Plæneklipper eksperimentet
Fra : Summa

Dato : 13-07-04 16:55

Goddag,

Jeg har lige behov for noget forbruger information :)

Det drejer sig om at jeg netop har købt ny plæneklipper. Efter nøje (!) at
have afsondret de forskellige modeller blev det til en Husqvarna J55S. En
model der efter sigende (deres website: http://www.husqvarna.skov-have.dk .)
er selvkørende, sideudkast og bioklip.

Nu viser det sig imidlertid at jeg næsten ikke kan bruge maskinen (den er
iøvrigt IKKE med bio - modsat websiden). Det forholder sig sådan at omtalte
klipper er forhjulstrukken. Min græsplæne har i mangel af klipper nu stået
2½ uge og den nye Husqvarna kan overhovedet ikke køre i dette øhm.."terræn".
Hjulene står bare og fedter rundt? Har I andre med forhjulstræk samme
problem?

Problem 2 (og det meste irriterende) er at man ikke kan dosere farten. Jeg
antog i min naivitet at man da selvfølgelig kunne dosere hastigheden når nu
den er selvkørende....det har de 2 sidste plæneklippere i min besiddelse da
kunnet. Men det kan man altså ikke med en Husqvarna. Hvordan bærer nuværende
ejere af Husqvarna sig ad? Hvordan kommer man rundt om de små detaljer i
haven? Jeg _vil_ jo ikke skubbe når nu den er selvkørende.

Øv jeg er ærgelig...4000kr og forretningen vil ikke have noget med
plæneklipperen at gøre (købte den igår!)

Summa

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-07-04 17:21

Hej

Summa wrote:
> Nu viser det sig imidlertid at jeg næsten ikke kan bruge maskinen (den er
> iøvrigt IKKE med bio - modsat websiden).

Jo den har, men det kræver en bioklipperkonverterprop som monteres i
udkasthullet og det står sikkert også et eller andet sted. Men ellers
lader du bare opsamleren være fuld og så virker den som bioklipper.

> Hvordan kommer man rundt om de små detaljer i
> haven? Jeg _vil_ jo ikke skubbe når nu den er selvkørende.

Af selvsamme årsag er min Husqvarna efter nøje overvejelser _ikke_
selvkørende. Det har der også her i gruppen været længere diskussioner
om. Det selvkørende fungerer ikke særligt godt i vådt eller langt græs.
Det er dog rimelig generelt. Om nogle fungerer bedre end andre ved jeg ikke.

> Øv jeg er ærgelig...4000kr og forretningen vil ikke have noget med
> plæneklipperen at gøre (købte den igår!)

Tjah, de er jo heller ikke forpligtigt til det, men god service kan det
næppe kaldes.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Summa

Dato : 13-07-04 18:22

Hej,

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Jo den har, men det kræver en bioklipperkonverterprop som monteres i
> udkasthullet og det står sikkert også et eller andet sted. Men ellers
> lader du bare opsamleren være fuld og så virker den som bioklipper.

Den har sideudkast....dvs ingen opsamler. Jeg er i mellemtiden blevet
opmæsksom på at man måske kan få en sådan prop...men forhandleren (Husqvarna
shop) var ikke sikker!

> [...]
> om. Det selvkørende fungerer ikke særligt godt i vådt eller langt græs.
> Det er dog rimelig generelt. Om nogle fungerer bedre end andre ved jeg

Præcist...det er bare så ærgeligt når man har smidt 4K efter sådan et
system. Jeg betragter mig selv som alm. begavet, og kan overhovedet ikke se
rimeligheden i at en plæneklipper er selvkørende med enten 4,5 km/t eller
slet ikke selvkørende. At min gamle udbrændte "hurricane"-bilka-bauhaus
model var en af de eneste med variabel hastighed er jeg mildest talt
forundret over...og _VILDT_ ærgelig over at jeg først opdager dette når
plæneklipperen _er_ købt :(( - baad research....

> Tjah, de er jo heller ikke forpligtigt til det, men god service kan det
> næppe kaldes.

Nej...syn's jeg heller itte...

Summa

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 13-07-04 18:51

"Summa" <summa@summarium.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forundret over...og _VILDT_ ærgelig over at jeg først opdager dette når
> plæneklipperen _er_ købt :(( - baad research....

PÅ min Craftsman kan man regulere hastigheden, ved at skrue på
kabel-holderen der holder kablet til trækket.
Så'n synes jeg nu også det var min tidligere maskine, som var en Park fra
Silvan.

mvh
Bendt

Fra : Summa

Dato : 13-07-04 19:33

Hej,

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote in message

> PÅ min Craftsman kan man regulere hastigheden, ved at skrue på
> kabel-holderen der holder kablet til trækket.
> Så'n synes jeg nu også det var min tidligere maskine, som var en Park fra
> Silvan.

Det kan man desværre ikke på en Husqvarna...

Summa

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-04 21:34

On Tue, 13 Jul 2004 18:20:36 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>Det er dog rimelig generelt. Om nogle fungerer bedre end andre ved jeg ikke.

Jeg har en Jonsered som er selvkørende, men trækker på baghjulene. Og
baghjulstræk fungerer fint når man har opsamler på. Opsamleren gør at
maskinen bliver trykket mere ned ved baghjulene. Jeg har klippet ret
højt græs med den uden større problemer med fremdriften. (Ud over at
jordstykket jeg kørte på var yderst ujævnt.)

Min maskine har dog separat håndtag til at koble kniv og hjul til/fra
med. Det er ret skønt, men gør også at maskinen bliver noget dyrere.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-07-04 17:27

> Nu viser det sig imidlertid at jeg næsten ikke kan bruge maskinen (den er
> iøvrigt IKKE med bio - modsat websiden). Det forholder sig sådan at
omtalte
> klipper er forhjulstrukken.

Klart at foretrække. Så kan du lige trykke ned en gang, når der skal drejes.

> [...]
øhm.."terræn".
> Hjulene står bare og fedter rundt? Har I andre med forhjulstræk samme

Næ, og jeg har endda en rimelig ujævn plæne visse steder - måske er din
græsplæne ikke helt tør? Stil den på højeste klip, så går det fint - og pas
på du ikke hænger lidt i håndtaget.

> [...]
> ejere af Husqvarna sig ad? Hvordan kommer man rundt om de små detaljer i
> haven? Jeg _vil_ jo ikke skubbe når nu den er selvkørende.

Jeg kører bare derud af. De små detaljer hedder træer og bede, og der er
gravet tørv af og fyldt med flis, så det er lige baghjulet ned i kanten og
så kører vi. Fungerer rigtigt godt.

Mvh Maria

Fra : Summa

Dato : 13-07-04 18:27

Hej,

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Klart at foretrække. Så kan du lige trykke ned en gang, når der skal
drejes.

Det argument kan jeg godt se...men når den nu ikke kan trække igennem
græsset af samme årsag...Så kan jeg jo ikke bruge argumentet i praksis :)

> Næ, og jeg har endda en rimelig ujævn plæne visse steder - måske er din
> græsplæne ikke helt tør? Stil den på højeste klip, så går det fint - og
pas
> på du ikke hænger lidt i håndtaget.

Hm...græsset _er_ højt og det er nu engang så tørt/vådt som den danske
sommer (¤%#¤) tillader det. Sagen er bare den at min spritnye Husqvarna står
og fedter rundt uden at komme nogen steder - og min gamle udbrændte
Hurricane fint fint trækker igennem...

> Jeg kører bare derud af. De små detaljer hedder træer og bede, og der er
> gravet tørv af og fyldt med flis, så det er lige baghjulet ned i kanten og
> så kører vi. Fungerer rigtigt godt.

Jeg kan ikke se det er smartere end at tage gassen og dreje almindeligt. Jeg
har et par store træer som jeg kanter mig igennem - det bliver jo
livsfarligt med 4,5 km/t.

Summa

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-07-04 18:50

> Jeg kan ikke se det er smartere end at tage gassen og dreje almindeligt.
Jeg
> har et par store træer som jeg kanter mig igennem - det bliver jo
> livsfarligt med 4,5 km/t.

Jeg "kanter" mig igennem en flok lavthængende æblegrene og egetræer, men det
er altså ikke noget problem i praksis.

Mvh Maria

Fra : Summa

Dato : 13-07-04 19:36

Hej,

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Jeg "kanter" mig igennem en flok lavthængende æblegrene og egetræer, men
det
> er altså ikke noget problem i praksis.

Det er muligt jeg er hysterisk, men jeg havde bare ikke forestillet mig at
min fine nye dyre græsslåmaskine er ringere (efter min mening) end den
gamle...snøft...det er muligt det i praksis kan lade sig gøre uden at bande
117 gange under en græsslåning...

Summa

Fra : Leonard

Dato : 13-07-04 19:45

"Summa" <summa@summarium.dk> wrote:

>Det er muligt jeg er hysterisk, men jeg havde bare ikke forestillet mig at
>min fine nye dyre græsslåmaskine er ringere (efter min mening) end den
>gamle...snøft...

Sådan er det ofte med forholdet mellem det gode gamle og det nymodens
pjat.
Som du selv har skrevet tidligere, så har din research forud for købet
været for ringe, men jeg synes også du skylder os navn og adresse på
den butik der ikke vil tage din 1 dag gamle græsslåmaskine retur og
sælge dig en anden (men du vil måske ikke købe en anden?)
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Calle.

Dato : 13-07-04 19:59

Summa wrote:
> Jeg kan ikke se det er smartere end at tage gassen og dreje
> almindeligt. Jeg har et par store træer som jeg kanter mig igennem -
> det bliver jo livsfarligt med 4,5 km/t.

Kan du ikke bare tage gassen af selveste motoren, så falder hastigheden på
trækket jo tilsvarende!

--
Calle.

Fra : Summa

Dato : 13-07-04 21:31

Hej,

"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message

> Kan du ikke bare tage gassen af selveste motoren, så falder hastigheden på
> trækket jo tilsvarende!

Øhm....Umiddelbart vel en logik der bør efterprøves. Jeg vender lige tilbage
med den der imorgen :)

Summa

Fra : Summa

Dato : 14-07-04 09:44

Hej alle,

Mange tak for jeres indslag. Det er rart med lidt kommentarer i en ærgelig
situation. Og apropos situationen, så ændrede den sig kraftigt her til
morgen da vi fik besøg af en Husqvarna mekaniker. Det viste sig at der sad
en "bio-klip-plade"-agtig tingest i udkastdelen af klipperen....hvilket
bevirkede at den ikke kunne trække sig gennem det ca 30 cm høje våde græs.
Ud røg bioklip-delen og den trækker nu fint. Det er ikke baghjulstræk, men
det går an.

Så kan man lære det! Og det kunne forhandleren også - de påstod jo at
modellen ikke kunne bioklippe :)

Summa