Q: DeWalt, Toolmate osv osv
Fra : Peter Theglev

Dato : 12-07-04 09:25

Hejsa

Jeg er på udkig efter en akku bore-/skruemaskine.
Den skal udelukkende bruges til at skrue skruer i - ikke boreopgaver.
Jeg har hørt meget godt om DeWalt, men de hører jo ikke til de billigste
på markedet. Derimod kan man hos Silvan få et mærke, der hedder
Toolmate. Høj volt- og amperestyrke og til 1/3 af prisen af, hvad DeWalt
koster.
Men er det noget værd?
Erfaringer modtages med kyshånd.
Også gerne anbefalinger af andre mærker.

Mvh Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-04 09:31

On Mon, 12 Jul 2004 10:24:38 +0200, Peter Theglev <123@123.dk> wrote:

> [...]
>på markedet. Derimod kan man hos Silvan få et mærke, der hedder
>Toolmate. Høj volt- og amperestyrke og til 1/3 af prisen af, hvad DeWalt

Nej, da oftes ikke.. Ud over at de ikke er særligt kraftige, selvom de
reklamere med 18volt og jeg skal give dig. og så er de basale ting
oftes ikke på plads. Fx at maskinen ikke stopper at køre rundt, når
man slipper "aftrækkeren" der er ikke bremse på. Man skal have fuld
kontrol over en skruemaskine, især da når man skal skrue skruer I, for
ellers går det da galt hvis den kører videre når man vil have den til
at stoppe.

>Erfaringer modtages med kyshånd.

Dewalt er et meget godt valg ved jeg tro. De laver gode maskiner og er
forholdsvis billige også til den private forbruger.

>Også gerne anbefalinger af andre mærker.

Bosch skruemaskinerne er også forholdsvis billige og god kvalitet.

Ellers kunne du overveje en af de små skrueaccu´er som kun er lavet
til at skrue skruer i.. det var måske en ide´ hvis det ikke er skruer
til bjælker o.l.

Fra : tb [8550]

Dato : 12-07-04 09:36

> [...]
> på markedet. Derimod kan man hos Silvan få et mærke, der hedder
> Toolmate. Høj volt- og amperestyrke og til 1/3 af prisen af, hvad DeWalt

Jeg har en Dewalt og en grøn bosch. Jeg har prøvet en af de der billige, og
den var ikke 5 øre værd.

Dewalt er rigtigt godt, men jeg har indtryk af at der er gået mode (= ekstra
pris) i den gule farve. Forstået på den måde at den maskine jeg gav 2750 for
måske er 2000 værd. Men stadig langt over min bosch.

Dog vil jeg mene at en grøn bosch eller en b&d er rigeligt til hverdagsbrug.
De kan sagtens klare opgaven. De kan ikke skrue helt så hurtigt, og de skal
lade lidt oftere, men tilgengæld sparer man en masse penge. Glem alt om
12-14-18 eller 24v. min 12v dewalt er MEGET stærkere end min 14v bosch.
Gå derimod efter en der har gear. En 14v bosch i ok kval kan vel fås til ca
600 på tilbud

Fra : N/A

Dato : 12-07-04 11:29

Fra : Peter Theglev

Dato : 12-07-04 11:29

1000 tak for de saglige svar. Summa summarum er der vist ingen idé i at
blive forblændet af producenternes volt- og ampere-lovprisninger.

Det bli'r nok en DeWalt.
Silvan får en DeWalt på tilbud fra den 19. juli (siger de). 2 batterier
inkl. Den kommer til at koste 1.000,-. Meeeener den hedder 925.

Tak igen
Peter

Fra : Peter Theglev

Dato : 12-07-04 11:30

Peter Theglev wrote:

> [...]
> Silvan får en DeWalt på tilbud fra den 19. juli (siger de). 2 batterier
> inkl. Den kommer til at koste 1.000,-. Meeeener den hedder 925.

rettelse: Det er en 907'er.

