Vin stikling ?
Fra : Pandora

Dato : 03-07-04 21:33

Har klippet et stort stykke at toppen af min ny vin (jeg læste man skulle
klippe af over det 5. blad)

Det stykke jeg har klippet af, har nu stået i vand i et par uger, idet jeg
håber den vil slå rødder - men der er ikke 'sket' noget endnu - kan jeg
overhovedet lave en ny vinstok på denne måde ?

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 03-07-04 23:06

Pandora wrote:
> [...]
> håber den vil slå rødder - men der er ikke 'sket' noget endnu - kan jeg
> overhovedet lave en ny vinstok på denne måde ?

Jeg tvivler - ihvert fald skal man nok have tålmodighed. Jeg har fået
nye vinplanter på følgende overraskende måde: Om efteråret ved
tilbageskæringen bliver de afskårne forveddede grene skåret i stykker,
og sammen med bladene derfra lagt ind under nogle rhododendroner, og så
skænker jeg dem ikke nogen tanke, før der hen på foråret spirer fine
vinplanter frem - planteklare med fint rodnet.
Jeg blev noget overrasket, da jeg så det for første gang og troede, at
det var ukrudt, indtil jeg så, at de kom fra grenstykker fra min
vinstok. Har kunnet forsyne naboerne med fine Himrod-planter.
Aksel

Fra : Anette

Dato : 04-07-04 11:49

Aksel Pedersen <aksel.pe@hotmail.com> wrote:
> [...]
> så skænker jeg dem ikke nogen tanke, før der hen på foråret spirer
> fine vinplanter frem - planteklare med fint rodnet.

hej Aksel

Tak for det tip - det må prøves.
Jeg har ellers de sidste 4-5 år forsøgt alt hvad bøgerne forskriver + lidt
til..
Sat stiklinger i vand, sat dem i potter, trukket grene ned og "begravet dem"
o.s.v.
Uden held. Men nu vil jeg da prøve din måde - og krydse fingre for at det
lykkes denne gang

/ Anette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-04 07:21

On Sat, 3 Jul 2004 22:33:10 +0200, "Pandora" <none@none.invalid> wrote:

> [...]
>håber den vil slå rødder - men der er ikke 'sket' noget endnu - kan jeg
>overhovedet lave en ny vinstok på denne måde ?

Det kan man godt. Eller, dvs jeg plejer at stikke dem i kasser/potter
med jord hvor de næsten altid slår rigtig god rod - der kan dog nemt gå
5-6 uger inden det sker. Det er dog ikke sikkert det er helt så let når
de står i vand.

Mit problem er ikke at få rod på stiklingerne, det er derimod at få dem
til at overvintre første vinter. Det er kun sjældent det lykkedes, men
jeg tror det hænger sammen med at jeg sætter stiklingerne for sent på
sommeren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 04-07-04 07:32

On Sun, 04 Jul 2004 08:21:18 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

Hej Mads.

> [...]
>til at overvintre første vinter. Det er kun sjældent det lykkedes, men
>jeg tror det hænger sammen med at jeg sætter stiklingerne for sent på

Sætter du dem i drivhuset vinteren over?

Sidste sommer forsøgte jeg mig ø.i. med rosenstiklinger i potter efter
alle kunstens regler. Hele møget rådnede :-/ En djævel for i mig og
sidst i juli stak jeg tre rosenstiklinger direkte i jorden ved siden
af min Hiirod i drivhuset. De slog rod - og gror flot nu!

Så jeg har faktisk tænkt mig at forsøge dels at gentage successen med
roserne - men også at prøve det samme nummer med stiklinger fra min
vin.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-04 09:16

On Sun, 04 Jul 2004 08:32:29 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

>Sætter du dem i drivhuset vinteren over?

Ja. Jeg fylder en kålkasse (de store flamingokasser) med en jordblanding
af halvt sand, halvt spagnum og stikker dem deri. Den kasse står så i
drivhuset vinteren over. Kun en gang er det lykkedes mig at få dem til
at overvintre, det var dengang jeg satte stiklingerne i anden halvdel af
juni måned. De andre gange hvor de er sat senere er de døde i vinterens
løb.

> [...]
>
>Så jeg har faktisk tænkt mig at forsøge dels at gentage successen med
>roserne - men også at prøve det samme nummer med stiklinger fra min

Direkte i jorden er de ikke så følsomme - de tørrer ikke så let ud og de
bliver ikke så let overvandet. Det er ellers ting som nemt sker når de
er i potter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pandora

Dato : 05-07-04 10:32

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> med jord hvor de næsten altid slår rigtig god rod - der kan dog nemt gå
> 5-6 uger inden det sker. Det er dog ikke sikkert det er helt så let når

Har prøvet at sætte den direkte i jord, men blade begynde at hænge voldsomt,
og blev bløde - så jeg regnede med at den var ved at tørste ihjel. Efter at
have sat den i direkte vand, 'livede' den hurtigt op igen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-07-04 21:21

On Mon, 5 Jul 2004 11:31:45 +0200, "Pandora" <none@none.invalid> wrote:

>Har prøvet at sætte den direkte i jord, men blade begynde at hænge voldsomt,
>og blev bløde - så jeg regnede med at den var ved at tørste ihjel. Efter at
>have sat den i direkte vand, 'livede' den hurtigt op igen.

Når man sætter stiklinger i jord, så skal de dækkes tæt til med plast -
de skal i såkaldt sluttet luft. På den måde vil luften inde under
plasten blive mættet med vand (fugt) og når luften ikke kan optage mere
vand, så fordamper der heller ikke mere fra stiklingen. Og fordampning
fra stiklingen skal undgåes for den kan ikke trække nyt vand op - den
har jo ikke rødder endnu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : klaus

Dato : 04-07-04 14:59

Pandora wrote:
> [...]
> håber den vil slå rødder - men der er ikke 'sket' noget endnu - kan jeg
> overhovedet lave en ny vinstok på denne måde ?

Jep det kan du godt - vin gror som ukrudt og kan næsten formeres på en
hvilken som helst måde. Jeg har også prøvet at lade stiklinger stå i
vand, men det var træagtige stiklinger der var klippet i januar og som
stod i vand i vindueskarmen indtil ca. april, hvor de blev sat ud. Jeg
synes det er nemmest at tage ca. 40 cm. lange træagtige stiklinger i
marts/april og sætte dem direkte i et bed hvor jorden er løsnet. Det
meste af stiklingen sættes i jorden mens en eller to knopper er over
jorden. Vand grundigt og i løbet af et par måneder sætter de blade.

Dit forsøg med at anvende vedagtige stiklinger har jeg ikke prøvet på
vin, men med lidt tålmdighed tror jeg nok du skal få noget ud det.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Pandora

Dato : 05-07-04 10:34

"klaus" <ke@aigis.dk> wrote in message

> Dit forsøg med at anvende vedagtige stiklinger har jeg ikke prøvet på
> vin, men med lidt tålmdighed tror jeg nok du skal få noget ud det.

Den får lov til at stå sommeren over så