Skære i glas
Fra : Jasper Norman

Dato : 22-07-04 00:39

Hej.

Jeg er ude efter lidt gode råd vedr. det at skære i glas. Jeg skal have
skåret nogle stykker, og har forsøgt med min fars gamle glasskærer. Men der
er noget der ikke rigtigt fungerer

Jeg sætter en træliste fast med lim-klemmer, således at der er luft mellem
glasset og underlaget. Jeg har set en tømrer gøre dette, men jeg mener at
han derefter nemt kunne brække glasset i stykker. Det kan man ikke påstå at
jeg har nemt ved at gøre... to gange har jeg flækket hele stykket. Så hvis
der er nogen der har et godt råd eller den endegyldige sandhed, vil jeg
meget gerne høre om det.

Mvh

Jasper

Fra : Lars Clement

Dato : 22-07-04 00:49

Du ridser med en glasskærer dyppet i petroleum/lampeolie og knækker det
efterfølgende over en skarp kant. hav rigeligt med glas, så lykkes det
første gang !!

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : //zlgge

Dato : 22-07-04 02:36

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
Så hvis
> der er nogen der har et godt råd eller den endegyldige sandhed, vil jeg
> meget gerne høre om det.

Den endegyldige sandhed...

Hav en ny glasskære. Fugt glasskærer i petroleum og skær én gang med et fast
tryk imod glasset - skære du flere gange ødelægger du skæren. Læg en liste
under snittet og bank forsigtigt på snittet med glasskærer. glasset brydes.
Gammelt glas kan være så skørt at det ikke kan knækkes i snittet.

Mvh
//zigge

Fra : Gunnar

Dato : 22-07-04 08:06

"//
> [...]
brydes.
> Gammelt glas kan være så skørt at det ikke kan knækkes i snittet.

Prøv at holde skæreren i forskellige vinkler, nar det er den rigtige, kan du
høre det.Gl. glas er svær at håndtere.
Gunnar

Fra : Niels

Dato : 22-07-04 10:22

Jasper Norman wrote:
> [...]
>
> Jasper
>
> --
> Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.

Nu er det skrevet flere gange, men køb en ny glasskærer, og smid din
fars langt væk.
At dyppe i petroleum er knap så vigtigt selv om det nok hjælper lidt,
men du kan også bruge andet smøremiddel, WD 40 eller lign.

Læg glasset på en hel plan flade, så du har et fast underlag hvor du
skærer og læg evt. dug på, et gammelt tæppe eller håndklæde. Der må ikke
være luft under hvor du skærer, så går det meget nemt galt, da der skal
presses temmelig hårdt

Skær fra kant til kant i et jævnt snit.

Hold glasskæreren helt lodret, og pres hårdt ned under hele snittet

Træk glasset ud over kanten på bordet så snittet er helt fri, og bank
med små lette slag med glasskæreren langs hele snittet på undersiden,
altså den modsatte side af hvor du skar, så kan du faktisk se at det
begynder at revne i snittet.

Læg glasset ind så dit snit følger bordkanten, og tag ved det stykke der
rager ud over og give et hurtigt tryk ned.

Hvis du følger denne opskrift kan det ikke gå helt galt.

Mvh. Niels

Der dog stadig har svært ved at skære en rund skive glas.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-07-04 14:40

Niels skrev:

> Der dog stadig har svært ved at skære en rund skive glas.

Med det rigtige grej (og lidt tålmodighed) er det ikke så svært at
lave et rundt stykke glas. Det er straks sværere at lave et rundt
hul i et stykke glas. Men det kan lade sig gøre

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-04 16:40

I glemmer at skrive at glasset skal være tørret rent. Helt galt er det hvis
der er jordpartikler på det. Ellers kan skæreren komme til at hoppe små
steder over eller kikse på anden vis, og så går det galt når der skal
knækkes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen