bjælker i etage adskillese
Fra : Gert

Dato : 15-07-04 09:11

Hej gruppe

jeg er i gang med udregninger af pris på en ombygning af mit stuehus, sådan
at 1 salen kan benyttes.

er der nogen her der ved hvordan man finder ud af hvad bjælke størrelse og
afstand der skal bruges,
når huset har mål der hedder L:15m B:6m
største længde hvor bjælkerne hænger frit er 7m (og der ikke er mulighed for
at indsætte støtte bjælker/væg)

Mvh
Gert Møller

Fra : crane

Dato : 15-07-04 13:49

Hej Gert,

Det kan ikke lade sig gøre at du har 7 m. frit spænd når huset kun er 6 m
bred ?
¨
I øvrigt behøver du ikke spekulere på det. Det laver spærfabrikken en
beregning på når du eller din tømrer forespørger på prisen....

Vi har selv lavet en ny. 1 sal... hvor bor du ? så kan jeg evt. anbefale en
meget reel, god og billig tømrer.....
Han var så billig at jeg ikke selv gad røre ved noget. + han er ekspert i ny
1sal.. (har lavet 3 inden for sidste 1½ år i viborg alene....)

jens

Fra : Gert

Dato : 15-07-04 14:20

Hej Jens

"crane" <jh@FJERNDETTEthrane.cc> skrev i en meddelelse
> Hej Gert,
>
> Det kan ikke lade sig gøre at du har 7 m. frit spænd når huset kun er 6 m
> bred ?

jo jeg formulerede mig bare ikke særligt godt!

de 7m. jeg nævner er det stykke hvor der skal x antal bjælker ind uden at
der er en mulighed for at
indsætte en væg altså teoretisk set et rum der hedder L:7m x B:6m og hvor de
6 m så bliver længden på bjælker

> ¨
> I øvrigt behøver du ikke spekulere på det. Det laver spærfabrikken en
> beregning på når du eller din tømrer forespørger på prisen....

der skal ikke indblandes spær fabrik, da der kun skal sættes 3 ekstra spær
ind.

> [...]
ny
> 1sal.. (har lavet 3 inden for sidste 1½ år i viborg alene....)

tak for det men jeg fik ikke nævnt at jeg bor på Bornholm, og vi har da også
massere af dygtige træmænd her på øen.
det er et fuld selvbygger projekt, med undtagelse af de ting som der kræves
autoriserede håndværkere til, resten bliver med bistand af
håndværkere som jeg kender

pt er det kun dimensioner og afstand mellem bjælkerne jeg er ude efter,
for at få en ide om hvad det kommer til at koste. og hvor meget der skal
bruges.

træet skal hentes i sverige, da jeg syns at de priser vi har hos de lokale
byggemarkeder er lidt for gyldne

MVH

Gert Møller
www.classic-ford-bornholm.dk
www.lynghoy.dk

Fra : crane

Dato : 15-07-04 19:20

> [...]
> der er en mulighed for at
> indsætte en væg altså teoretisk set et rum der hedder L:7m x B:6m og hvor

--- Okay det er længden på bjælkerne der betyder noget. Jeg vil tro de skal
ligge med 25 cm mellemrum med sådan et frit spænd. Det gør de ved vores hvor
der er 5 m frit spænd. Vi fik at vide max var 5,8 m frit spænd. Har du
overvejet at lægge en H bjælke af stål ind i bjælkelaget hvis der er
mulighed for det ?

> der skal ikke indblandes spær fabrik, da der kun skal sættes 3 ekstra spær
> ind.

Prøv alligevel at indhente pris og spørge lidt dumt....Det koster ikke
noget....Og kan måske spare dig for ærgelser o.m.a

jens

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-07-04 14:24

Gert wrote:

> er der nogen her der ved hvordan man finder ud af hvad bjælke
> størrelse og afstand der skal bruges,
> når huset har mål der hedder L:15m B:6m

Mit bud: 4x8 tommer. En bjælke pr. 70 cm (midt-midt).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : kristian

Dato : 16-07-04 09:11

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message news:<40f6857e$0$23867$14726298@news.sunsite.dk>...

> Mit bud: 4x8 tommer. En bjælke pr. 70 cm (midt-midt).

I følge de nye normer, skal du regne med 100x225 pr. 0,3 m . De kan
klare et spænd på 6,15 m. Dog er der i den nye trænorm også sat et
komfortkrav, som indebærer at bjælkelag max må have en nedbøjning på
1,7 mm for en punktlast på 1 kN. Dette krav medfører at man skal bruge
Kertobjælke 51x360 pr 0,4 meter. Alternativt (hvilket nok er mere
realistisk) skal der etableres sammenhæng mellem bjælkerne, så flere
bjælker kan optage lasten på samme tid. Det gør man bl.a. i USA ved at
indlægge et lodret kryds mellem bjælkerne.

mvh
kristian

Fra : kristian

Dato : 16-07-04 09:11