Gipsplader / brandkrav
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-07-04 11:40

Er igang med at indrage noget af loftet (5 sals etagebyggeri/hanebåndsloft)
til en hemsløsning. Udover 200mm isolering, er det da lovligt kun at benytte
ét lag gips (i stedet for to lag). Hvad er brandklassificerings-kravet til
gipsbeklædningen ?

Fra : anders majland

Dato : 01-07-04 12:30

> [...]
> isolering, er det da lovligt kun at benytte ét lag gips (i stedet for
> to lag). Hvad er brandklassificerings-kravet til gipsbeklædningen ?

Brandkravene bør du kunne finde i bygningsreglementet af 1995 - Der en
læsevenlig version på www.rockwool.dk - ellers så er www.retsinfo.dk
stedet for lovmateriale.

Ellers så gå op biblioteket og kig efter "Træ 38 og 39" - Handler mest
om træ men afair så er de almene krav også skæret ud i nogle gode
illustrationer.

Men husk at isoleringen skal være fastholdt med brandtråd eller
forskallingsbrædder. Hver desuden opmærksom på hvor stor hemsen er (hvor
der er mindst en meters højde. Er den over 4,5m2 (afair) så tæller den
som et rigtigt rum og skal leve op til samtlige krav til et sådant)

(Jeg ved at ved småhuse er 1lags gips tilstrækkeligt men er ikke sikker
på ved etagebyggeri)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Bo Br

Dato : 02-07-04 23:14

meddelelse news:40e3f5ee$0$23872$14726298@news.sunsite.dk...

Pas på, gips er ikke "bare gips" f.eks bag en brændeovn skal det være
fibergips. Tungt som et ondt år men kun et lag
I forbindelse med brændeovn skal man gemme kviteringen som bevis for at det
er fibergips ?? siger skorstensfejeren.

Bo Br