Hvornår gødes Rhodendendron
Fra : Anita

Dato : 25-07-04 15:29

Jaja, de der smukke planter, som ikke er til at stave til - hvornår gøder
man dem? Om foråret, efteråret eller begge dele?

Og hvor meget? Er der forskel på gødningsmængden i forhold til hvor
nye/gamle, små/store planeterne er?

Gode hjemmesider om plejning disse planter er også velkomne :)

Pft.
Anita

Fra : F. Hansen

Dato : 25-07-04 16:07

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nye/gamle, små/store planeterne er?
>
> Gode hjemmesider om plejning disse planter er også velkomne :)

http://www.rhodo.dk/html/index4.html under info kommer der en menu hvor du
kan
vælge plantevejledning og så kommer menuen pasning frem som fortæller om
gødning.

Finn

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 19:04

"F. Hansen" skrev

> [...]
> kan
> vælge plantevejledning og så kommer menuen pasning frem som fortæller om

1000 tak, det ser ud til at være et rigtig godt link. Til andre kan jeg
opsummere at gødskning foregår om foråret (3 gange med en måneds mellemrum,
med start ca. 1. april).

Den side skal jeg helt klart have kigget mere på.

Venligst Anita

Fra : MGA

Dato : 25-07-04 21:49

> [...]
> nye/gamle, små/store planeterne er?
>
> Gode hjemmesider om plejning disse planter er også velkomne :)

Jeg var så heldig at det rent faktisk stod på pakken med gødning - kig om
ikke også den info er på din pakke :)

Mette

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 21:57

"MGA" skrev

> Jeg var så heldig at det rent faktisk stod på pakken med gødning - kig om
> ikke også den info er på din pakke :)
>
> Mette

Det har jeg skam gjort :)

Der står en vældig fin beskrivelse af indholdet, men ikke et ord om dosering
eller tidspunkt.

Venligst Anita

Fra : Jasper Norman

Dato : 25-07-04 23:46

Min far har haft disse planter i mere end 30 år. Så vidt jeg véd har han
ikke brugt gødning i de sidste mange mange år. Han får med et par års
mellemrum tilført nogle containere med spaghnum. Der findes intet andet i
hans have, og planterne har det fint. Måske er gødningen ikke nødvendig?

/Jasper

Fra : Anita

Dato : 26-07-04 12:51

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hans have, og planterne har det fint. Måske er gødningen ikke nødvendig?

Det får mig til at spørge:

Skifter han spaghnum'en ud eller hvad?
Hvor ofte gøres dette?
Hvad siger I andre?

Jeg tror heller ikke at gødning er strengt nødvendigt, men jeg forestiller
mig at gødning på længere sigt giver flottere og kraftigere planter.

Venligst Anita

Fra : Jasper Norman

Dato : 27-07-04 00:15

Tja, jeg er ikke sikker, men spaghnum´en bliver ikke "skiftet ud" men bliver
simpelt hen nedbrudt til "alm.jord" Hvor ofte véd jeg ikke rigtigt, men jeg
mener at han med 2-4 års mellemrum får et par containere med spaghnum. Han
prøvede på et tidspunkt at grave vældige huller, fore dem med hullet
plastic, for at undgå at spaghnum´en skulle blive omsat så hurtigt.

/Jasper

Fra : Jan Achmann

Dato : 01-08-04 08:48

Giv dem 10 cm spagnum oveni det gamle hvert 3. år. Anvend Rhododendron
spagnum (Som er sur-gødet). Gødning herudover er ikke nødvendig, da Rhodoer
er nøjsomme planter.
Det er LANGT vigtigere at de får vand i tørre perioder. Det gælder OGSÅ om
vinteren!

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-04 11:37

On Mon, 26 Jul 2004 13:50:31 +0200, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>Skifter han spaghnum'en ud eller hvad?
>Hvor ofte gøres dette?
>Hvad siger I andre?

Et godt lag ny spagnum med et par års mellemrum er da klart en god ting.

>Jeg tror heller ikke at gødning er strengt nødvendigt, men jeg forestiller
>mig at gødning på længere sigt giver flottere og kraftigere planter.

Lige nøjagtigt - rhododendron klarer sig normalt fint uden at blive
gødet - men man får nogle pænere, kraftigere og mere blomsterrige
planter ved at gøde dem.

Jeg plejer at give min rhodo'er en gang Svovlsur ammoniak i starten af
maj måned, og nogle år får de også en omgang med noget organisk
rhododendrongødning (Animix rhododendrongødning de sidste par gange).

http://www.gartneriet.dk

Fra : MGA

Dato : 26-07-04 08:29

> [...]
> "MGA" skrev

> Det har jeg skam gjort :)
>
> Der står en vældig fin beskrivelse af indholdet, men ikke et ord om

Ok :)
På min pakke står der at der skal gødes 2 gange om året - jeg tolker det som
sommer og jul - et tyndt lag omkring planten.

Mette

Fra : kvaerulant

Dato : 04-08-04 17:56

Anita wrote:

> [...]
>nye/gamle, små/store planeterne er?
>
>Gode hjemmesider om plejning disse planter er også velkomne :)

De trives bedst ved ikke at blive gødet.

Fra : Anita

Dato : 04-08-04 18:14

kvaerulant wrote:

> De trives bedst ved ikke at blive gødet.

Kan du dokumentere dette, eller det blot din egen personlige mening?

Venligst Anita

Fra : kvaerulant

Dato : 04-08-04 23:02

Anita wrote:

>Kan du dokumentere dette, eller det blot din egen personlige mening?
>
>Venligst Anita

Nu er der adskelige flere rdodendron som er døde ved over gødning
end af nærings mangel.

Lyngfamilien (som rhododendron tilhøre) er en særlig plante familie,
som er tilpasset til nærings fatige forhold. De lever en nær symbiose
med svampe i jorden og svampene afgiver næringsstoffer til planten imod
at få sukker.
Når man så gøder planten så afbryder man symbiosen
og svægger planten fordi man kun giver tre vigtigste næringstoffer, hvilket
giver planten mangel på andre næringstoffer. Svampen er sulten
og rododendronen er syg, så det er næmt for svampen at æde den.

det kan være en ide at gøde en lille rododendron for at den skal vokse
sig større
men man skal helst ikke gøde store planter som har det godt.
Og syge planter skal nok kun gødes med vand.

MVH
Peter

Fra : Willy Jakobsen

Dato : 05-08-04 05:54

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig større
> men man skal helst ikke gøde store planter som har det godt.
> Og syge planter skal nok kun gødes med vand.

Fodrer du heller ikke din hund?
Rufle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-04 16:37

On Thu, 05 Aug 2004 00:02:20 +0200, kvaerulant
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Nu er der adskelige flere rdodendron som er døde ved over gødning
> end af nærings mangel.

Og langt flere stueplanter er døde af overvanding end af udtørring.

Det betyder ikke at stueplanter trives bedst hvis man ikke vander dem.

http://www.gartneriet.dk