Ældre kummefryser
Fra : Puk

Dato : 12-07-04 09:59

Hej alle sammen

Er der nogen som ved, hvilket firma der producerer Atlas kummefrysere?

Vi har fået en ældre kummefryser af mærket Atlas AFB 325 i bytte for 3
flasker rødvin. Nu ville jeg egentlig gerne se om ikke jeg kan finde en
betjeningsvejledning og eventuelt en specifikation (gerne med
energimærkning) på dyret, bare for at være på den sikre side. Men jeg har
lidt problemer med at finde noget.

Kan nogen hjælpe?

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-07-04 10:34

Hej Puk
Jeg kan desværri ikke hjælpe dig med det forespurgte, men på dit lokale el
center kan du afte låne en el-måler som du kan prøve at sætte på "dyret", så
ved du da hvad du har fået for de tre flasker rødvin

Peter

Fra : Ivar

Dato : 13-07-04 14:18

Puk skrev:

> (gerne med energimærkning)

Det er tvivlsom om der overhovedet findes en energimærkning
af en sådan gammel fryser. Hvis den fandtes ville det også være tvivlsomt
hvad den er værd. Hvis kompressoren er slidt vil den bruge betydelig
mere strøm end da den var ny.

Her er data for en Atlas der var på markedet for et år siden:
http://www.ens.dk/energimaerke/KontrolKoele.Asp?PType=9&Lang=DAN&Vmaerke=3&Pass=A&Sort=M

Den er testet til klasse E, med et forbrug på 504 kWh/år. Den kostede altså
625 til 750 kr at have kørende pr. år, da den var ny. Hvis jeres har tilsvarende
data men er meget slidt, kan den risikere at bruge flere gange så meget el.

Brug en måler som Peter beskriver, eller brug jeres el-måler. Hvis I aflæser
den før i går i seng og igen næste morgen, eller før og efter I går på arbejde,
kan I regne ud hvor meget det koster have fryser, køleskab samt apparater
stående på standby. I skal aflæse el-måleren med mindst 0,1 kWh nøjagtighed
for at I kan få et brugbart resultat. Hvis I har målt over 8 timer, kan I blot
gange forbruget med 1100 for at få årsforbruget. Dette skal I gange med
jeres el-pris (normalt ca. 1,40 kr). Hvis det er et betydeligt beløb, kan
I undersøge forbruget nærmere og evt. se om det kan betale sig at købe
en ny fryser eller køleskab.

Ivar Magnusson