"borebiller"
Fra : Rene Bech

Dato : 18-07-04 20:05

Hej
Da jeg er ved at renovere vores 1 sal har jeg i et par enkelte spær bemærket
små huller ca1-2mm hvor der er smuld fra.
Er det borebiller og hvad behandler man det med ??

vi skulle gerne have behandlet det inden vi rejser indervægge og isolere det
hele.

mvh
Rene

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-07-04 22:13

Rene Bech wrote:
> Hej
> Da jeg er ved at renovere vores 1 sal har jeg i et par enkelte spær
> bemærket små huller ca1-2mm hvor der er smuld fra.
> Er det borebiller og hvad behandler man det med ??

Det lyder godt nok som borebiller. Det plejer at betyde, at huset skal
gasses. Puha. ;(

Jeg har desværre ingen oplysninger om hvem, der kan gøre det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-07-04 00:17

"Rene Bech" <Rene.Bech@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det borebiller og hvad behandler man det med ??
>
> vi skulle gerne have behandlet det inden vi rejser indervægge og isolere

Gori 22/7 (det _skal_ hedde 22/7) er godkendt til indendørs brug.
Mange vil sige petroleum, men jeg mener det kan være lidt for brandfarligt
til indendørs brug, for ikke at tale om giftigt!
Men der findes mange midler...
Men når alt kommer til stykket er det mest effektive: Ventilation!
Borebiller kan ikke leve i træet medmindre det har en relativ fugtighed på
over 17%.
Tag evt. en snak med dit forsikringsselskab, det kan være de har nogle
"krav" til behandlingen.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Anders Majland

Dato : 19-07-04 14:40

> Da jeg er ved at renovere vores 1 sal har jeg i et par enkelte spær
> bemærket små huller ca1-2mm hvor der er smuld fra.
> Er det borebiller og hvad behandler man det med ??

Byggemarkederne kan betille noget gift hjem til formålet. Det er en klar
væske der lidt tykflydende og kan pensles på -. Men det er dyrt. Omkring
500kr for 2,5liter og det kræver solide gummihandsker, brills osv.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Chriz

Dato : 20-07-04 14:00

"Væsken" hedder Boracol (http://www.lavtox.se/boracol.htm) og er relativt
ugiftig.
Derfor godkendt til inden dørs brug. Problemet er at den koster ca 1300 kr
ex moms for 5 L......(Frederiksborg Tømmerhandel)

Check i øvrigt lige dete med Gori 22/7 der blev nævnt tidligere i trøden. Da
jeg undersøgte sagen for ca. 1 år siden mener jeg at jeg fandt ud af at 22/7
netop IKKE kan anvendes indendørs.....

mvh

Chriz

Fra : anders majland

Dato : 20-07-04 22:42

> [...]
> Derfor godkendt til inden dørs brug. Problemet er at den koster ca
> 1300 kr ex moms for 5 L......(Frederiksborg Tømmerhandel)

Så er min lokale byggekram billigere Men det ligner meget godt
billedet på siden du referer til.

> Check i øvrigt lige dete med Gori 22/7 der blev nævnt tidligere i
> trøden. Da jeg undersøgte sagen for ca. 1 år siden mener jeg at jeg
> fandt ud af at 22/7 netop IKKE kan anvendes indendørs.....

Kræver vel bare grundig udluftning en uge eller to mens man ligger i
telt i haven

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 21-07-04 03:01

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Da
> jeg undersøgte sagen for ca. 1 år siden mener jeg at jeg fandt ud af at

<snip>
Det er selvfølgelig bedre at bruge et vandbaseret produkt som f.eks. Gori
Aquaperm, men det virker kun mod borebiller. Gori 22/7 virker mod råd, svamp
og insektangreb.
Sikkerhedsreglerne siger 3-3 så det er nok en god ide at luft godt ud. Men
der står ikke noget på det tekniske datablad om forbud mod indendørs brug.
Faktisk er der nævnt at det kan bruges til gulve, paneler o.lign.
Du kan se det tekniske datablad her: (pdf-fil)
http://makeashorterlink.com/?B2D413AD8

PS. Jeg kan oplyse at mit forsikringsselskab faktisk "krævede" at jeg brugte
gori 22/7 da jeg skulle til at bekæmpe de små bæster...

Fra : Chriz

Dato : 21-07-04 12:50

Det ser jo (heldigvis) ud til at du har ret vedr. Gori 22/7. Jeg tror jeg er har
ladet mig skræmme af en tidligere kommentar i gruppen:

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3f9bdc04%240%2494879%24edfadb0f%40dtext02.news.tele.dk

mvh

Chriz

Fra : Rene Bech

Dato : 26-07-04 16:54

Tak for alle svarerne
Jeg har kontaktet gori so anbefaler Aquaperm men det skal smøres 2-3 gange
så måske er boracol samme pris da det kun skal smøres en gang.

mvh
Rene