Jord op over sokkel
Fra : Anton

Dato : 26-07-04 11:29

Hej
Jeg har tænkt mig at hæve græsplænen i haven.
Det betyder så at et enkelt sted skal der jord op over soklen, og dække de
nederste 4 rækker mursten.
Kan man det, uden videre?
Eller skal jeg pudse de nederste mursten med et eller andet?

mvh
Anton

Fra : Ole Jensen

Dato : 26-07-04 11:49

Anton wrote:
> [...]
> nederste 4 rækker mursten.
> Kan man det, uden videre?
> Eller skal jeg pudse de nederste mursten med et eller andet?

Hej

Hvis jeg var dig, så ville jeg opsætte en fundamentsplade fx
Platon-plade, som er en PVC plade med knopper der sikrer ventilation
mellem pladen og murværket, foroven skal der monteres en speciel
afslutningsliste mod sokkelpudsen, der sikrer ventilationen.

Om der så skal lægges dræn også, ved jeg ikke, men det er vel ikke så
besværligt når du er i gang.

mvh
Ole-J

Fra : kvaerulant

Dato : 26-07-04 14:53

Anton wrote:

> [...]
>nederste 4 rækker mursten.
>Kan man det, uden videre?
>Eller skal jeg pudse de nederste mursten med et eller andet?

Skal der ikke lpkalplans ændring til for at man må fylde op?

Fra : Anton

Dato : 26-07-04 15:07

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Skal der ikke lpkalplans ændring til for at man må fylde op?

Oups. Det håber jeg da så sandelig ikke. Det drejer sig om 20 cm topjord som
jeg flytter fra den ene ende af haven til den anden.
På den måde kan jeg måske have børnens soppebassin fyldt helt op.

/Anton

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-07-04 20:15

> Det betyder så at et enkelt sted skal der jord op over soklen, og dække de
> nederste 4 rækker mursten.
> Kan man det, uden videre?

Nej, det kan du ikke. De 4 nederste rækker er sat på en spærring for fugt
(typisk tagpap) for at jordfugt fra fundamentet ikke skal trække op i
murstenene. Fylder du jord op over, så trækker du fugt op i hele muren og
dermed i hele huset.
Der findes nogle plader, man kan sætte for, men i mine forældres gamle hus
holdt det ikke mere end 15 år. Så var hulrummet fyldt med alt muligt, der
gjorde at fugten steg op i huset alligevel. Jeg vil tro at et dræn måske kan
hjælpe, men jeg ville nok vælge at få nogle sagkyndige til at kigge på det
og give gode råd.

Mvh Maria

Fra : Anton

Dato : 26-07-04 21:37

> [...]
kan
> hjælpe, men jeg ville nok vælge at få nogle sagkyndige til at kigge på det

Øv, det var lige præcis sådan et svar jeg frygtede!
Jeg havde tænkt om man måske kunne pudse muren op med et eller andet (evt.
tjære det),
men jeg må nok lade nogen proffesionelle øjne kigge på det.
Det er bare lidt træls, for det drejer sig kun om 5 meter i en, i forvejen,
lettere fugtig udestue.

Thanx
/Anton

Fra : Ole Jensen

Dato : 27-07-04 20:56

Anton <anton_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
> men jeg må nok lade nogen proffesionelle øjne kigge på det.
> Det er bare lidt træls, for det drejer sig kun om 5 meter i en, i forvejen,

Kan du ikke lave en form for støttemur en meter foran muren, som du så
kan lægge jorden op til?
Så fdu får et mellemrum.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan