krakkeleret - hvordan
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 08-07-04 20:36

Ja, nu er jeg altså også hoppet med på modebølgen:

Jeg vil gerne male en kommode, så den ser lidt brugt/gammel ud med
krakkeleret maling. Hvordan gøres det?
Males den først i den ønskede farve, og krakkeles bagefter med noget andet,
eller kan man købe krakkelere-maling?

--
Venlig hilsen
Birgitte Abkjær

OBS: Fjern dyret fra min e-mailadresse
ved direkte henvendelse!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-07-04 20:43

Birgitte Abkjær wrote:

> Jeg vil gerne male en kommode, så den ser lidt brugt/gammel ud med
> krakkeleret maling. Hvordan gøres det?
> Males den først i den ønskede farve, og krakkeles bagefter med noget
> andet, eller kan man købe krakkelere-maling?

Du skal bruge noget helt specielt maling. Forklar din farvepusher om dit
projekt. Han vil så vide, hvad du skal bruge.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Marco

Dato : 08-07-04 20:45

"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev:
> [...]
> krakkeleret maling. Hvordan gøres det?
> Males den først i den ønskede farve, og krakkeles bagefter med noget

Du har fat i noget af det rigtige. Først en grundfarve og derefter noget
"krakkelere-maling", som iøvrigt også fås på spray. Ganske nemt og bekvemt.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : //zlgge

Dato : 10-07-04 01:22

"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> krakkeleret maling. Hvordan gøres det?
> Males den først i den ønskede farve, og krakkeles bagefter med noget

Man kan købe "krakelere-maling", eller man kan blande lidt vand i en
æggehvide og smøre ovenpå grunderen. Når den er tør males med alm.
olie-alkyd maling ovenpå. Det er lidt tricky at finde ud af hvor mange lag
æggehvide der skal til og hvor meget malingen skal fortyndes. Men prøv at
eksperimentere med det. Ved at stryge et lag æggehvide på og lade det tørre
og derefter smøre et lag mere på, på tværs af det første, får man en anden
krakelering. Og igen ved at fortynde malingen fås en anden større/mindre
krakelering.

Mvh
//zigge
Snedker

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 10-07-04 09:53

> [...]
> krakelering. Og igen ved at fortynde malingen fås en anden større/mindre

Det lyder spændende - det vil jeg eksperimentere lidt med. Hvad med
samonella

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-07-04 13:59

Birgitte Abkjær <paogbaZEBRA@oncable.dk> wrote:

> [...]
> krakkeleret maling. Hvordan gøres det?
> Males den først i den ønskede farve, og krakkeles bagefter med noget andet,

Hej

Jeg sidder med en flaske krakeleringslak i hånden. Den er fra firmaet
Schjerning: http://www.schjerning-farver.com
Jeg ka dog ikke finde den på deres side, men måske kan du finde en
forhandler. Jeg har købt mit hos Flauenskjold i Aalborg.

Først males i en grundfarve, den skal tørre helt op.
Derefter påføres krakeleringslakken, som også skal tørre.
Derefter males der med topfarven, der krakelerer så den underliggende
farve kan ses.
Der bruges vandbaseret farve.
Den hedder ES Akryl Krakelering.

Som der også svares, kan lakken også købes på spray.

mvh
Ole-J