Fra : tb [8550]

Dato : 12-07-04 12:14

Tjek lige om den har gear. Den dewalt du har kig på er den uden metal
indmad = ca. samme kvalitet og pris som ex bosch...

Fra : tb [8550]

Dato : 12-07-04 12:15

> Tjek lige om den har gear. Den dewalt du har kig på er den uden metal
> indmad = ca. samme kvalitet og pris som ex bosch...

men to batt er rigtigt lækkert!!!!

Fra : Peter Theglev

Dato : 12-07-04 13:47

tb [8550] wrote:
> Tjek lige om den har gear. Den dewalt du har kig på er den uden metal
> indmad = ca. samme kvalitet og pris som ex bosch...
>
> "Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har kopieret flg. fra DeWalts site:

"DW907K2H
12Volt 10 mm Akku bore-/skruemaskine

Egenskaber :
- Kraftig 12 V bore-/skruemaskine til kraftig boring og skruening
- Ekstrem kompakt, letvægts design
- 14-positions justerbart drejningsmoment kontrol giver holdbar
skruening i forskellige materialer med forskellige skrue størrelser
- Op til 20 Nm drejningsmoment til maksimal udførelse
- 10 mm nøglefri borepatron letter brugen
- To-hastigheds indstillinger, variabel hastighed og reverserende
kontakt til kontrolleret brug
- Elektronisk bremse til øget kontrol
- Luftafkølet motor i høj udførelse med udskiftelige kul giver
maksimum kraft og holdbarhed
- Helmetal transmission giver effektiv kraft transmission og lang
levetid på værktøjet
- Modulopdelt design giver adgang til nøgle-komponenter og servicering"

Det lader da til, at der er to gear samt metal-indmad. "Helmetal
transmission" ...

/Peter

Fra : Steen Christensen

Dato : 12-07-04 12:13

Den Mon, 05 Jul 2004 11:58:03 +0200, skrev Peter C.:

> Blå Bosch Professional-serien....ikke dårlig og ikke billig

Hvordan oplever du de blå Bosch i forhold til DeWalt - se bort fra pris?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steen Christensen

Fra : Peter C.

Dato : 12-07-04 15:10

"Steen Christensen" <reg2cat@danium.net> skrev i en meddelelse

> Hvordan oplever du de blå Bosch i forhold til DeWalt - se bort fra pris?

Jeg har ikke noget ordentligt sammenligningsgrundlag.
Den eneste DeWalt jeg kender er 907 (den til en tusse fra HN og J&F)

Hvad blå Bosch angår har jeg en 12V fra 1989-90 stykker (12V var toppen af
poppen dengang) og den har sgu holdt imponerende godt.
Motoren har været brændt af en enkelt gang, men det kan næppe siges at være
maskinens skyld.... jeg lånte den ud til en der brugte 2.gear til skruer
Derudover har min far en nyere 9,6V VES-2 der bl. a. har taget en tur ned på
cementfliserne fra 2,5 meters højde (og den virker endnu.)
Eneste anke ved den er at den medfølgende 12 min. lader tamper livet ud af
batterierne. Begge batterier døde efter ca. 7 år. Til sammenligning er der
et af de originale batterier til min 12V´er med 1-times lader, der stadig
duer. (det andet døde efter 13 år)

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Peter C.

Dato : 12-07-04 15:23

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> "Steen Christensen" <reg2cat@danium.net> skrev i en meddelelse

.....men selvom du så kun mente ift. 907´eren ville jeg stadig klart vælge
den frem for nogle af de to blå Bosch.
Den er simpelthen stærkere.
Jeg testede lidt for sjov da vi satte en 2x4"-rem op med karmskruer på en
murstensmur.
Kun min Atlas Copco og "den lille" DeWalt 907 kunne trække skruerne helt
til.
AC´eren er en 14,4V LokTor til 4000,- så jeg var ærlig talt imponeret af
DeWalt´en.
Sådan en vil jeg nok købe den dag den gamle Bosch giver fortabt.

