Frigor kummefryser fryser ikke...
Fra : Heidi

Dato : 03-07-04 23:08

.... som den skal længere.
I dag opdagede jeg at den var helt oppe på -11 grader, og selvom vi
havde smidt ikke-frosne varer i, var der kun tale om nogle frys-selv is
og et par pakker pølser, og det plejer den sagtens at kunne klare uden
hurtig-frys funktionen.
Jeg skruede helt op for den og satte den på hurtigfrys, og her næsten et
halvt døgn senere, står den stadig kun på -15 - nogle sodavandsis som
var frosne, er blevet bløde, muligvis fordi de ikke-frosne is kom ned
sammen med dem.

Hvad kan problemet være? Det virker som om de større allerede frosne
varer stadig er frosne, og pølserne vi kom i i dag er også blevet
hårde(re), men den vil bare ikke blive koldere end -15. Jeg prøvede at
skrue ned på normal styrke (indstillingen går fra 0-9, og den plejer at
stå ca. midt i mellem) og slukke for hurtig-frys, og så begyndte
temperaturen næsten med det samme at stige, indtil jeg tændte for
hurtig-frys igen, og skruede helt op. (Der er digitaldisplay på
fronten).

Vi har lige testet, og det lyder som om den går igang hvis man først
skruer helt ned, og derefter helt op igen. Jeg formoder derfor at
kompressoren kører, men den køler bare ikke nok.

Det er en lavenergi model (med tyk "skal" som skulle isolere bedre)som
er godt et år gammel, så den burde jo kunne repareres uden udgift for os
(eller hvad?), men det er mere surt hvis den står helt af, og alle
frostvarer går tabt (da vi har selvrisiko på indboforsikringen).

Nogle der har et forslag til hvad der kan være galt?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Esben Tærsker

Dato : 04-07-04 01:28

Heidi wrote:
> ... som den skal længere.

Snip

> Nogle der har et forslag til hvad der kan være galt?

Det lyder som om du må ud og ofre en ny fryser.
Jeg antager, at kompressoren kører for fuld drøn, og alligevel kun kan
holde -11 grader. Det betyder at der enten er en utæthed i kølesystemet
eller at kompressoren er slidt op.
Med mindre det er en meget stor eller helt ny fryser kan det ikke svare
sig at reparere. Skaf en ny inden den står helt af...

/Esben

Fra : Esben Tærsker

Dato : 04-07-04 15:06

Esben Tærsker wrote:

> [...]
> Med mindre det er en meget stor eller helt ny fryser kan det ikke svare
> sig at reparere. Skaf en ny inden den står helt af...

Sorry...
Af en eller anden grund havde jeg kun læst de første to afsnit af din
mail. Du forklarer jo pænt, hvordan både kompressoren kører og hvor ny
den er...
Så helt enig med Jacob: Kontakt forhandleren. Der er garanti på sadan en
kasse...:)
Eneste problem er dog, at den tilsyneladende virker igen. Det er lidt
træls som montør at komme ud og skulle fejlsøge på en kummefryser der er
-21 grader...

Men bare for at være helt sikker: Du er sikker på, at det _er_ en
lyn-frys kontakt, og ikke en hoved-afbryder, ikke?

/Esben

Fra : Heidi

Dato : 04-07-04 15:24

Esben Tærsker wrote:

> [...]
> Eneste problem er dog, at den tilsyneladende virker igen. Det er lidt
> træls som montør at komme ud og skulle fejlsøge på en kummefryser der

Ja det kan jeg forstå Men jeg ville nu også kun have tilkaldt en
hvis den fortsat kun kunne komme ned på -15.

> Men bare for at være helt sikker: Du er sikker på, at det _er_ en
> lyn-frys kontakt, og ikke en hoved-afbryder, ikke?

Helt og aldeles sikker Jeg har brugt knappen før i enkelte tilfælde
når vi havde mange ufrosne ting der kom i. Jeg undrede mig bare over at
den var så længe om at komme ned på den rigtige temp. igen.

I øvrigt mener gemalen nu at det kan være en kombination af de ufrosne
ting der kom i, og så fordi den står i et bryggers sammen med
naturgasfyret, som også afgiver varme.
Så næste gang tænder jeg for hurtig-frys uanset hvor få ting det er, og
så har jeg lært min lektie

Fra : Esben Tærsker

Dato : 04-07-04 15:32

Heidi wrote:

> [...]
> naturgasfyret, som også afgiver varme.
> Så næste gang tænder jeg for hurtig-frys uanset hvor få ting det er, og

Så skal du bare være opmærksom på, at en lyn-frys-knappen virker på den
måde, at den kortslutter termostaten. Det vil sige, at den sætter
kompressoren til at køre uafbrudt. Så man skal huske at slukke for den
igen efter en times tid. Hvis man glemmer den et par dage vil jeg nødig
være kompressor...

/Esben

Fra : Jacob

Dato : 04-07-04 06:34

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (eller hvad?), men det er mere surt hvis den står helt af, og alle
> frostvarer går tabt (da vi har selvrisiko på indboforsikringen).

Kontakt forhandleren mandag morgen og de frosne varer ser du om du kan få
opbevaret hos naboen. Sådan en fejl skal forhandleren få repareret uden
udgift for dig.
Hvis du er i tvivl om hvordan købeloven virker, så kig her :
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad069/

Hilsen Jacob

Fra : Heidi

Dato : 04-07-04 09:20

Jacob wrote:

> [...]
> repareret uden udgift for dig.
> Hvis du er i tvivl om hvordan købeloven virker, så kig her :

Jeg kan fortælle at den her til morgen stod på -21, så et eller andet er
der da sket.
Nu har jeg så slukket for hurtig-frys og lader den stå nogle timer inden
jeg prøver at skrue ned på normal styrke - så må vi se om problemet er
løst.

Tak for svarene.