Stort røgtab fra oliefyr
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-07-04 15:05

Hejsa,

Vi har lige fået kontrolleret oliefyret, og montøren fandt frem til,
at røgtabet var på 19,5 procent. Det virker ret voldsomt...

Sodtallet var i orden (0-1), 02% (iltprocenten?) var på 17, hvilket
vist nok er alt for meget, og røgtemperaturen var 145 grader.
Trækket blev målt til 0,03 mbar.

Fyret er helt nyt, men kedlen (og resten af villaen) er gammel.

Bør jeg være bekymret?
I så fald, hvad kan der gøres for at nedbringe røgtabet?

Mvh
Henrik Pedersen

Fra : //zlgge

Dato : 10-07-04 18:10

"Henrik Pedersen" <h.bendix@SLETDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bør jeg være bekymret?
> I så fald, hvad kan der gøres for at nedbringe røgtabet?

Bygningsreglementet kræver at nye installationer har et røgtab på mellem
10 - 12, hvis det er under 9 er det fremragende...
Jeg ville snakke med min servicemand om hvordan du kan nedbringe tabet på
dit fyr.

Mvh
//zigge
Snedker

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-07-04 19:11

Hejsa,

Det lyder som om din kedel måske er utæt, så der trækker "falsk luft" gennem
brændkammeret. det giver den høje iltprocent, lave røgtemp, og selvfølgelig
et alt for stort røgtab.

Få en oliefyrs montør til at tjekke det, det koster rigtig mange penge i
extra olie.

Mvh Thomas.

Fra : J.olsson

Dato : 18-07-04 21:02

Hej Henrik.

Bekømret!...Ja, hvis du tænker på dit olieforbrug.
Dit røgtab er alt for højt, og røgtemperaturen for lav.
Der er stor risiko for løbesod i skorstenen med så lav en temp. hvis du ikke
har kerne i skorstenen.
Du skriver ikke hvilken kedel du har, men du bør nok overveje at skifte den
ud, men tal først med et servicefirma om det.

Mvh
Jørgen