Bosch opvaskemaskine - 2 problemer.
Fra : Jens

Dato : 13-07-04 18:19

Hej.

Vi har lige overtaget et hus, hvor der er en fin Bosch
indbygnings-opvaskemaskine, model SGV5603 med Aquasensor. Men der er 2
problemer med maskinen (måske hænger de sammen).

1 - Indikator for manglende afspændingsmiddel lyser konstant:
Jeg har fyldt afspændingsmiddel på, mærke Effect fra Alta, og også genfyldt,
men lampen har lyst siden vi flyttede ind og lyser stadig, vel 10 vaske. Det
ser ud til der er et forbrug af afspændingsmiddel.
Glas og tallerkner er fine, men de har fået den der karakteriske
"opvaskemaskinelyd"; at de siger lidt "irgh-irgh" når man gnubber lidt på
dem, eller rundstykket på tallerknen. Ved ikke om det altid vil være der ved
opvaskemaskinevask, eller om det skyldes for meget/lidt salt, eller for
meget/lidt afspændingsmiddel (men det er en helt anden ting .

2 - Det andet problem er, at når vi starter en vask, går der et minut eller
to, og så kommer der en kørende "ooirrn"-lyd når den vasker. Jeg vil vurdere
lyden til at være pumpe-relateret, men det kunne jo også hænge sammen med
afspændingsmidlet ?
Måske er det andet end en pumpe. Når jeg lægger mig på knæ og lytter på
fronten (indbygningsmodel) efter hvor lyden kommer fra, synes jeg nemlig
også noget at lyden kommer oppe fra øverste højre hjørne af lågen. Her
sidder de skjulte knapper (knapper kan ses når døren er åben) og dermed vel
også elektronikken, men elektronikken larmer vel ikke på den måde?

Hvor meget sker der inden i døren af en opvaskemaskine? -> kun elektronik
eller er der også noget særligt med sæbe og afspændingsmiddel? - der sendes
vel ikke vand op igennem lågen?
Bagved der hvor sæbelågen sidder, når den er åben, er der en slags "åben
rist" der så er synlig når sæbelåget er lukket. Ryger der vand herind
igennem og videre gennem afspændingsmiddel-beholderen? (sæbebeholderen er
uden nogen huller).

Hvornår i vasken åbner sæbelåget sig egentlig...

Det er nok 2 forskellige problemer.
- Hvad kan gøre, at afspændingslampen lyser konstant?
Hvordan checker elektronikken om der er nok afspændingsmiddel? Fotocelle,
andet...
Hvad kan jeg skille ad og kontrollere, mv.?

Hvordan checker jeg pumpefunktionalitet, mv.?
Der kommer fint vand ind og det kommer fint ud igen.

Er der noget jeg kan skille ad selv og kontrollere. I døren, under
sokkel-forpladen (under maskinen så-at-sige), andre steder?

- Det er ikke fordi spulearmene støder imod.
- Vandet bliver fint varmt når der vaskes og der er sæbe i.
- Filtrene er renset grundigt.
- Salt står til niveau 5 af 0-9. Jeg bruger fin salt.
- Afspændingsmiddel til til 4 ud af 1-6

Mvh og pft
Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-07-04 18:52

> - Hvad kan gøre, at afspændingslampen lyser konstant?
> Hvordan checker elektronikken om der er nok afspændingsmiddel? Fotocelle,
> andet...
> Hvad kan jeg skille ad og kontrollere, mv.?

På vores skal den stå slukket (dvs helt uden strøm) i 24 timer, så slår den
fra. Det virker nu ikke hver gang, men så prøver vi bare en runde mere.

Mvh Maria

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-07-04 09:27

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> På vores skal den stå slukket (dvs helt uden strøm) i 24 timer, så slår den
> fra. Det virker nu ikke hver gang, men så prøver vi bare en runde mere.

På vores Bosh opvaskemaskine kan man nulstille elektronikken ved at
holde to af knapperne ind og samtidigt tænde for maskinen. Jeg bruger
det et par gange om året hvis den har "sat sig fast" i et program. Måske
kan det hjælpe!?

--
Mvh Martin

Fra : Jens

Dato : 14-07-04 09:41

Hvilke to knapper bruger du?

Min manual foreskriver ikke lige sådan en nulstilling, men jeg kan jo blot
prøve...

Mvh
Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-07-04 23:01

Jens <jenc@SPAMMENOTget2net.dk> wrote:

> Min manual foreskriver ikke lige sådan en nulstilling, men jeg kan jo blot
> prøve...

Vores hedder SGU6912 og har knapper på fronten. Det er henholdsvis
knapperne til 65 grader og 40 grader der skal trykkes ned samtidigt med
at man tænder for maskinen. Så begynder lysene at blinke hvorefter man
slukker for maskinen. Så er den nulstillet.