/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Havefest med tag-selv hyld - snegle igen i~
Fra : Anette


Dato : 05-07-04 21:54

Vi er blandt de "heldige" haveejere der deler afgrøder med den iberiske
skovsnegl - i overvældende store mængder i år.( Vi håbede ellers såen ovenpå
sidste år hvor invasionen var minimal - men ak )
Vi bryder os ikke om nematoder eller kemi der æder sneglene langsomt op
indefra - så vi bruger troligt 2-3 aftener om ugen på at samle 4-500 snegle
pr gang og aflive dem med kogende vand.

Ved et tilfælde opdagede vi at en afsavet gren fra hyldetræet kan "samle
tropperne". så sneglene er nemmere at samle sammen. Det måtte lige prøves af
om det bare var en engangs forestilling, så hylden må slippe et par grene
mere, som blev lagt rundt om det næsten totalt nedspiste
aspargeskartoffelbed
og jo, det virker.
Vi har på mindre end 10 min. samlet over 500 snegle der sad tæt sammen og
hyggede med hyldeblade.

Bare et tip hvis du også hører til dem der samler snegle

/ Anette



 
 
Marlene (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 06-07-04 07:33


"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse
news:40e9c098$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vi er blandt de "heldige" haveejere der deler afgrøder med den iberiske
> skovsnegl - i overvældende store mængder i år.( Vi håbede ellers såen
ovenpå
> sidste år hvor invasionen var minimal - men ak )
> Vi bryder os ikke om nematoder eller kemi der æder sneglene langsomt op
> indefra - så vi bruger troligt 2-3 aftener om ugen på at samle 4-500
snegle
> pr gang og aflive dem med kogende vand.

Snip

Uhha, det lyder vildt med de snegle - hvor i landet bor du?

Mvh. Marlene.



Anette (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Anette


Dato : 06-07-04 15:38

Marlene <tunne@heaven.dk> wrote:
>
> Uhha, det lyder vildt med de snegle - hvor i landet bor du?
>
Hej Marlene

Vi bor i Tommerup, på Fyn - og det ER vildt i år. Lige så vildt som det var
i 2002, hvor vi , for sjov begyndte at tælle hvor mange snegle vi samlede
sammen.
Foreløbig har sneglene onduleret bedet med asparges kartofler,
squashplanterne, samtlige sommerblomster, store dele af bedet med løg og
samtlige 5 bede med jordbær -( nej, vi har ikke selv fået så meget som et
eneste jordbær endnu.) Øv det er træls.
Det skal lige med at vi har en stor grund der støder op til en brakmark med
en lille sø på den ene side og en dyrket mark på den anden side. Det er
gammel have med masser af gode , fugtige gemmesteder for snegle ( og de
noget mere hyggelige tudser, frøer, sangfugle, harer, fasaner og jævnlige
besøg af dådyr .

Jooo der er skam dejligt på landet - hvis det ikke lige var for de
forbistrede snegle.

/ Anette



Marlene (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 06-07-04 18:02


"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse
news:40eab92a$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Marlene <tunne@heaven.dk> wrote:
> >
> > Uhha, det lyder vildt med de snegle - hvor i landet bor du?
> >
> Hej Marlene
>
> Vi bor i Tommerup, på Fyn - og det ER vildt i år. Lige så vildt som det
var
> i 2002, hvor vi , for sjov begyndte at tælle hvor mange snegle vi samlede
> sammen.

Uhha, uhha, jeg er lige flyttet til Fyn - derfor spurgte jeg. Jeg flyttede
nemlig fra dræbersneglene (syd for Århus). Nå, men de er heldigvis ikke
kommet her endnu (Nordvestfyn).

Og ja, sidste år var der vist generelt ikke så mange snegle i det hele taget
pga. den varme sommer - og pga. den hårde vinter 2002/2003.

> Foreløbig har sneglene onduleret bedet med asparges kartofler,
> squashplanterne, samtlige sommerblomster, store dele af bedet med løg og
> samtlige 5 bede med jordbær -( nej, vi har ikke selv fået så meget som et
> eneste jordbær endnu.) Øv det er træls.

Ja, det er godt nok træls - og meget ulækkert. De er simpelthen så ulækre,
hvis det er de store orange eksemplarer.

> Det skal lige med at vi har en stor grund der støder op til en brakmark
med
> en lille sø på den ene side og en dyrket mark på den anden side.

Kommer de også fra den dyrkede mark? Det synes jeg ikke, jeg oplevede der,
hvor vi boede før.

Det er
> gammel have med masser af gode , fugtige gemmesteder for snegle ( og de
> noget mere hyggelige tudser, frøer, sangfugle, harer, fasaner og jævnlige
> besøg af dådyr .

Hvad med tudserne; tager de ikke nogle snegle?

>
> Jooo der er skam dejligt på landet - hvis det ikke lige var for de
> forbistrede snegle.

Hvad med Ferramol (som bruges til økologisk dyrkning)?

Mvh. Marlene.



Anette (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Anette


Dato : 06-07-04 23:40

Marlene <tunne@heaven.dk> wrote:
> Uhha, uhha, jeg er lige flyttet til Fyn - derfor spurgte jeg.

