Hvor bliver persillen af?
Fra : Iben Holst

Dato : 25-07-04 16:18

Hej...

Hvis der er noget jeg nyder i min køkkenhave er det (selvfølgelig blandt
meget andet) persille! Og jeg har altid meget af det....

Men på forunderlig vis, har vi i år alligevel ikke kunnet nå at spise det
hele løbende og jeg har ikke fundet tiden til at plukke det og lægge det i
fryseren, derfor gik det selvfølgelig i stok. Tidligere hvis dét er sket,
har jeg klippet det ned og inden ret lang tid er der så kommet nyt frem. Men
denne gang er det blevet væk!! det er ca 3-4 uger siden jeg gjorde det og
der er endnu ikke antræk til at det vil begynde at komme op igen.... Hvorfor
mon det?

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-04 11:40

On Sun, 25 Jul 2004 17:17:52 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

> [...]
>der er endnu ikke antræk til at det vil begynde at komme op igen.... Hvorfor

Persille er to-årig, dvs. første år gror den og samler kræfter, andet år
går den i stok og sætter frø.

Grunden til at de ikke er kommet igen i år kan være at de nåede at sætte
modne frø inden du fik dem klippet ned - når det sker er plantens opgave
så at sige udført og den dør.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 04-08-04 17:32

> Grunden til at de ikke er kommet igen i år kan være at de nåede at sætte
> modne frø inden du fik dem klippet ned -

Ja, det skal nok passe...
Tak for forklaringen!

Iben

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-08-04 17:59

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in message
> [...]
> denne gang er det blevet væk!! det er ca 3-4 uger siden jeg gjorde det og
> der er endnu ikke antræk til at det vil begynde at komme op igen....

Prøv at så et brev bredbladet persille, så har du persille de næste mange
år. Det kommer igen og igen og sår sig villigt. Jeg købte et brev for 20 år
siden, og siden har det passet sig selv, dvs. der skal lige fjernes en del
hvert forår for det sår sig som sagt overalt. En anden fordel ved den
bredbladede er, at det faktisk smager meget bedre, og så er det
tilsyneladende heller ikke modtagelig for angreb af gulerodsfluen, som
ellers i år har angrebet den almindelige persille voldsomt.

mvh
Preben

Fra : Iben Holst

Dato : 08-08-04 08:59

> [...]
> tilsyneladende heller ikke modtagelig for angreb af gulerodsfluen, som
> ellers i år har angrebet den almindelige persille voldsomt.

Ja, den jeg har.....hm... havde.... var en kruspersille.

Hedder den du nævner bare bredbladet persille eller er der flere af slagsen?

Iben

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-08-04 12:37

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in message

> Hedder den du nævner bare bredbladet persille eller er der flere af
slagsen?

Bredbladet eller glatbladet persille: Petroselinum crispum neapolitanum.

mvh
Preben

Fra : Iben Holst

Dato : 08-08-04 18:03

> Bredbladet eller glatbladet persille: Petroselinum crispum neapolitanum.

Øh... jow... *S*

Takker!

Iben