Maling af køkkenfliser
Fra : Heidi

Dato : 02-07-04 21:41

Jeg har tænkt mig at bruge noget af ferien på at male fliserne i
køkkenet.
Fliserne er blå-grønne og lidt aflange, og noget ru i overfladen. De
sidder over køkkenbordet i begge sider af køkkenet - den ene side med
dobbelt vask og mikroovn, den anden side med komfur.
Jeg har læst mig frem til at jeg skal vaske grundigt af med grundrens,
evt. slibe fliserne, afvaske med eddikesyre, male med grunder, lave en
klæbeprøve for at se om grunderen hænger fast, og derefter lade det
tørre i 2-3 dage før jeg maler med selve malingen.

Nu kommer så spørgsmålene - jeg mener jeg har læst engang at man kan
købe noget grundrens der er billigere end det man kan købe i dyre domme
hos en farvehandler. Hvad kan det evt. være, når det skal bruges i denne
forbindelse? Er det billigere i et byggemarked?

Hvad skal jeg slibe med inden grunderen? Og er det mon i det hele taget
nødvendigt når fliserne ikke er glatte?

Nogen anbefalinger til grunder? Og til selve malingen?
Og endelig - kan man mon få et pænt resultat med en lille malerrulle
eller er det bedre at bruge pensel når de er lidt ru?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Marco

Dato : 02-07-04 22:04

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev:
> Jeg har tænkt mig at bruge noget af ferien på at male fliserne i
> køkkenet.
SNIP
> [...]
> hos en farvehandler. Hvad kan det evt. være, når det skal bruges i denne
> forbindelse? Er det billigere i et byggemarked?
Du kan spørge efter maler/grundrens i dit lokale byggemarked. Produktet er
sikkert billigere dér.

> Hvad skal jeg slibe med inden grunderen? Og er det mon i det hele taget
> nødvendigt når fliserne ikke er glatte?
Du skal ikke slibe - Og hvis, skulle det være _efter_ grundrengøringen.
Derimod skal du før grundrens bruge en kalkfjerner og skrubbe med en
skuresvamp/børste og vaske over med rent vand.
Herefter bruger du grundrens og vasker igen over med rent vand.

> Nogen anbefalinger til grunder? Og til selve malingen?
Brug en hæftegrunder specielt til formålet. Malingen må evt. være vaskbar,
hvis aftørring og -fedtning er nødvendig - fra glans 10 og op.

> Og endelig - kan man mon få et pænt resultat med en lille malerrulle
> eller er det bedre at bruge pensel når de er lidt ru?
Du kan stryge fugerne over med en pensel og slutte af med en kortluvet over
fliserne med det samme.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Marco

Dato : 02-07-04 22:09

"Marco" <meco@SLETDETTEofir.dk> skrev:
> [...]
> hvis aftørring og -fedtning er nødvendig - fra glans 10 og op.

> Du kan stryge fugerne over med en pensel og slutte af med en kortluvet

Undskyld. Den kortluvede er en malerrulle :)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Heidi

Dato : 02-07-04 22:23

Marco wrote:
> SNIP
> Du kan spørge efter maler/grundrens i dit lokale byggemarked.
> Produktet er sikkert billigere dér.

Det vil jeg prøve.

> Du skal ikke slibe - Og hvis, skulle det være _efter_
> grundrengøringen.

Det er også det jeg mener - inden grunderen = efter grundrens

Derimod skal du før grundrens bruge en kalkfjerner
> og skrubbe med en skuresvamp/børste og vaske over med rent vand.
> Herefter bruger du grundrens og vasker igen over med rent vand.

Okay, jeg har ellers læst om det modsatte - først grundrens og så
eddikesyre.

Lyder som en god ide - tak for svaret.

Fra : Marco

Dato : 03-07-04 08:56

> Derimod skal du før grundrens bruge en kalkfjerner
>
> Okay, jeg har ellers læst om det modsatte - først grundrens og så
> eddikesyre.

Så dur begge metoder vel, men i vores maleranvisning af overfladebehandling
står der først kalkfjerner og derefter grundrens :)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Heidi

Dato : 04-07-04 16:21

Heidi wrote:
> Jeg har tænkt mig at bruge noget af ferien på at male fliserne i
> køkkenet.

snip

Nu er jeg så nået dertil at jeg har afrenset med grundrens og vasket af
med eddikesyreblanding og derefter med rent vand. Men hvor længe skal
man regne med der går inden fugerne er helt tørre, så man kan begynde
med grunderen??

Fra : Marco

Dato : 04-07-04 19:04

> [...]
> med eddikesyreblanding og derefter med rent vand. Men hvor længe skal
> man regne med der går inden fugerne er helt tørre, så man kan begynde
De skal bare være "hvidtørre" - altså med det blotte øje ingen tegn på fugt.
Held og lykke med projektet.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Heidi

Dato : 04-07-04 19:22

Marco wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev:
Men hvor længe
> De skal bare være "hvidtørre" - altså med det blotte øje ingen tegn
> på fugt. Held og lykke med projektet.

Tak for det. Det går strygende