Et ude og et inde spørgsmål
Fra : Marianne Feddersen

Dato : 16-07-04 12:12

Hej

1.
Jeg har en stor stueplante jeg gerne vil potte om, men jeg har ikke
større krukker (den, den står i er temmeligt omfangsrig allerede). Kan
jeg tage noget af toppen og evt. fjerne noget af rødderne og håbe på at
den kommer igen?

2.
Jeg har gravet alle mine liljer op og taget toppene af da de er meget
plagede af liljebiller. Toppene er smidt i en lukket beholder,
spørgsmålet er hvad gør jeg nu med knoldene. Skal de ligge til næste år
eller kan jeg lægge dem i vand noget tid og drukne de små kryb og deres
larver og derefter lægge dem i jorden igen et andet sted i haven? Sidder
utøjet overhovedet på knoldene?

Marianne Feddersen

Fra : RO

Dato : 16-07-04 16:17

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller kan jeg lægge dem i vand noget tid og drukne de små kryb og deres
> larver og derefter lægge dem i jorden igen et andet sted i haven? Sidder
Hvilken stueplante??
mvh. Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 16-07-04 16:46

RO wrote:

> Hvilken stueplante??

Den er vel 180 cm høj og har mørkegrønne lancetformede blade. Jeg har
desværre ingen anelse om hvad den hedder, men jeg har nu prøvet at
stamme den op og fjernet gammel jord og gamle rødder og sat den i ny
jord i samme krukke.
Jeg havde desværre ikke tålmodighed til at vente på svar til i morgen,
da den stod, midlertidigt, på terassen, så nu må vi se om den overlever.

Marianne Feddersen

Fra : RO

Dato : 17-07-04 23:58

RO wrote:

> Jeg havde desværre ikke tålmodighed til at vente på svar til i morgen,
> da den stod, midlertidigt, på terassen, så nu må vi se om den overlever.
> --
Det må vi håbe. Jeg har selv gjort det samme uden problemer, det er blot
vigtigt at se nøje til den med vand og lidt gødning.
mvh. Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 18-07-04 07:19

RO wrote:
> Det må vi håbe. Jeg har selv gjort det samme uden problemer, det er blot
> vigtigt at se nøje til den med vand og lidt gødning.
> mvh. Inger

Det skal jeg nok og tak for hjælpen

Marianne Feddersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-07-04 23:55

Marianne Feddersen wrote:

> [...]
> deres larver og derefter lægge dem i jorden igen et andet sted i
> haven? Sidder utøjet overhovedet på knoldene?

Nej. Der er næppe utøj i knoldene. Larverne er fra nogle aflange orange
biller, der flyver rundt og lægger æg på liljernes toppe.

Grav knoldene ned igen til efteråret.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 17-07-04 06:48

Erik Ginnerskov wrote:

> Nej. Der er næppe utøj i knoldene. Larverne er fra nogle aflange orange
> biller, der flyver rundt og lægger æg på liljernes toppe.
>
> Grav knoldene ned igen til efteråret.

Ja, jeg har set dem, de ligner at de er lavet af rød lak og deres larver
er bare SÅ klamme .
Jeg graver dem ned til efteråret, mange tak for hjælpen.

Marianne Feddersen