Lavatera thuringiaca
Fra : Jonas

Dato : 19-07-04 15:02

Hej,

I foråret såede jeg frø af Lavatera thuringiaca. Det er der kommet en del
planter ud af.
Nu er jeg kommet i tvivl om hvordan jeg bedst plejer planterne fremover. På
frøposen bliver planten kaldt en staudebusk.
Der står også, at planten skal plantes op af en husmur på et solrigt sted.
Planten skal endvidere beskyttes om vinteren.

Nu har jeg så læst i en bog. Her omtales Lavatera thuringiaca som en staude.
Der står endvidere, at planten er god til
vindudsatte forhold.

Min plan var at plante Lavatera thuringiaca omkring nogle stolper ved min
terrasse. Her er masser af sol og læ.
Men hvor omfangsrig kan Lavatera thuringiaca egentlig blive og hvordan
vinterbeskytter man bedst?

Venligst

Jonas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-07-04 18:09

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> terrasse. Her er masser af sol og læ.
> Men hvor omfangsrig kan Lavatera thuringiaca egentlig blive og hvordan

Den blomstrer allerede første sommer, hvis den er sået betids og/eller har
fået et skub i drivhuset. Den er ikke særlig omfangsrig og bliver året efter
ca.1,5 m høj, med lodrette lige grene. Bladene bliver dybt fligede(er ikke
syg, men det ser sådan ud). Jeg har en anden slags, købt som plante. Den
blomstrer lidt senere med lidt større blomster, den bliver mere bred og
knapt så høj. L.T. er ikke svær at overvintre, blot lidt grankviste over,
rig frøproduktion. Mamelukærmebuske udmærker sig ved at blomstre smukt og
overdådigt fra nu og til frosten kommer, gamle blomster falder selv af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas

Dato : 19-07-04 19:00

> [...]
> rig frøproduktion. Mamelukærmebuske udmærker sig ved at blomstre smukt og
> overdådigt fra nu og til frosten kommer, gamle blomster falder selv af.

Hej Preben,

Tak for svaret.....så blev jeg klogere på mine L.T

Venligst

Jonas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-08-04 22:28

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev
> Hej Preben,
>
> Tak for svaret.....så blev jeg klogere på mine L.T
>
> Venligst
>
> Jonas

Jeg ser nu, at 2.års får blomstret af, måske kommer der lidt igen, men lige
nu står mine uden blomster. Derimod er den anden art, jeg har, fuld af
blomster, og det forventer jeg den beholder til første frost. Den starter
også lidt senere, og er heller ikke sådan en væltepeter som den anden
(L.T.).
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jonas

Dato : 29-08-04 21:55

> [...]
> blomster, og det forventer jeg den beholder til første frost. Den starter
> også lidt senere, og er heller ikke sådan en væltepeter som den anden

Hej Preben!

Den anden art LT, som du skriver om.....hvad hedder den?

Venligst

Jonas