Hjemmebygget brændekløver.
Fra : //zlgge

Dato : 15-07-04 20:30

Hej gruppe.

Jeg har i flere gange gået en runde hos min lokale "skrot pusher", men uden
det store held fundet nogle dimser til at bygge en brædekløver af. Så derfor
overvejer jeg nu lidt at starte op med nye dele.
Jeg ville gerne bygge en kløver der kan trykke med 10 - 15 ton, da det mest
er tungt løvtræ og gamle havetræer jeg har brug for at kløve. De forskellige
kløvere jeg har prøvet at leje i tidens løb, med en styrke på 5 - 6 ton har
tit måtte opgive indtil jeg har savet et par snit på langs i stykkerne - Så
det duer ikke.

Er der en af jer der har fabrikeret sin egen kløver selv?
Hvad kom projektet til at koste?
Hvad brugte i af materialer og dele?
Fordele / Ulemper ved jeres konstruktion?

Mvh
//zigge

Fra : tnf

Dato : 15-07-04 21:17

Hej.

Du må ik spare på selve blælken du bygger kløveren op over.

Ipe er udelukket da det ikke er stærkt nok.
Når d vil ha omkring 15-16 tons tryk, vil jeg gætte på du skal op i
en HEB 180 eller større. På den måde får du også et dejligt bredt bord
at arbejde ved.

Og lige et lille fif jeg har luret af til jeg skal lave en.

Lad kniven skråne en smule frem mod træet således træet bliver presset ned
mod bjælken....med de kræfter kan de saterme slå hårdt... :)

Forklaring :

Stemplel ===/ Træ | stop.

Håber du forstår hvad jeg mener :)

Martin

Fra : //zigge

Dato : 16-07-04 00:00

"tnf" <tnf@buffernetNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når d vil ha omkring 15-16 tons tryk, vil jeg gætte på du skal op i
> en HEB 180 eller større. På den måde får du også et dejligt bredt bord

Jeg havde nu tænkt mig at bruge et firkant-rør med en dobbeltægget kniv og
et stop i begge ender, sådan at man kan flække på begge sider af kniven alt
efter hvor den står henne.

Stop | \=Kniv=/ Træ | Stop
----------------------|||--------------------
Stempel =======|||

Jeg har tænkt på at bruge sådan et rør som dem man bruger til udskyderen på
lastvognskraner og så slidse det op der hvor kniven skal vandre frem og
tilbage. Kniven skal så sidde på et inderrør der glider indeni. Er det en
tåbelig ide?

God ide

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-07-04 00:36

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev > Jeg har tænkt på at bruge
> [...]
> lastvognskraner og så slidse det op der hvor kniven skal vandre frem og
> tilbage. Kniven skal så sidde på et inderrør der glider indeni. Er det en

Næh men nok temmelig teoretisk. Med 15 ton vil det bøje selv meget kraftigt
jern, og så kunne det give problemer med fastklemning, umulig adskillelse
osv.. Hvis bevægelsen er så langsom, at man vil arbejde begge veje, vil
selve flækningen også være for langsom, og hvorfor have to steder at ærgre
sig over.... Det må være bedre med et stempel der går tilbage med dobbelt
fart(og halv kraft), og så arbejde med 1 kniv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 16-07-04 08:17

//zigge wrote:
> [...]
> udskyderen på lastvognskraner og så slidse det op der hvor kniven
> skal vandre frem og tilbage. Kniven skal så sidde på et inderrør der

Meget tåbelig, det bliver fyldt med skidt og skrammel, så din slæde blokeres
;-( Samtidig vil du også få et skævt tryk da cylinderen og træet vil trykke
hver sin vej i hver sin ende af slæden, så den kæntrer og låser ;-(
--
Calle.

Fra : Jan Holm

Dato : 16-07-04 09:24

//zigge wrote:
> [...]

Hvorfor skal kniven vandre ? Min onkel opfinder
har lavet en super kløver (12tons) hvor kniven
er den der står stille, svejset på "bordet" Nemmere
at arbejde med når nu et stykke træ sætter sig fast.
Så lader du det næste stykke presse det igennem.

Stempel ====| Træ \ Kniv.stop

Mvh
Jan Holm

Fra : MJ

Dato : 16-07-04 10:19

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse

> [...]
> at arbejde med når nu et stykke træ sætter sig fast.
> Så lader du det næste stykke presse det igennem.

