Beskæring af rose - Hvornår?
Fra : Puk

Dato : 19-07-04 18:12

Hej alle sammen

Vi har en gammel rose (jeg kender desværre ikke sorten) stående på
terrassen.
Det er imidlertid tydeligt, at den ikke har det super godt. Det er en høj
rose (ca 150 cm vil jeg mene), men den er lidt tynd i det og bladene er lidt
sparsomme.

Rosen har i hvert fald stået på terrassen i de sidste 10 år og jeg aner
ikke, hvordan den er blevet passet.
Den er ikke længere så køn, så min tanke var, at jeg måske kunne skære den
helt ned og så se, om det sammen med noget gødning på det rigtige tidspunkt
måske kan live den lidt op igen. Jeg overvejer også simpelthen at flytte
den og give den ordentlig omgang rosenjord. Den har efter sigende engang
været meget smuk, så min tanke er, at den jo nok bare er lidt træt i det.

Men hvornår bør jeg skære den ned? Og hvor langt ned kan jeg tillade mig at
klippe? Jeg har aldrig beskåret roser før, så en
rose-beskæring-for-dummies-guide ville være alle tiders *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-04 20:29

On Mon, 19 Jul 2004 19:11:56 +0200, "Puk" <nospam@thankyou.dk> wrote:

>Men hvornår bør jeg skære den ned? Og hvor langt ned kan jeg tillade mig at
>klippe? Jeg har aldrig beskåret roser før, så en
>rose-beskæring-for-dummies-guide ville være alle tiders *S*.

Den kan skæres ret langt ned - men hvis den ikke er blevet beskåret i
mange år, så tag den ned til 35-50 cm i første omgang.

Det vil formentlig være bedst at gøre til foråret, men du kan sagtens
tage f.eks en trediedel af grenene og klippe ned nu - og så gerne til
20-30 cm over jorden. De vil med stor sandsynlighed skyde igen allerede
i løbet af få uger.

Gødning vil den også nok have godt af - men pas på ikke at gøde for sent
- helst ikke efter starten af august. Rosenjord kan også gøre det ud for
gødning og det kan udlægges ovenpå jorden så du undgår at flytte rosen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Puk

Dato : 19-07-04 20:35

> Den kan skæres ret langt ned - men hvis den ikke er blevet beskåret i
> mange år, så tag den ned til 35-50 cm i første omgang.

Det er mit indtryk at ingen rigtig har gjort noget som helst ved den i
rigtig mange år.

> [...]
> tage f.eks en trediedel af grenene og klippe ned nu - og så gerne til
> 20-30 cm over jorden. De vil med stor sandsynlighed skyde igen allerede

Det vil jeg prøve. Mange tak for tippet.

> Gødning vil den også nok have godt af - men pas på ikke at gøde for sent
> - helst ikke efter starten af august. Rosenjord kan også gøre det ud for
> gødning og det kan udlægges ovenpå jorden så du undgår at flytte rosen.

Det vil sige, at jeg i princippet kan gøde alle mine roser på nuværende
tidspunkt? Jeg har nemlig også nogle i potter og har været lidt i tvivl om,
hvornår på året jeg helst skal gøde dem.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-04 21:40

On Mon, 19 Jul 2004 21:34:47 +0200, "Puk" <nospam@thankyou.dk> wrote:

>Det vil sige, at jeg i princippet kan gøde alle mine roser på nuværende
>tidspunkt? Jeg har nemlig også nogle i potter og har været lidt i tvivl om,
>hvornår på året jeg helst skal gøde dem.

Ja, roser vil have godt af lidt gødning nu - det gælder stort set alle
roser.

Og roser er en af de planter som det virkelig betaler sig at passe godt
med gødning og vand. Vandet er så på det sidste kommet helt af sig selv

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 21-07-04 08:25

Mon, 19 Jul 2004 22:40:12 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ja, roser vil have godt af lidt gødning nu - det gælder stort set alle
>roser.

...... når du skriver "gødning", hvilke muligheder er der så?

Er roser glade for forarbejdet græs og gulerødder?
(i dette tilfælde er det forarbejdet via en hest

/Mark

PS
>"Vandet er så på det sidste kommet helt af sig selv "

De har lige sagt i radioavisen, at nordjyderne har haft 10 soldage mere
end normalt for årstiden - er du flyttet?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-04 10:32

On Wed, 21 Jul 2004 09:25:21 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>..... når du skriver "gødning", hvilke muligheder er der så?
>
>Er roser glade for forarbejdet græs og gulerødder?
>(i dette tilfælde er det forarbejdet via en hest

Heste er glimrende gødningsproducenter
Min far fortæller stadig ind i mellem hvordan mælkemandens krikke lagde
en pære uden for deres hus og at hans bedstefar var ude med skovlen for
at få den (pæren) ind til roserne.

>PS
>
>De har lige sagt i radioavisen, at nordjyderne har haft 10 soldage mere
>end normalt for årstiden - er du flyttet?

Næh, det var sådan bare for ikke at komme ud i en diskussion om mængden
af vand - jeg har bestemt ikke noget at klage over mht. sommeren

http://www.gartneriet.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-07-04 08:59

Hej

Puk wrote:
> Men hvornår bør jeg skære den ned? Og hvor langt ned kan jeg tillade mig at
> klippe? Jeg har aldrig beskåret roser før, så en
> rose-beskæring-for-dummies-guide ville være alle tiders *S*.

Jeg så engang i "DR Derude" at Søren Ryge tog sin elskede benzindrevne
voldshækklipper og barberede sit rosenbed ned til ca 30-35cm. Det blev
gjort i midt/slutningen af marts. Det tog ca 3 minutter for et helt bed
og der blev ikke nusset om de enkelte planter.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.