Fra : tb [8550]

Dato : 12-07-04 16:24

> ....men selvom du så kun mente ift. 907´eren ville jeg stadig klart vælge
> den frem for nogle af de to blå Bosch.
> Den er simpelthen stærkere.

Det interessante tal er Nm ! (desværre opgiver ikke alle dem, men jeg så en
test i Gør det selv, hvor de havde målt det på alle)

Jeg har meget svært ved at tro at den lille dewalt kan hamle om med de blå
boscher (som forøvrigt også koster mindst det dobbelte)
men en blå bosch årgang 1989 er vel heller ikke helt fair
sammenligningsgrundlag...

At skrue skruer i i 2. gear ser jeg absolut intet problem i. Det betyder
blot at den æder batteriet hurtigere, og her er de 2 batterier jo en dejlig
redning (som forøvrigt leveres til stort set alle profferne)

Fra : Peter C:\\>

Dato : 12-07-04 19:16

> Det interessante tal er Nm ! (desværre opgiver ikke alle dem, men jeg så
en
> test i Gør det selv, hvor de havde målt det på alle)

Jep...har læst den
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=587&a=797

> [...]
> boscher (som forøvrigt også koster mindst det dobbelte)
> men en blå bosch årgang 1989 er vel heller ikke helt fair

Nej, det har jeg også skrevet længere oppe

> At skrue skruer i i 2. gear ser jeg absolut intet problem i. Det betyder
> blot at den æder batteriet hurtigere,

Well...det betyder altså også at motoren belastes hårdere.
(hvilket jo er logik, da den skal udføre den samme mængde arbejde, men på
den halve tid)
Jeg "snyder" også og bruger nogengange 2. gear til mindre skruer, men til en
7,0x152 karmskrue i en hårdtbrændt mursten kommer den altså ned i 1. gear

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : tb [8550]

Dato : 12-07-04 19:37

> en
>
> Jep...har læst den
> http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=587&a=797

Ligner gamle maskiner. Min dewalt hedder ex noget med XR noget...
De andre ser heller ikke top moderne ud. Jeg ved dog ikke hvor meget
de forbedrer på specs hvert år.....

Fra : Jesper Hansen

Dato : 13-07-04 11:14

Peter C. wrote:

> [...]
> Black og Decker har jeg ikke den store fidus til. Virker som lidt "low-end"
> på nær prisen
> DeWalt 907 som Harald Nyborg og Jem og FIX plejer at have på tilbud til ca
> 1000,- er en supermaskine til prisen. Lille og let, men allerhelvedes stærk.
>
> Overvej kraftigt at vælge en maskine med 2 batterier...det bliver man glad
> for på længere sigt
>
> MVH Peter C:\ ...som har Atlas Copco, Blå Bosch og Hitachi
> accu-bore/skrue-maskiner.
> Mine DeWalt-erfaringer stammer fra min fars, og min brors maskiner

Dejligt svar på et evigt tibagevendene spørgsmål. Det vil blive gemt
Denne her synes jeg også ser int. ud, hvis nogen tør prøve:
http://www.olt.dk/Katalog/varktoj/accuboremask/Accuboremaskineaimsak.htm

Jeg læste forresten i en tidligere tråd noget om at den helt billige
deWalt (<1000 kr) var en langt dårligere kval. end deres "rigtige",
noget med et "plastichus" eller noget.

Mvh

Jesper

Fra : tb [8550]

Dato : 13-07-04 12:13

> Dejligt svar på et evigt tibagevendene spørgsmål. Det vil blive gemt
> Denne her synes jeg også ser int. ud, hvis nogen tør prøve:
> http://www.olt.dk/Katalog/varktoj/accuboremask/Accuboremaskineaimsak.htm

Hmm. interessant, men 120nm er 4x så meget som alle dem nævnt i testen fra
gør det selv længere oppe. Jeg vil tillade mig at være en lille smule
skeptisk overfor spec. Prøv at søg på google efter den.