Sådan fungerer min også, dejlig nemt at arbejde med.
Kunne godt have tænkt mig at kunne skifte kniven ud så man kunne vælge om
man vil
flække i 2 eller 4 stykker ad gangen. Men det kræver en skærebrænder og en
svejser :-/

Fra : Mai-Brit

Dato : 16-07-04 10:55

> [...]
om
> man vil
> flække i 2 eller 4 stykker ad gangen. Men det kræver en skærebrænder

Hvorfor det?
Det kommer da an på, hvordan kniven er fastgjort til hovedbjælken -
ikk'?

Klaus

Fra : Calle.

Dato : 16-07-04 11:05

MJ wrote:
> Kunne godt have tænkt mig at kunne skifte kniven ud så man kunne
> vælge om man vil
> flække i 2 eller 4 stykker ad gangen.

Det laves ved at man sætter en tværkniv ned over den faste kniv

--
Calle.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 16-07-04 22:50

Jeg har bygget min op omkring en firkant bjælke, som jeg samtidig bruger som
tank. Det giver en meget stor flade, så hydraulik olien ikke bliver for
varm. Så har jeg blot svejst studse fast der hvor fremnløb og tilbageløb
sidder.

Som motor bruger jeg en gammel 5 HK Honda motor jeg har været heldig at
finde. Det gør kløveren mobil, men har så den ulempe, at det larmer lidt
mere (og lugter af benzin-os)

Hele herligheden er så monteret på en udtjent trailer.

For at kunne få både mange kræfter og stor hastighed har jeg sat en
dobbeltpumpe på motoren. Den ene pumpe giver meget olie men kun lav tryk,
den anden pumpe giver lidt olie men meget tryk. Det virker rigtig godt. Det
små stykker flækkes med høj hastighed. De store stykker flækkes langsomt men
sikkert.

Opbygningen er med en fast kniv ved enden og en vandrende slæde.

Jeg har lært at det er meget vigtig, at kniven er skrå. Så kræver det ikke
så mange kræfter at flække træet.

Det er også vigtigt, at kniven er slank og skarp. Jeg tror man med fordel
kan bruge noget fjederstål eller lignende højstyrkestål, for at reducere
tykkelsen af kniven og dermed spare på kræfterne.

Hvis di vil ha. en 12-15 T flækker, skal du bruge kraftige materialer for at
få det til at holde i længden og du ender med noget der er meget tungt (og
dermed dyrt) at fremstille. Ikke at det er en dårlig ide (har jo selv gjort
det), men slæden og styret bliver meget hårdt belastet. Det har overrasket
mig. Det kræver gode svejsninger at få det til at holde.

Jeg tror man med fordel kan lave en mindre flækker 6-8 T, med en mindre
kniv, der er skarp og slank, og så blot ha' tålmodighed med de store
stykker.

Held og lykke med projektet.

mvh Ole

Fra : //zigge

Dato : 16-07-04 23:19

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det), men slæden og styret bliver meget hårdt belastet. Det har overrasket
> mig. Det kræver gode svejsninger at få det til at holde.

Mht. vægten og størrelsen gør det ikke så meget at den er lidt klodset da
den mere eller mindre kommer til at stå stationært i en ladebygning.
Der er flere der har nævnt problemer med at få svejsningen imellem kniven og
vangen til at holde, derfor kom jeg til at tænke på om det måske er en ide
at bruge en plade istedet? Den skal så være formet som et meget fladt U.

|o-stempel---o/ \
|---------------=--------|

Som "tegningen" viser, skal stemplet så monteres på den ene gren af U'et og
den anden gren skal slibes så den danner kniven. Slæden skal så laves af et
par plader og fladjern der svejses sådan at det danner et fladt rør omkring
bunden af U'et og har en konsol til stemplet på den ene side og en
presseflade på den anden.
Pladen kan nemt skæres ud med en skærebrænder og slibes til for at danne
vange konsoller og kniv uden en eneste svejsning. Man kan så svejse lidt ½"
rør på til at danne støtter for brændet så det ligger godt under kløvningen.
Uden at have den store viden om konstruktionsberegninger vil jeg tro at det
også kunne blive en lettere konstruktion end en opbygget omkring et rør
eller en H-bjælke.

Mvh
//zigge

Fra : tnf

Dato : 17-07-04 11:04

Det er ingen problem at få svejsningen mellem kniven og bjælken til at
holde.
Det kræver bare du har en stor co2 svejser. Og her skal vi nok op i omkring
300A.

Og så er det bedre at ligge 3 strenge i end at køre det af en gang. Bare
godt med skræld
på co2'rn...

Og så skal du nok regne med et A-mål på helt over det halve af
godstykkelsen.
Og den skal selvfølgelig fuld-svejses hele vejen rundt.

Mvh Martin