Oliering af fyrretræseng
Fra : Kathrine

Dato : 01-07-04 20:23

Hej.
Jeg har et par junior fyrretræsenge, som jeg har fået foræret. Træet er
ubehandlet men blevet lidt mørkere, siden sengen blev købt.
Nu har jeg så fået den idé at oliere sengene med hvidpigmenteret olie,
så de bliver lyse og pæne.
Hvordan griber jeg det an?
Skal der slibes først eller...?
--
Kathrine

Fra : Marco

Dato : 01-07-04 21:51

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev:

> [...]
> ubehandlet men blevet lidt mørkere, siden sengen blev købt.
> Nu har jeg så fået den idé at oliere sengene med hvidpigmenteret olie,
Du påfører sengene den hvidpigmenterede olie vådt i vådt, så der ingen
overgange kommer. Efter en halv times tid, aftørres den overskydende olie.

> Skal der slibes først eller...?
Du kan oliere 2 gange og mellemslibe ved evt. fiberrejsning.

Husk at polere olien godt ned i træet.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Kathrine

Dato : 02-07-04 22:43

"Marco" skrev:

> Du påfører sengene den hvidpigmenterede olie vådt i vådt,

Vådt i vådt???? Du må sørme lige forklare, da jeg er en nybegybder til
den slags

> Du kan oliere 2 gange og mellemslibe ved evt. fiberrejsning.

Altså kun slibe, hvis fibrene rejser sig?
Ikke noget med at slibe ned inden, så træet åbner sig og/eller bliver
lysere igen?
--
Kathrine

Fra : Marco

Dato : 06-07-04 20:06

> Vådt i vådt???? Du må sørme lige forklare, da jeg er en nybegybder til
> den slags
Når du påfører olien, må du ikke give olie igen dér, hvor den allerede er
tør, da der bliver dobbelt så hvidt.
Derfor kun våd olie dér, hvor du netop har givet olie der ikke er nået at
tørre :)

> Altså kun slibe, hvis fibrene rejser sig?
Ja

> Ikke noget med at slibe ned inden, så træet åbner sig og/eller bliver
> lysere igen?
Nej, så kunne du jo blive ved :)

Undskyld det sene svar.

--