Opbevaring af blomsterfrø
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 01-07-04 11:30

Hej NG

Hvordan opbevarer man de blomsterfrø, som man ikke har fået brugt i år, til
næste år?

Jeg har vist hørt noget med i en platicboks med tætsluttende låg i
køleskabet, kan det passe?

Mvh. Janni

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-04 21:26

On Thu, 1 Jul 2004 12:29:51 +0200, "Janni Nørmølle"
<trinity76@operamail.com> wrote:

>Hvordan opbevarer man de blomsterfrø, som man ikke har fået brugt i år, til
>næste år?

Tørt og køligt - gerne mørkt.
Jeg har mine liggende i en værktøjskasse i vores uopvarmede garage. Det
går fint nok, men er ikke helt optimalt - der er lidt for varmt især om
sommeren.

>Jeg har vist hørt noget med i en platicboks med tætsluttende låg i
>køleskabet, kan det passe?

Det vil nok være rigtig godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-07-04 21:42

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev >

> Det vil nok være rigtig godt.

Jeg har tit tænkt om man kan kvæle frø i tæt plast (altså iltmangel), det er
jo en form for liv. Men kan de slet og ret tåle iltfrie forhold i lang tid?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-04 22:32

On Thu, 1 Jul 2004 22:41:32 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har tit tænkt om man kan kvæle frø i tæt plast (altså iltmangel), det er
>jo en form for liv. Men kan de slet og ret tåle iltfrie forhold i lang tid?

Godt spørgsmål .... jeg tror ikke det normalt er et problem med iltfrie
forhold. Men jeg er da langt fra sikker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Michael Appel

Dato : 02-07-04 07:28

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan opbevarer man de blomsterfrø, som man ikke har fået brugt i år,
til
> næste år?

Lidt inspiration kan findes her (på engelsk):
http://ohoh.essortment.com/savingseeds_rmff.htm og måske endnu bedre her:
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/412.html.

Konklusion. Tørt, lufttæt, og hellere meget koldt end koldt. Dog, nogle frø
af mere eksotiske planter tåler ikke frysning. Generelt, hvis planten i dens
naturlige habitat vil kunne opleve frost, så går det nok..

Hilsen Michael

Fra : Marlene

Dato : 02-07-04 13:40

"Michael Appel" <ma_remove_@danstamps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dens
> naturlige habitat vil kunne opleve frost, så går det nok..

Ja, men aldrig i en fryser, der fryser ca. 18 grader. Frøene vil få et chok,
da de kommer lige fra varmen og ind i det ekstremt kolde. Mange frø kan
heller ikke tåle så høje frostgrader. Køleskabet er udmærket.

Mvh. Marlene.