Hvilken plante er dette?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-04 13:35

Sandsynligvis en slags stenurt, men hvilken?

10-15 cm. høj.
Bladene tykke, kødfulde nærmest nåleformede
Blomsterne på den ene starter som rødorange og ender fuldt udsprungne som
gule.
blomsterne på den anden starter som sart rosa og ender fuldt udsprungne som
hvide.

Planterne er en foræring, men giveren kender ikke navnet.

Se dem på www.hjemmesideskolen.dk/temp/stenurt.jpg

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-04 21:42

On Sun, 11 Jul 2004 14:34:41 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Sandsynligvis en slags stenurt, men hvilken?

Jeg har en mistanke om at det måske er en form for sommerblomst - som
jeg ikke ved hvad hedder. Og det er kun en yderst skummel mistanke

Kunne du måske komme til at tage nogle bedre billeder af dem? Tættere
på. Det er meget svært at se noget på det billede du har lagt på siden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-04 22:21

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg har en mistanke om at det måske er en form for sommerblomst - som
> jeg ikke ved hvad hedder. Og det er kun en yderst skummel mistanke

Kan du heller ikke komme med et hint om plantefamilie? Det var sådan set en
udmelding fra dig, jeg havde håbet på ;)

> Kunne du måske komme til at tage nogle bedre billeder af dem? Tættere
> på. Det er meget svært at se noget på det billede du har lagt på
> siden.

Desværre kan mit digitalkamera ikke fokusere tættere på - og der er ingen
zoom-funktion.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-04 15:51

Mads Lie Jensen wrote:

> Kunne du måske komme til at tage nogle bedre billeder af dem? Tættere
> på. Det er meget svært at se noget på det billede du har lagt på
> siden.

Det er nu lykkedes:

www.hjemmesideskolen.dk/temp/stenurt.jpg

Kameraet kunne mere, end jeg troede ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-07-04 21:07

On Mon, 12 Jul 2004 16:50:31 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Det er nu lykkedes:
>
> www.hjemmesideskolen.dk/temp/stenurt.jpg
>
>Kameraet kunne mere, end jeg troede ;)

Ja, det hjalp.

Men jeg er stadig blank, desværre. Jeg syntes dog også stadig det ligner
en sommerblomst jeg har set en gang for et par år siden - og som jeg
ikke har nogen anelse om hvad hedder.

Kan den du har fået planten af måske svare på om den er flerårig eller
om det er en som f.eks er drevet frem fra frø i år?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-04 21:33

Mads Lie Jensen wrote:

> Men jeg er stadig blank, desværre. Jeg syntes dog også stadig det
> ligner en sommerblomst jeg har set en gang for et par år siden - og
> som jeg ikke har nogen anelse om hvad hedder.

Pokkers ærgrerligt. Jeg synes også at have set sådan noget før. Men jeg er
ikke gartner, bare almindeligt planteinteresseret haveejer.

> Kan den du har fået planten af måske svare på om den er flerårig eller
> om det er en som f.eks er drevet frem fra frø i år?

Negativ

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-07-04 22:09

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev > Ja, det hjalp.

> Men jeg er stadig blank, desværre. Jeg syntes dog også stadig det ligner
> en sommerblomst jeg har set en gang for et par år siden - og som jeg
> ikke har nogen anelse om hvad hedder.

Jeg var ellers sikker på at han ville holde fis med os, med alle de farver.
Det lignede bestemt en gang billedbehandling, men det er det så
ikke....eller?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-04 22:26

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg var ellers sikker på at han ville holde fis med os, med alle de
> farver. Det lignede bestemt en gang billedbehandling, men det er det
> så ikke....eller?

Nej, da. Det er faktisk tilfældet, at blomsterne skifter farve, når de
udvikles fra knop til fuldt udsprunget.

Det ser man tilfældigvis også hos mange roser - uden sammenligning. Her er
der ikke tale om roser men en urteagtig vækst.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-07-04 23:19

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev > Nej, da. Det er
faktisk tilfældet, at blomsterne skifter farve, når de
> udvikles fra knop til fuldt udsprunget.

Jeg troede lige at jeg havde fundet den

http://perso.wanadoo.fr/ckjw/portulak31-08.jpg

Solportulak, men bladene passer ikke. Mon ikke det er en fætter til den?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-07-04 16:25

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg troede lige at jeg havde fundet den
>
> http://perso.wanadoo.fr/ckjw/portulak31-08.jpg
>
> Solportulak, men bladene passer ikke. Mon ikke det er en fætter til
> den?

Det gav i det mindste noget at gå videre med. Nu skal jeg se, hvad jeg
ellers kan finde ud af vedrørende (sol)portulak.

Jeg krydser fingre for, at du ramte rigtigt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-07-04 17:00

Preben Riis Sørensen wrote:

> http://perso.wanadoo.fr/ckjw/portulak31-08.jpg
>
> Solportulak, men bladene passer ikke. Mon ikke det er en fætter til
> den?

Du er tættere på, end du selv ved:

http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=180

Tak for hjælpen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-04 23:06

> Sandsynligvis en slags stenurt, men hvilken?

Stenene ser gode nok ud, og den er mangefarvet, så det må være Mangefarvet
Stenurt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen