Vis sidste del af en richedit
Fra : Claus Christiansen

Dato : 17-01-01 23:27

Hej NG

Er der en der lige kan koden for at få vist den nedeste del af indholdet af
en TRichedit, altså hvis den indeholder 200 linier og der kun kan vises 42
linier på skræmen i den størrelse den har skal det være de sidste 42 linier.

PS: Håber der var nogen der forstod det!

Claus
--
Claus Christiansen, TeamD member <cch@unipeople.dk>

Pythia: http://www.pythia.dk
Personal: http://www.bigfoot.com/~kruc
============================================-------------------------
"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
A. Einstein

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-01-01 07:34

Hej Claus

Claus Christiansen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>en TRichedit, altså hvis den indeholder 200 linier og der kun kan vises 42
>linier på skræmen i den størrelse den har skal det være de sidste 42

Prøv med det her

form1.RichEdit1.setfocus;
form1.RichEdit1.SelStart := SendMessage(form1.RichEdit1.Handle,
EM_LINEINDEX, form1.RichEdit1.lines.count, 0);

Med venlig hilsen
Steen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 18-01-01 12:17

"Steen Jensen" <steen.jensen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> form1.RichEdit1.SelStart := SendMessage(form1.RichEdit1.Handle,
> EM_LINEINDEX, form1.RichEdit1.lines.count, 0);

Hmm, det var også mit eget første bud, men det virker desværre ikke.
Cursoren flyttes god nok ned i bunden men det er stadig de øverst linier der
vises.

Man kan lave det som følger men det synes jeg måske ikke er nogen helt
optimal løsning:

RichEdit1.setfocus;
RichEdit1.SelStart := SendMessage(form1.RichEdit1.Handle,
EM_LINEINDEX, form1.RichEdit1.lines.count, 0);
RichEdit1.Lines.Add(' ');
RichEdit1.Lines.Delete(RichEdit1.Lines.count-1);

Så pænere løsninger er stadig meget velkomne!!

/Claus

Fra : Claus Christiansen

Dato : 18-01-01 12:31

<bla bla bla>

<klip et forslag der desværre ikke virker>

> [...]
> EM_LINEINDEX, form1.RichEdit1.lines.count, 0);
> RichEdit1.Lines.Add(' ');
> RichEdit1.Lines.Delete(RichEdit1.Lines.count-1);

linien med SelStart kan selvfølgelig helt udelades

/Claus

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-01 12:42

Hej.

"Claus Christiansen" <cch@unipeople.dk> wrote in message
> <bla bla bla>
>
> <klip et forslag der desværre ikke virker>

Jeg sidder lige et andet sted, og har ikke lige mine ting ved hånden.
Den er god nok den med selstart, men den flytter ikke 'cursoren'.
Du skal have fat i noget med SHOWCARET(?) derudover.
Hvis du ikke får det løst, skal jeg nok poste løsningen på et tidspunkt.

mvh.
Stig Johansen.

[klip]

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-01-01 16:22

Hej

Stig Johansen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Du skal have fat i noget med SHOWCARET(?) derudover.
>Hvis du ikke får det løst, skal jeg nok poste løsningen på et tidspunkt.

Det virker fint her hos mig, også uden Claus' tilføjelse. Hvis jeg har en
richedit med tekst i, og runtime står i toppen og udfører følgende

form1.RichEdit1.setfocus;
form1.RichEdit1.SelStart := SendMessage(form1.RichEdit1.Handle,
EM_LINEINDEX, form1.RichEdit1.lines.count, 0);

i en Buttons OnClick, får jeg vist de nederste linier.

Hvis det er tekst som bliver tilføjet løbende er det nok rigtigt som Stig
skriver noget med CARET.

f.eks.

RichEdit1.Perform(EM_SCROLLCARET, 0, 0);

Med venlig hilsen
Steen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 18-01-01 17:34

> [...]
> skriver noget med CARET.
>
> f.eks.
>
> RichEdit1.Perform(EM_SCROLLCARET, 0, 0);

Se nu har jeg så kombineret det bedste fra begge løsninger til:

RichEdit1.SelStart := SendMessage(form1.RichEdit1.Handle,
EM_LINEINDEX, form1.RichEdit1.lines.count, 0);
RichEdit1.Perform(EM_SCROLLCARET, 0, 0);

- og det virker, men hvorfor virker første uden videre hos jer ikke ikke hos
mig???

jeg kører Win2k og D4Prof, hvad med jer???

Claus

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-01-01 18:14

Hej

> [...]
hos
>mig???
>
>jeg kører Win2k og D4Prof, hvad med jer???

Jeg bruger D5 og Win98 1.udg. Jeg mener også at jeg har brugt det
under D4, så det er nok ikke det der er problemet.

Det sidste foreslag (RichEdit1.Perform(EM_SCROLLCARET, 0, 0)
virker heller ikke ved mig hvis jeg udfører den alene. Men hvis jeg
gør som nedenstående, tilføjer jeg tekst til en RE og viser hele tiden
de nederste linier.

const
i : integer = 0;

Procedure TForm1.AddText(const S: string);
begin
RichEdit1.SelText := S + #13#10;
RichEdit1.Perform(EM_SCROLLCARET, 0, 0);
end;

begin
inc(i);
AddText(IntToStr(i));
end;

Med venlig hilsen
Steen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 19-01-01 12:00

> Hej

> Jeg bruger D5 og Win98 1.udg. Jeg mener også at jeg har brugt det
> under D4, så det er nok ikke det der er problemet.

Hmm, så kan det jo næsten kun være en OS-specialitet, men virker min løsning
også hos dig for så vil jeg da blot anvende den:

RichEdit1.SetFocus;

Fra : Steen Jensen

Dato : 19-01-01 14:44

Hej Claus

> [...]
>RichEdit1.SelStart := SendMessage(form1.RichEdit1.Handle,
> EM_LINEINDEX, form1.RichEdit1.lines.count, 0);
>RichEdit1.Perform(EM_SCROLLCARET, 0, 0);

Ja, den virker fint hos mig.

Med venlig hilsen
Steen