Brændenælder
Fra : Uffe Holst

Dato : 04-07-04 21:01

I "hækken" mellem jeg og min ene nabo vokser der en masse brændenælder.
Pudsigt nok kun på siden vendt mod min have. Muligvis fordi min side af
hækken vender mere eller mindre mod sydøst, hvorimod hans - naturligvis -
vender mod nordvest.

Men de er jo lidt irriterende, for de brænder jo lidt, når man går forbi,
slår græsset langs hækken og lignende.

Hvordan slipper jeg nemmest af med dem?

Jeg kan naturligvis tage et par handsker på og hive dem op, men det er jo
næppe en varig løsning.

Jeg kan naturligvis også spise dem, mens skuddene er unge og lækre, men jeg
kender mig selv så godt, at jeg ikke får det gjort, og så er brændenælderne
snart blomstret og seje at tygge i.

Jeg kan måske sprøjte dem med et eller andet, men jeg vil jo helst ikke, at
hækken også forsvinder derved.

--
Uffe Holst

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-07-04 21:18

> Jeg kan måske sprøjte dem med et eller andet, men jeg vil jo helst ikke,
at
> hækken også forsvinder derved.

Løning, hvis du er til gift: Round Up. Det skal pensles på bladene i stedet
for at sprøjte, hvis du vil undgå at rammea alt muligt andet.
Ellers er der kun at hive op og hive op. Mindst hver 14. dag, hvis det skal
være effektivt.

Mvh Maria

Fra : Quatalis

Dato : 04-07-04 21:41

> [...]
> for at sprøjte, hvis du vil undgå at rammea alt muligt andet.
> Ellers er der kun at hive op og hive op. Mindst hver 14. dag, hvis det

Eller du kan gøre det på den nemme og sjove måde. Køb den billigste le du
kan finde (2-300 kr). Hug dem om (det er ret sjovt at "høste med le"). Gør
det med mellemrum efterhånden som de kommer. Næste år er de ved at have
givet helt op, hvis du er om dem med mellemrum. Du fremskynder processen
hvis du sår græs eller skyggeplanter (fx. rabarber) der kvæler de nye skud,
der hvor nælderne stod.

Vi har brugt metoden både langs hæk og på et stort område og det virkede
perfekt.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-04 21:52

On 04 Jul 2004 20:00:45 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan slipper jeg nemmest af med dem?
>
>Jeg kan naturligvis tage et par handsker på og hive dem op, men det er jo

Det er nok den flerårige brændenælde du har - og den er faktisk ret nem
at rykke op. Rødderne ligger næsten oven på jorden. Hvis de har stået i
flere år, så har de dog normalt så godt fat at man ikke får hele roden
med i første forsøg. Så rykker man dem bare op når de skyder igen.

Hvis der er til at grave med en greb, så kan det også være rigtig
effektivt.

http://www.gartneriet.dk