hjælp jeg har gjort det selv (sandspartlin~
Fra : arne nielsen

Dato : 05-07-04 16:59

Hej NG
Jeg har sandspartlet mit køkken 2 gange, men der trak stadig gult materiale
(sod, røg eller klister, dont know) igennem sandspartlen så jeg fik at vide
i malerforetninge at det skulle have en omgang alkylmaling. Hvilket jeg så
gik igang med. Men jeg havde "glemt" at før man bruger en sådan dyr maling
så skal der væv op, så jeg endte med at måtte bruge 4 gange så meget
alkylmaling som jeg havde regnet med. Spørgsmålet er hvad jeg så skal gøre
nu. Havde egentlig planlagt at bare male over igen 2.gang med en god køkken
bad maling, men har lige fået at vide i min malerforretning at det er MEGET
vigtigt at der kommer filt eller væv op inden. Men jeg er SÅ træt af det,
kan jeg ikke bare give det en omgang maling nu uden filt?
tak

Fra : Marco

Dato : 05-07-04 19:26

"arne nielsen" <donot@nospam.com> skrev:
> [...]
> vigtigt at der kommer filt eller væv op inden. Men jeg er SÅ træt af det,
> kan jeg ikke bare give det en omgang maling nu uden filt?

Ja, alkydmaling isolerer godt, men hvofor ikke have brugt en isolerende
vandfortyndbar maling/lak istedet ?

Well, "skaden" er sket, men hvorfor dit køkken skal have filt eller væv op
ved jeg ikke. Du skal jo ikke armere på nogen måde i et køkken. Hvofor mener
din malerforretning det er MEGET vigtigt ?

Du kan enten lade alkydmalingen stå alene hvis den har lidt glans og er
velegnet som slutstrygning - eller hvis anden farve/glans ønskes, overmale
med en god vaskbar plastmaling.
Hvis alkydmalingen allerede nu står med for meget glans, vil jeg råde til en
1. strygning med en grunder, som hæfter godt, da du ellers risikerer at
kunne skrabe plastikmalingen af.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Jørgen

Dato : 05-07-04 21:48

Hvad er problemet?
er der stadig skjolder? hvad jeg tvivler på hvis det er olie alkyd maling.

Er glansen forker, eller farven?

hvorfor skal der væv op? ville du havde væv op inden du startede og glemt
det

Der er noget der siger mig du måske burde skifte den farvehandler ud i en
rasende fart.

Hilsen Jørgen

Fra : arne nielsen

Dato : 06-07-04 20:03

Tak for rådene begge to! Jeg har nu "bare" malet over med en god højglans
køkkenmaling, og det ser fint ud. Så må vi jo se om det holder, jeg stopper
i hvert fald her! (maleren sagde at 9 ud af 10 sandspartlinger uden væv
faldt ned igen!)

Fra : Marco

Dato : 06-07-04 21:11

> [...]

stopper
> i hvert fald her! (maleren sagde at 9 ud af 10 sandspartlinger uden væv
Det han siger er; Jeg sælger sandspartel af dårlig kvalitet - Ellers må
vedkommende jo vejlede sine kunder udi sandspartling, så det holder !

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Jørgen

Dato : 06-07-04 21:11

Det er noget sludder, hvis bunden er i orden holder sandspartel fortrinlig,
hvis ikke vil vævet absolut ikke gøre det bedre.
Jeg kom i malelære midt i 50, så jeg burde vide det

Hilsen Jørgen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-04 23:36

Jørgen wrote:
> Det er noget sludder, hvis bunden er i orden holder sandspartel
> fortrinlig, hvis ikke vil vævet absolut ikke gøre det bedre.
> Jeg kom i malelære midt i 50, så jeg burde vide det

Rigtigt. Hvis sandspartlingen ikke kan holde uden væv, vil væv trække den af
væggen. Jeg kom i malerlære i midt 60'erne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin