Tips til fjernelse af buskbomhæk
Fra : E. Jensen

Dato : 10-07-04 12:16

Vi har besluttet, at en buskbomhæk skal graves op - den er ca. 30 år
gammel.
Har du nogen tips til hvordan man lettest kan få den gravet op???

Glem alt om dynamit og minigravemaskiner - det er ikke aktuelt.

Kan det hjælpe at gennemvande den eller hvad?

E.Jensen

Fra : Leonard

Dato : 10-07-04 12:50

"E. Jensen" <ecj@of-ir.dk> wrote:

>Glem alt om dynamit og minigravemaskiner - det er ikke aktuelt.

Det er ellers nemt med en minigraver ...

>Kan det hjælpe at gennemvande den eller hvad?

Tror jeg ikke, tør jord er meget nemmere at grave i og hænger ikke så
godt fast. Jeg gravede en tjørnehæk op i foråret, dadet var helt tørt,
og selvom jeg brugte en mingraver, så tror jeg på at var nemmere at
jorden var tør.
Men lige for tiden er jorden jo meget fugtig, så jeg ville vente.

Et alternativ kan være at udnytte at det er så vådt som det er nu og
så brænde den af. En fed stribe diesel i hele bunden af hækken og en
tændstik i den ene ende, så er der ikke meget hæk tilbage.
Men det kommer jo anpå hvad der skal stå der i stedet for, for det
tager nogle år før rødderne er rådnet væk.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bo Br

Dato : 11-07-04 16:14

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Er der et træ eller lign. i haven der står meget fast ?? Så kan du bruge en
stor kædetalje (1,5 ton og opefter) til at trække den op med.
Brug ikke reb det springer for nemt.
Tag en kraftig kæde og gør fast omkring træet, helt nede ved jorden så du
ikke vælter træet. Tag derefter taljen´s kæde og sno den omkring busken et
par gange, Så skulle det gå forholdvis nemt

Bo Br

Fra : TG4600

Dato : 11-07-04 22:59

"E. Jensen" <ecj@of-ir.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har besluttet, at en buskbomhæk skal graves op - den er ca. 30 år
> gammel.

Øh, hvor i landet, hvor meget hæk?

Jeg kunne godt være interesseret i at køre det væk for dig og måske give
en hånd med at grave den op...

TG (Køge)

Fra : E. Jensen

Dato : 12-07-04 18:11

"TG4600" <no@where.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Øh, hvor i landet, hvor meget hæk?
>
> Jeg kunne godt være interesseret i at køre det væk for dig og måske

Tak for de gode råd....

Mit "råb om hjælp" kom efter at jeg havde gravet 2-3 buske om spredt i en
hæk på 20-25 meter.

Men erfaring gør som bekendt mester - så jeg fandt da ud af, at hvis man
klippede ca. halvdelen
af busken væk med ørnenæb, gravede kraftigt hele vejen rundt om busken og
efterfølgende enten huggede eller klippede rødderne over måtte planterne
overgive sig......

Tak for tilbudet om at køre planterne væk - vi har oplagt dem bag ved laden
og efter høst bliver
de brændt af....

Nu skal jorden planeres ud og så skal jeg igang med at plante en ny
buskbomhæk.
- ja grin I bare - men den gl. hæk var blevet næsten 1 meter høj og ca. 30
cm. bred - det var
for meget af det gode.....
Nu håber jeg så, at hunden vælger et andet sted at lette ben....

Igen tak for hjælpen

E Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-07-04 21:19

On Mon, 12 Jul 2004 19:11:12 +0200, "E. Jensen" <ecj@of-ir.dk> wrote:

> [...]
>buskbomhæk.
>- ja grin I bare - men den gl. hæk var blevet næsten 1 meter høj og ca. 30

Hvorfor så ikke bare have klippet den gamle hæk godt ned/ind? Buksbom
skyder normalt ret godt fra gammelt træ, dvs. den kan klippes helt ind
hvor der ikke længere er blade og så stadig skyde igen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : E. Jensen

Dato : 13-07-04 16:03

> [...]
> skyder normalt ret godt fra gammelt træ, dvs. den kan klippes helt ind
> hvor der ikke længere er blade og så stadig skyde igen.

Hej Mads

Du gør mig nysgerrig - jeg har nemlig en hæk parallelt med den som jeg
fjernede i weekenden som
også kunne trænge til fornyelse....

Hvor langt ned vil du anbefale at klippe den ned - ca.10 cm. over jorden?
og hvornår er det bedste tidspunkt at gøre det på??

Det vil alt andet være noget som jeg har mod på at forsøge - for det er godt
nok hårdt arbejde
at grave den op.

venlig hilsen

E.Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-04 16:43

On Tue, 13 Jul 2004 17:02:48 +0200, "E. Jensen" <ecj@of-ir.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvor langt ned vil du anbefale at klippe den ned - ca.10 cm. over jorden?
> og hvornår er det bedste tidspunkt at gøre det på??

Nu er jeg godt nok siden kommet lidt i tvivl om, om buksbom skyder så
godt som jeg går og tror ..... Men jeg vil stadig påstå at den skyder
rimeigt fra gammelt træ.

10 cm - så langt ned vil jeg ikke klippe den. Jeg ville hellere finde ud
af hvor stor hækken skal være når den igen er fin - og så simpelt hen
klippe den 10 - 20 cm længere ind. Så er der plads til at nye skud kan
vokse frem. Nye skud som kan klippes og komme til at skjule de nøgne
grene.

Mht. tidspunktet - jeg ville gøre det om foråret - sådan inden hækken
for alvor begynder at gro - på det tidspunkt går det normalt bedst med
at sætte nye skud, og man får ret hurtigt dækket igen.

>Det vil alt andet være noget som jeg har mod på at forsøge - for det er godt
>nok hårdt arbejde
>at grave den op.

Jeg glæder mig til at høre hvordan det går

http://www.gartneriet.dk