egetræplankegulv bølger...
Fra : EMPAK

Dato : 07-07-04 08:12

Hej
For ca 2 mdr. siden fik vi lagt et massivt gulv i vores kælder. Det kom et
lille isolerende lag skumplast under, gulvet er blevet lakeret 2 gange,
møblerne flyttet ind da det var hærdet og nu, lige pludseligt, har gulvet
hævet sig i bølger af 10 cm højde. Hvad sker der? Og er det noget vi kan
gøre noget ved?
Vi har sat en gasvarmer derned, da det måske har noget med fugtighed at
gøre...

Pia

Fra : Madsen

Dato : 07-07-04 09:47

> [...]
> hævet sig i bølger af 10 cm højde. Hvad sker der? Og er det noget vi kan

Grunden til at det udvider sig er fugt, løsningen er at lave 5-10mm fuge
langs væggen så gulvet kan arbejde, fugen kan dækkes af fodpanel, som kun må
fastgøres i væggen, så gulvet kan kan glide under det. På under siden af
fodpanelet vil jeg montere filt , så det ikke risser gulvet og giver lyd fra
sig.

> Vi har sat en gasvarmer derned, da det måske har noget med fugtighed at
> gøre...

Gas varme er en meget dårlig ide da den afgiver meget fugt ved forbrænding.

Vil anbefale at i opsæter en afugter. evt supleret med anden varme (ikke
gasvarme).

Det er på denne årstid (sommer typisk med høj temperatur og regnvejr ) at
udvidelsen vil være størst.

Der findes speciel maskine til at lave fugen langs vægen, det ligner en
vinkelsliber der er parret med en rundsav, den er lavet så den kan komme tæt
på væggen.

--
Hilsen Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 15:44

> Der findes speciel maskine til at lave fugen langs vægen, det ligner en
> vinkelsliber der er parret med en rundsav, den er lavet så den kan komme
tæt
> på væggen.

Er det sådan een med et "spyd" på som kører frem og tilbage og som skal
slibes helle tiden når den rammer betonunderlaget?

Eller er der andre bedre typer?

Kan den lejes nogen steder?

MVH

Bo

Fra : Madsen

Dato : 07-07-04 20:58

"Bo" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i en meddelelse
> tæt
>
> Er det sådan een med et "spyd" på som kører frem og tilbage og som skal
> slibes helle tiden når den rammer betonunderlaget?
nej

> Eller er der andre bedre typer?

ja lamello laver en.
> Kan den lejes nogen steder?

prøv ved lokal byggemarked.

Beskrivelse af metode http://www.dr.dk/bedrebolig/raad_enkelt.asp?id=1417
den afstand der skal være til væg afhænger af hvilken type gulv (masiv,
lamel eller andet opsøg fabrikantens opgivelser).

--
Hilsen Madsen

Fra : Madsen

Dato : 07-07-04 21:13

> [...]
> den afstand der skal være til væg afhænger af hvilken type gulv (masiv,
> lamel eller andet opsøg fabrikantens opgivelser).

det kunne være lamello S3 Shadow joint cutter på følgende side

http://lamello.com/english/f_start_e2.htm

Forhandler i DK er http://www.carlf.dk/ og Thomsen's Maskiner 7643 3949 om
der er nogle af dem der udlejer ved jeg ikke, men der mulighed for de kan
henvise.

--
Hilsen Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 22:01

> det kunne være lamello S3 Shadow joint cutter på følgende side

Den ser god ud, jeg forsøger at kontakte et af firmaerne.

Tak for det.

MVH

Bo