Jamen velkommen til Fyns land
Nordvestfyn har vist været en smule forskånet, i hvertfald i forhold til
Sydvestfyn og her på Højfyn.

> Ja, det er godt nok træls - og meget ulækkert. De er simpelthen så
> ulækre, hvis det er de store orange eksemplarer.

De fåes skam i alle størrelser og farvenuancer i vores have - og Jo, de
ER ulækre.

> Kommer de også fra den dyrkede mark? Det synes jeg ikke, jeg oplevede
> der, hvor vi boede før.

De kommer vist mest fra den uopdyrkede stribe jord mellem marken og vores
grund.
Selve marken har vi ikke se snegle i.

> Hvad med tudserne; tager de ikke nogle snegle?

Ikke ret mange, og kun de helt små på 1-2 cm. De større kan godt få lov til
at æde jordbærrene, selvom der bor tudser i bedene.

> Hvad med Ferramol (som bruges til økologisk dyrkning)?

Vi har overvejet Ferramol, men det er dyrt til en grund på 3500m2 og vi
bryder os ikke den måde det dræber sneglene på.- sådan langsomt over flere
dage. Det "sejpineri" er væmmeligt- også selvom det bare er snegle og de er
ulækre.

/ Anette



Marlene (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 07-07-04 11:38


"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse
news:40eb29d9$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Marlene <tunne@heaven.dk> wrote:
> > Uhha, uhha, jeg er lige flyttet til Fyn - derfor spurgte jeg.
>
> Jamen velkommen til Fyns land

Tak


> Nordvestfyn har vist været en smule forskånet, i hvertfald i forhold til
> Sydvestfyn og her på Højfyn.

Jahhh - de er ca. 10 km. herfra.

>
> > Ja, det er godt nok træls - og meget ulækkert. De er simpelthen så
> > ulækre, hvis det er de store orange eksemplarer.
>
> De fåes skam i alle størrelser og farvenuancer i vores have - og Jo,
de
> ER ulækre.

Syd for Århus, hvor vi som sagt boede før, var der mange af de mørkebrune og
ikke så store/tykke. De lå nærmest i klynger. De nåede dog heldigvis ikke at
komme ind i vores have.

>
> > Kommer de også fra den dyrkede mark? Det synes jeg ikke, jeg oplevede
> > der, hvor vi boede før.
>
> De kommer vist mest fra den uopdyrkede stribe jord mellem marken og vores
> grund.
> Selve marken har vi ikke se snegle i.

Det passer godt med vores erfaring.

>
> > Hvad med tudserne; tager de ikke nogle snegle?
>
> Ikke ret mange, og kun de helt små på 1-2 cm. De større kan godt få lov
til
> at æde jordbærrene, selvom der bor tudser i bedene.

Ok.

>
> > Hvad med Ferramol (som bruges til økologisk dyrkning)?
>
> Vi har overvejet Ferramol, men det er dyrt til en grund på 3500m2 og vi
> bryder os ikke den måde det dræber sneglene på.- sådan langsomt over flere
> dage. Det "sejpineri" er væmmeligt- også selvom det bare er snegle og de
er
> ulækre.

Ja, det er ret dyrt. Vi brugte det før, hvor vi havde en grund på 2200 kvm.
Du kan dog købe de store poser, hvilket er noget billigere. Om det er synd
for dem - jah.... de holder op med at spise og graver sig ned i jorden. Jeg
er dyreven ud over alle grænser og er med i 5-6 forskellige foreninger, men
lige i dette tilfælde må jeg indrømme, at jeg ikke har tænkt så meget på, om
de lider........

Mvh. Marlene.



Calle. (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 06-07-04 23:50

Marlene wrote:
> Ja, det er godt nok træls - og meget ulækkert. De er simpelthen så
> ulækre, hvis det er de store orange eksemplarer.
>
De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.
De findes kun få steder i DK. Her har vi mange i skovene, og de gør intet
fortræd.
Dem må du for guds skyld ikke forvæksle med dræbersneglene.

--
Calle.



Marlene (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 07-07-04 11:39


"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
news:p0GGc.1948$yl3.1406@news.get2net.dk...
> Marlene wrote:
> > Ja, det er godt nok træls - og meget ulækkert. De er simpelthen så
> > ulækre, hvis det er de store orange eksemplarer.
> >
> De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.

Jo, det var det helt bestemt - i det store antal.


Mvh. Marlene.



Maria Frederiksen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 07-07-04 14:39

> > De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.
>
> Jo, det var det helt bestemt - i det store antal.

Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er IKKE
orange.

Mvh Maria



Jakob Jeppesen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 07-07-04 14:55

Maria Frederiksen fik på mystisk vis skriblet følgende:
>>> De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.
>>
>> Jo, det var det helt bestemt - i det store antal.
>
> Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er
> IKKE orange.
>

Men selv en orange snegl kan vel dræbe, hvis der er mange nok

/Jakob



Marlene (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 07-07-04 15:25


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:40ebfcfc$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.
> >
> > Jo, det var det helt bestemt - i det store antal.
>
> Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er IKKE
> orange.


Jo!!! Se bl.a. her:

http://www.gentofte.dk/Nyheder/2002_3kvartal/20020729_snegleinvasion_0809.htm

Du kan finde masser af billeder på nettet af de orange dræbersnegle. Men ja,
de kan også være brune.

Mvh. Marlene.



Maria Frederiksen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 07-07-04 15:44

> > Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er
IKKE
> > orange.
>
>
> Jo!!! Se bl.a. her:


OK, det vidste jeg ikke, men der står jo ret specifikt at du IKKE kan se om
det er en almindelig snegl eller en dræbersnegl før den er død og du
obducerer den. Og så er det ligesom lidt sent.

Mvh Maria




Marlene (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 07-07-04 18:40


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:40ec0c7a$0$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er
> IKKE
> > > orange.
> >
> >
> > Jo!!! Se bl.a. her:
>
>
> OK, det vidste jeg ikke, men der står jo ret specifikt at du IKKE kan se
om
> det er en almindelig snegl eller en dræbersnegl før den er død og du
> obducerer den. Og så er det ligesom lidt sent.

Ja, men spørgsmålet gik ud på, om de kan være orange, og det kan de

Mvh. Marlene.



Anette (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Anette


Dato : 07-07-04 23:48

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:
> OK, det vidste jeg ikke, men der står jo ret specifikt at du IKKE kan
> se om det er en almindelig snegl eller en dræbersnegl før den er død
> og du obducerer den. Og så er det ligesom lidt sent.
>

Det er vist ikke så svært at se forskel på de to slags snegle. Den røde
skovsnegl er, ligesom sin sorte artsfælde tydeligt "rillet" på ryggen" og
ensfarvet hele vejen rundt- hvor den iberiske har knapt så dybe riller og
ikke er helt ensfarvet, men en smule mørkere på ryggen. Det er i hvertfald
min erfaring efter at have boet flere steder i landet. Om ikke andet kan man
se det på dens adfærd. Rød skovsnegl er ikke så hærgende og ødelæggende for
køkkenhaven og sommerblomstbedene, som den iberiske er.
Her på HøjFyn, har jeg ikke set den røde skovsnegl på "friland" dvs væk fra
skovestrækninger, men i haven har vi , ud over den iberiske snegl, fundet
den sorte skovsnegl og den grå ( kældersnegl? den kan være gråstribet eller
nærmest grå leopardprikket)
Den røde skovsnegl lever kun i meget få områder efterhånden, så der er ikke
store chancer/risici for at den ryger med i en masseaflivning af
dræbersnegle.

/ Anette



Preben Riis Sørensen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-07-04 00:09


"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev

>grå ( kældersnegl? den kan være gråstribet eller
> nærmest grå leopardprikket)

Den hedder Plettet Gråsnegl, og er nok ligeså sulten som Dræberen, den er
jeg dog indtil nu gået fri af og kender ikke virkningen. Imidlertid har jeg
megen 'glæde' af de små både med og uden hus. De kaster sig over bestemte
planter og tilsyneladende er skudspidser de mest interessante. I drivhuset
er de på den, for der er malet på kryds og tværs med kunstgødning, og det
kan de ikke passere. Og på gulvet kommer hr. Tudse efter dem, nok ikke dem i
hus.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Marlene (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 07-07-04 15:27


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:40ebfcfc$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.
> >
> > Jo, det var det helt bestemt - i det store antal.
>
> Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er IKKE
> orange.

Se i øvrigt også her - her er de alle orange:

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/297.html



Calle. (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 08-07-04 00:29

Marlene wrote:
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> news:40ebfcfc$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>> De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.
>>>
>>> Jo, det var det helt bestemt - i det store antal.
>>
>> Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er
>> IKKE orange.
>
> Se i øvrigt også her - her er de alle orange:
>
> http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/297.html

Nej de er ikke rigtigt orange, de orange skovsnegle er lige så orange som
kumunearbejdere.

--
Calle.



Marlene (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 08-07-04 07:46


"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
news:xG%Gc.3157$1L3.242@news.get2net.dk...
> Marlene wrote:

Snip

> > Se i øvrigt også her - her er de alle orange:
> >
> >
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/297.html
>
> Nej de er ikke rigtigt orange, de orange skovsnegle er lige så orange som
> kumunearbejdere.
>
> --
> Calle.

Det er helt klart dem, jeg kalder orange; der findes nemlig også de
mørkebrune, som du kan se på nogle af billederne (de andre links).

Mvh. Marlene.



Marlene (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Marlene


Dato : 07-07-04 15:49


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:40ebfcfc$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > De store knald orange er IKKE dræbersnegle, men skovsnegle.
> >
> > Jo, det var det helt bestemt - i det store antal.
>
> Stort antal er altså ikke lige med dræbersnegle. Og dræbersneglen er IKKE
> orange.

Denne hjemmeside http://home8.inet.tele.dk/bmt/ er rigtig god; der står en
masse om dræbersneglen, og der er billeder både af den brune og den orange
udgave.

Mvh. Marlene.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste