Maling af fritstående mur
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 14-07-04 15:59

Naboen og jeg har en fritstående, vandskuret fælles mur, som jeg nu
gerne vil have malet på vores side.
Af murmalingsprodukter kender jeg navnene Cempexo og Skalcem, men er
ikke klar over, hvilket af produkterne, jeg bør vælge.
Er der nogen, der kan give mig et godt råd? Der har været problemer med
at malingen på naboens side slår af. Muren er to stens med hulrum i
midten, åben foroven dog doverdækket af en zink kasse.
Mvh. Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-07-04 16:37

Aksel Pedersen wrote:

> [...]
> Er der nogen, der kan give mig et godt råd? Der har været problemer
> med at malingen på naboens side slår af.

Når naboens side skaller af, er det sikkert fordi han har brugt en
malingtype, der er for tæt - muren kan ikke ånde.

De to typer, du nævnte, har ikke den kedelige egenskab, så der er frit slaw.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-07-04 16:55

> [...]
> malingtype, der er for tæt - muren kan ikke ånde.
>
> De to typer, du nævnte, har ikke den kedelige egenskab, så der er frit

Men kalk er endnu bedre. Der er bare nogle farver, der ikke er så nemme at
lave.

Mvh Maria

Fra : Dorthe

Dato : 14-07-04 20:07

"Aksel Pedersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at malingen på naboens side slår af. Muren er to stens med hulrum i
> midten, åben foroven dog doverdækket af en zink kasse.

Jeg vil sige, at det kommer helt an på, hvad du forventer af den maling, du
bruger.
Vores hus var ved huskøb for 3½ år siden, malet med hvis Cempexo. ½ år
efter, skallede det af nogle steder (og gør det stadig) og blev
gennemsigtigt andre steder - nærmest slidt af af vinden.
Vi har nu - efter 3 års kamp med bygherren, fået ham til at betale for ny
maling til huset - og vi vælger klart en silikatmaling.
Men igen - det kommer an på, hvor meget en "pæn" mur betyder for jer og om i
vil male den med et par års mellemrum.
Silikatmaling samt silikatlasur holder i ca. 10 år.
Jeg kan oplyse dig om, at man generelt kun maler store landjendomme med
Cempexo.
For et godt resultat - så hold dig fra Cempexo

/Dorthe

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 14-07-04 23:49

Dorthe wrote:

> [...]
> Cempexo.
> For et godt resultat - så hold dig fra Cempexo

Hej Dorthe!
Tak for din kommentar, men ved du om silikatmaling er "diffusionsåben"?
For lyder ordet maling som noget, der er meget tæt.
M.vh Aksel

Fra : Dorthe

Dato : 15-07-04 09:22

> Hej Dorthe!
> Tak for din kommentar, men ved du om silikatmaling er "diffusionsåben"?
> For lyder ordet maling som noget, der er meget tæt.
> M.vh Aksel

Hej Aksel

Både silikatmaling og -lasuren tillader murværket at ånde

/Dorthe