Fra : Peter C.

Dato : 13-07-04 12:49

"tb [8550]" <[FJERN]dsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm. interessant, men 120nm er 4x så meget som alle dem nævnt i testen fra
> gør det selv længere oppe. Jeg vil tillade mig at være en lille smule
> skeptisk overfor spec. Prøv at søg på google efter den.

Den kraftigste jeg hidtil er stødt på er en Atlas Copco LokTor 18V med et
moment på 71 Nm, så hvis denne yder 120 Nm er den _godtnok_ stærk.

Der hvor jeg synes det for alvor bliver "mistænkeligt" er ved hastigheden på
2200 omdr.
At dømme efter patronen er den slet ikke beregnet til at bore, men
udelukkende til skruning, og til det er 2200 omdr/min er ALT for hurtigt.
Gad vide om der skulle være røget et nul for meget på ?
Hvis den kun kører med 220 omdr/min kan det også bedre passe at den er så
lavt gearet at den kan trække 120 Nm

Sidst med ikke mindst er det interessant om de 120 Nm er målt som blødt
eller hårdt moment. Altså om den kan yde 120 Nm fra stilstand, eller om det
er målt "med tilløb"

Men spændende ser den da ud....hmmmm...måske man skulle.....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-04 17:15

Peter C. skrev:

> Gad vide om der skulle være røget et nul for meget på ? Hvis den kun
> kører med 220 omdr/min kan det også bedre passe at den er så lavt
> gearet at den kan trække 120 Nm

Min gamle ZX 1,4 benzinbil havde 116Nm så vidt jeg husker... dælme en
heftig boremaskine hvis den er mere kraftig end mange af de potter der
kører på vejene i dag..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 13-07-04 16:27

On Tue, 13 Jul 2004 13:13:17 +0200, "tb [8550]"
<[FJERN]dsl142004@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hmm. interessant, men 120nm er 4x så meget som alle dem nævnt i testen fra
>gør det selv længere oppe. Jeg vil tillade mig at være en lille smule
>skeptisk overfor spec. Prøv at søg på google efter den.

120 Nm (1,223 kg) - Det her harmonerer da vist heller ikke
--
Henrik

Fra : tb [8550]

Dato : 13-07-04 16:36

> 120 Nm (1,223 kg) - Det her harmonerer da vist heller ikke

arrrrghhh : Det er jo 12nm så ! Badv !!! Men det passer vel godt nok med
det antal omdr. den ligger.....

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-07-04 15:26

> [...]

> Men er det noget værd?
> Erfaringer modtages med kyshånd.
> Også gerne anbefalinger af andre mærker.

Jeg skruer ca. 10 skruer pr. måned og til det er en toolmate m/ bits altså
udmærket.

Mvh,
Christian

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2/

Fra : Heino Strauss

Dato : 12-07-04 21:17

Jeg har en B&D, den æder batteri meget hurtigt... ( måske derfor der følger
lyn-lader med ) men "den?s" største problem er at man skal spænde
bore-patron meget hårdt for at boret eller bit ikke glider, bruger Dewalt på
job, de er super, dejligt stykke værktøj, har også prøvet en akku-slag fra
dewalt, den er også utrolig stærk.

Mvh. Heino

p.s. men igen det kommer vel an på ens behov

---

Fra : Heino Strauss

Dato : 12-07-04 22:06

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120101&pno=60666&pointer=0

---

Fra : Peter Theglev

Dato : 13-07-04 08:45

Heino Strauss wrote:
> http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120101&pno=60666&pointer=0
>

> ---

Kender godt stedet, men der kommer jo også fragt oveni.

Gad vide, om det kan svare sig at købe brugt ...