensen

Dato : 29-07-04 20:59

Hej

Jeg har kig på et nyere træhus, hvor den udvendige beklædning er Lind. Jeg
har ladet mig fortælle at dette ikke er et særligt egnet materiale til
udvendig brug, da træsorten meget let angribes af svamp og heller ikke er
særlig stærkt. Det skal siges at huset behandlet med linolie-maling.

Er der nogen der kan bekræfte dette? Eller er jeg blevet misinformeret.

Hilsen
Ole

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 30-07-04 03:27

On Thu, 29 Jul 2004 21:58:56 +0200, "Ole Slott Jensen"
<slott@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>særlig stærkt. Det skal siges at huset behandlet med linolie-maling.
>
>Er der nogen der kan bekræfte dette? Eller er jeg blevet misinformeret.

Det er rigtigt, lind er en blød træsort, der ikke har det så godt med
fugtigt miljø (dansk sommer?), hvor det let bliver angrebet af svamp
og insekter.
Til møbler, træskærearbejde og lignende er det bløde og seje lindetræ
dog ret godt.

KS

Fra : kvaerulant

Dato : 30-07-04 09:53

Ole Slott Jensen wrote:

> [...]
>særlig stærkt. Det skal siges at huset behandlet med linolie-maling.
>
>Er der nogen der kan bekræfte dette? Eller er jeg blevet misinformeret.

Jeg tror at det er lindolie maling.
som der menes og ikke vedet af lindetræet.

Det er dyrt at male med linolie-maling hver 5år.