Brændeskur 2,5 M fra skel ?
Fra : Heino Strauss

Dato : 09-07-04 18:51

Hej

jeg skal til at bygge et lille brændeskur 8m2, og havde tænkt mig at placere
dette skur 50 cm fra hækken ud mod vejen.... indtil jeg læste følgene :

Er det tilladt at opføre et redskabsskur på sin grund uden at inddrage
myndighederne og søge om tilladelse?

Ja, hvis skuret er under 10 kvadratmeter og du opfylder følgende
betingelser: Afstanden til andre bygninger skal være mindst 2,5 meter.
Højden må ikke være over 2,5 meter. Ligger skuret i skel (ind mod naboer
eller vej), må højden ikke være mere end 1,8 meter stigende til 2,5 meter i
en afstand på 2,5 meter fra skel.

er dette også gældene hvis det er privat vej ?

på forhånd tak

Heino

---

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-07-04 21:32

Heino Strauss wrote:

> [...]
> til 2,5 meter i en afstand på 2,5 meter fra skel.
>
> er dette også gældene hvis det er privat vej ?

Er det din-alene private vej, tæller den vel ikke som en vej men som en del
af din ejendom.

Er den private vej derimod ejet i fællesskab med andre omkringboende, tæller
den i denne hensende som en offentlig vej.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Heino Strauss

Dato : 09-07-04 21:42

Det er min egen vej..... tror jeg

den står med på mit skøde 125 m2 vej, og har ingen ejendomme på anden side
af vej

men der ligger 3 huse længere nede af den blinde vej som benytter "min vej"

Heino

---

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-07-04 21:48

Heino Strauss wrote:
> Det er min egen vej..... tror jeg
>
> den står med på mit skøde 125 m2 vej, og har ingen ejendomme på anden
> side af vej

En ikke ret stor andel af vejen, vil jeg mene. Er vejen f.eks. 2½ meter
bred, dækker det 50 meter i længden.

> men der ligger 3 huse længere nede af den blinde vej som benytter
> "min vej"

Altså privat fællesvej. Byggelinje som ved offentlig vej. :(

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Michael F. S. Laurse~

Dato : 10-07-04 17:31

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message
> [...]

Det er så ikke din egen vej. Hvis der i matriklen er noteret et areal på 125
m2 vej, er det fordi, der skal sikres adgang til de ejendomme, der ligger
"efter" dig på den blinde vej. Dvs. vejarealet er som udgangspunkt et
"sikringsareal", og hvis du ser på matrikelkortet, er det ikke sikkert, at
vejen dér ligger, som den gør i virkeligheden.

> En ikke ret stor andel af vejen, vil jeg mene. Er vejen f.eks. 2½ meter
> bred, dækker det 50 meter i længden.

> Altså privat fællesvej. Byggelinje som ved offentlig vej. :(

Enig i, at det højst sandsynligt er privat fællesvej. Men hvilken byggelinie
er det lige, du (Erik Ginnerskov) referer til? Så vidt jeg er bekendt,
findes der ikke nogen generelt fastlagt byggelinie til offentlig vej!?

Når det så er sagt, så er det den rigtige bestemmelse i bygningsreglementet
for småhuse Heino Strauss har fat i, og det betyder, at han kan bygge sit
brændeskur op til skel (husk tagudhæng ikke må rage ind over), dog under de
højdeforudsætninger, han selv tidligere har nævnt. Jeg antager videre, at
grunden ligger op til den omtalte vej. Hvis hele vejen ligger inde på Heinos
grund og vejen er bredere end 2.5 m er der intet til hinder for, at Heino
kan opføre sit brændeskur i 2.5m's bredde ud til vejen. Heino opfordres
hermed til at tage et kig på matrikelkortet, hvorefter han kan se, om hele
vejen ligger på hans ejendom samt hvor bred vejen er.

Som afsluttende replik kan jeg opfordre til at få fastlagt skellet på/ved
vejen ved henvendelse til en landinspektør, men det er nok lidt overkill i
denne henseende.

Mvh. Michael Laursen
--
e-mail: michael_laursen@tele2adsl.danmark (ret danmark til dk)
Hvorfor vente med at bruge de penge, man ikke har,

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-07-04 20:34

Michael F. S. Laursen wrote:

> Enig i, at det højst sandsynligt er privat fællesvej. Men hvilken
> byggelinie er det lige, du (Erik Ginnerskov) referer til?

De bestemmelser, der er defineret i det småhusreglement, du selv refererer
til:

I skel højest 1,80 meter højt stigende til 2,50 meter højt 2,50 meter fra
skel.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Heino Strauss

Dato : 11-07-04 19:14

Takker for svar.

---

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-07-04 08:47

Hej

Heino Strauss wrote:
> er dette også gældene hvis det er privat vej ?

Et skel er et skel uanset hvad det er der grænser op hvortil mm. Der kan
måske være forskel mellem byzone og landzone. Det ved jeg ikke.

I news:dk.binaer har jeg postet et billede af min brændestabel under
emnet "brændestabel".

Løsningsmetoden er genial i forhold til alle mulige bygningsløsninger,
da det ikke er en bygning. Min indhegning rummer ca 16m² i 1,6m højde =
ca 25m³. Der ligger en løs pressening henover som holder vandet væk. Og
siden arrangementet er under 1,8m kan _ingen_ sige noget til det. Min
stak er ca 1m fra skel, men det er kun så jeg stadig kan passe hækken
bagved. Samtidig med at den ikke er højere end hækken, så generer den
ikke naboen. I princippet kunne jeg have 50m² indhegning på denne måde
uden at skulle søge byggetilladelse til det.

Hvis du i øvrigt stabler dit brænde løst, så må du i princippet gøre som
det passer dig. Skel, afstand, højde mm er da underordnet.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.