Antenne på skorsten
Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 10:31

Hejsa.

Jeg har tænkt mig at sætte min nye radio og TV antenne op på min
skorsten som er muret. Er der nogen som ved om det er lovligt.?
Jeg tænker på det kræver jo at skorstenen er solid nok til at kunne
holde antennen i blæsevejr, og der i den forbindelse var forbud mod
opsætning på en skorsten.

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-07-04 11:04

Thomas no_email skriver
i news:iam4f01uvmbd058rebbpr3dpnoghtbbpds@4ax.com bl.a.:

> [...]
> nok til at kunne holde antennen i blæsevejr, og der i den
> forbindelse var forbud mod opsætning på en skorsten.

Jeg har lige flyttet min fra en skorsten som skulle fjernes og
jeg håber da ikke jeg har overtrådt reglerne de senere 15 år. Jeg
tror ikke det er forbudt men man skal være sikker på at
skorstenen holder, hvilket kommer an på så meget. Det er i hvert
fald ikke sjovt hvis den bryder sammen.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-04 13:52

On Mon, 12 Jul 2004 11:30:50 +0200, Thomas <no_email> wrote:

> [...]
>Jeg tænker på det kræver jo at skorstenen er solid nok til at kunne
>holde antennen i blæsevejr, og der i den forbindelse var forbud mod

Der findes et skorstensbeslag beregnet til at sætte mast på skorsten.
Men du skal nok ikke regne med at sætte meget på den, den har jo en
begrænset vindmargen. Det bedste er gå ned igennem taget og bolte
masten fast i tagspær. jo længere røret nede røret er fastgjort, jo
mere vindmostand kan den modstå og dermed en højere mast er mulig.

Hvis vil masten ikke bliver højere end 2,5 meter og der kun skal være
radio og en enkel tv antenne med ikke alt for mange elementer. Så
burde det da være fint. Dog vil man sige at det kun er parabol man
sætter på skorstenen.

Fra : //zlgge

Dato : 12-07-04 19:19

"Thomas" <no_email> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker på det kræver jo at skorstenen er solid nok til at kunne
> holde antennen i blæsevejr, og der i den forbindelse var forbud mod

Der er normalt ikke nogen forbud imod antenner på skorstene. Men man kan så
diskutere det arkitektoniske i det...
Dog skal man ikke sætte alt for langt et rør på eller alt for mange
antenner. Men i mine unge dage da jeg legede med amatørradio satte jeg en
længde 1" rør plus en 5/8 del bølge antenne på mine forældres skorsten. Dvs
ca 6 meter rør + 8 meter antenne. Det gik fint, men det var også en ældre
muret skorsten.
Hvis du vil være lidt mere sikker på at antennen ikke falder ned, så sæt den
istedet på et gavlbeslag. Det er et beslag man køber og skruer i gavlen (!)
og så kan man selv vælge hvor langt et rør man vil sætte på beslaget.

Mvh
//zigge
Snedker