Svineblærer med svinefedt i
Fra : george

Dato : 11-07-04 13:34

Jeg kan huske fra min barndom (50 år siden), at man kunne købe svineblærer,
fyldt med afsmeltet svinefedt. Blæren var på størrelse med et menneskes
hovede. Jeg troede, det var urinblæren, man brugte. Min kone siger, at det
ikke var urinblæren, men en anden blære. Hvad skulle det have været for en
blære? Er der en gammel rotte til stede, der ved noget om detteher?
Mvh Jørgen

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 11-07-04 17:19

On Sun, 11 Jul 2004 14:34:25 +0200, "george" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ikke var urinblæren, men en anden blære. Hvad skulle det have været for en
>blære? Er der en gammel rotte til stede, der ved noget om detteher?

Det er måske ikke lige et hus-og-have spørgsmål, men den eneste anden
blære, som sidder i en gris, er galdeblæren - og den er det ikke. Så
du har ret.
Svineblæren er også blevet brugt (bruges) til at lave punge,
trommeskind og fodbolde af.

KS

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-04 23:11

<kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du har ret.
> Svineblæren er også blevet brugt (bruges) til at lave punge,

Jeg vil gætte på at det enten er tyktarm eller mavesæk. Tyktarmen giver et
bulet udseende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-07-04 11:05

george wrote:

> [...]
> ikke var urinblæren, men en anden blære. Hvad skulle det have været for en
> blære? Er der en gammel rotte til stede, der ved noget om detteher?

Der er slet ingen tvivl: det var svineblære! Jeg kom i min barndom tit
på et svineslagteri og så, hvordan man gjorde.
Man tog blæren ud med en speciel tang: en såkaldt blæretang! (Undskyld)
Aksel