kan ingen svare ang. jordbær
Fra : ibber

Dato : 05-07-04 21:16

Åres første jordbær egen avl
De skulle nydes med piskefløde nams

Så men man sidder der og spiser så er der lige pludselig en tynd orm på
1-1,5 cm længde
En nærmere undersøgelse viste 12 stykker af slagsene på de forskellige bær

Det var ikke specielt lækkert, er ikke vegetar men alligvel.
Hvad kan de være for nogen sjovere, har aldrig oplevet det før.
er det pga af regn /fugt
nogen gode bud

Fra : Gunnar

Dato : 06-07-04 16:41

"ibber" <12347@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var ikke specielt lækkert, er ikke vegetar men alligvel.
> Hvad kan de være for nogen sjovere, har aldrig oplevet det før.

Hej
Det er et insekt det stikker dem i blomstenog lægger æg, så det er allerede
der I skal sætte ind.
Gunnar

Fra : ibber

Dato : 06-07-04 18:10

okay det er et rimeligt godt svar
ved du hvilket insekt det drejer sig om og hvilken gift man skal gi dem ?
Vores lyst til jordbær for i år er slut selv købebær

Fra : Gunnar

Dato : 07-07-04 20:39

> okay det er et rimeligt godt svar
> ved du hvilket insekt det drejer sig om og hvilken gift man skal gi dem ?
Hej.
Nej jeg kan ikke huske navnet, men før i tiden blev der sprøjtet med et
insektmiddel. Problemet var dengang, og vel stadig at der gerne skulle bier
til at bestøvet blomsterne, og de blev også forgiftet, så det er svært at
ramme det rigtige tidspunkt. Men spørg i plantecentre, de sælger meget i
gift.
Gunnar

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-07-04 20:09

> [...]
>
> Det var ikke specielt lækkert, er ikke vegetar men alligvel.
> Hvad kan de være for nogen sjovere, har aldrig oplevet det før.

Hindbærsnudebiller angriver jordbær og forårsager som regel visne
blomsterknopper - det er sikkert ikke dem.
En bladhveps kan angribe jordbære, dens larver er ca. 15 mm
lange og grønne. De æder af bladene.
Desuden er der en del andre skadedyr, der går i roden, men det er
ikke normalt, at larver går i selve bærret. Hvis du kunne tage et
nærbillede af larven kunne det være interessant at se, hvad der har
forvildet sig på dine planter.

Man kan uddrive larverne ved at sætte undervarme på bærrene -
så kommer de frem.

Per A. Hansen

Fra : ibber

Dato : 08-07-04 09:01

billede er lagt i dk.binaer

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-07-04 15:01

> billede er lagt i dk.binaer

Problemet er, at jeg ikke kan finde det her - i dk.binaer bliver der lagt så
mange
filer op, så dir billede er røget langt ned i køen.
Det sikreste er at lægge billedet på en hjemmeside med et direkte link.

Som sagt er det en tilfældighed de har fundet husly i dine kordbær, der
er ingen ordinære skadedyr, der passer med din beskrivelse.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-04 23:23

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev > Problemet er, at jeg ikke
kan finde det her - i dk.binaer bliver der lagt så
> mange
> filer op, så dir billede er røget langt ned i køen.
> Det sikreste er at lægge billedet på en hjemmeside med et direkte link.

Men kan linke direkte til medd. i dk.binaer, så den kan findes indtil
nyhedsgruppen nulstilles. Man(indsenderen) tager meddelelsen og åbner den og
vælger 'svar til gruppe', og kopierer det der begynder med News:
ogenhelmassevolapyk. Dette sender han sammen med ? til gruppen, og alle
(undtaget dem der kører ren textserver) kan åbne det direkte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen