Q om maling af træmøbler (til indendørs br~
Fra : Susanne

Dato : 13-07-04 10:17

Jeg kan ikke finde nogen mere relevant gruppe, så jeg håber jeg har dette er
det rigtige sted.....

Jeg vil gerne vide noget om grunding og maling af træmøbler.
De forskellige farvehandler forhandler jo maling specifikt til træ/metal som
er væsentligt dyrere end vægmaling i samme farve (omend ikke i glans,
selvfølgelig).

Jeg står overfor at skulle male en del forskellige træmøbler og har i en bog
("Ny maling på gamle møbler") læst, at man sagtens kan bruge alm. vægmaling,
evt. fortynde den med 30% vand og bruge dette som grunder.
Derefter kan man bare bruge vægmalingen ufortyndet til at male det antal
gange møblet kræver.
Efterfølgende kan man så lasurmale og /eller lakere (hvis det drejer sig om
noget der skal kunne modstå slid) samt til sidst vokse overfladen.

Jeg ville blot høre jeres erfaringer med maling af træmøbler -
farvehandleren siger, der er en væsentlig forskel i opbygning af maling til
træ >< vægge, men betyder det noget i praksis, og i givet fald hvad?

Andre råd ang. projektet modtages med tak!

Fra : m:-\)

Dato : 13-07-04 10:59

den metode du skriver om har jeg prøvet.. det virker fint..!!! malingen
bliver hurtigt slidt af hvis der ikke kommer lak på

har endda brugt det til maling af trappe, hvor jeg kom slidstærkt lak på..!!

så god arbejdslyst..!!

Fra : Susanne

Dato : 13-07-04 15:02

"m" skrev

"..."
> malingen bliver hurtigt slidt af hvis der ikke kommer lak på
"..."

Hej m

Hvilken slags lak bruger du?
Er nu i gang med at male et gammelt hjørneskab med vægmaling. Det suger godt
nok meget. Har tænkt enten at give det lak eller voks til sidst - et skab
bliver jo trods alt ikke udsat for _så_ meget slid....men jeg har også i
sinde at male nogle forskellige stole og evt. et bord, og så _er_ lak nok
påkrævet.

Mvh.