Tip, tap tønde
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-04 22:51

Er der nogen herinde, der lige har en smart idé til, hvad man kan placere en
regnvandstønde på. Det er en vintønde af træ - forsynet med en vandhane. Den
skal hæves så meget fra jorden, at en vandkande kan komme under hanen.

Jeg har masser af herregårdstens i overskud fra et fliseprojekt og har
overvejet at lægge dem i ring. Men synes ikke rigtig, jeg kan få det til at
se ordentligt ud

Mvh. Lisbeth

Fra : kvaerulant

Dato : 01-07-04 04:05

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
>overvejet at lægge dem i ring. Men synes ikke rigtig, jeg kan få det til at

Du er nødtil at grave et hul først, da stenene synker ned i jorden.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-07-04 07:44

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du er nødtil at grave et hul først, da stenene synker ned i jorden.

Glemte at skrive, at tønden skal stå på et solidt fliseunderlag, der
allerede ligger der.

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Appel

Dato : 01-07-04 09:25

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40e336b8$0$3067$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
Den
> skal hæves så meget fra jorden, at en vandkande kan komme under hanen.

Når det nu er en trætønde, hvad så med at gå ud og finde en træstamme du kan
få en skive af? Stammens diameter bør så være omtrent som din tøndes nedre
diameter, og stammelængden lig den højde du nu ønsker. Bare en idé, jeg ved
ikke lige hvor man finder sådan et stykke..

Min egen løsning er ikke køn, men ganske funktionel (og billig, ca 80 kr
ialt ). Jeg købte fire små leca-blokke, højde ca 20 cm hver. Dem har jeg sat
i 2 lag á 2 , hvor lagene er lagt med 90 graders drejning. Ovenpå, 1 stk
flise 50x50. Det vigtigste for mig var ikke udseendet, men stabilitet. Med
to rollinger drønende rundt overalt skal skidtet altså bare blive stående,
uanset hvad de udsætter det for.. Og bunden er nu hævet ca 45 cm over
terræn, så vandkanden kan komme ind under nederste udtag.

Michael

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-07-04 22:29

"Michael Appel" <ma_remove_@danstamps.dk> skrev i en meddelelse

> Når det nu er en trætønde, hvad så med at gå ud og finde en træstamme du
kan
> få en skive af?

Ja se... dét ville jo være en flot løsning!
Men jeg ved heller ikke lige, hvor jeg finder sådan et stykke. Vil lægge
hovedet i blød og se, om jeg kan komme på noget.

Og ellers ender det med en cirkel af herregårdssten. I mit tilfældet skal
det også være noget, der er stabilt nok til omkringfarende børn.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ole Jensen

Dato : 02-07-04 08:59

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Og ellers ender det med en cirkel af herregårdssten. I mit tilfældet skal
> det også være noget, der er stabilt nok til omkringfarende børn.

En idé

Få fat i en stak brosten og mur dem op i en cirkel så den bliver i
ønsket højde.
Det vil se godt ud med tønden ovenpå.
Hvis du så fylder jord i centrum og laver et par sprækker imellem
brostenene, så kan der gro stenbedsplanter deri, og jeg tror det vil se
helt godt ud. Jeg kan se det for mig - kan du?

mvh
Ole-J

Fra : Palle & Charlotte

Dato : 02-07-04 17:52

ellers brug sten der er beregnet tl at lave cirkler af flexline se dem på
www.RBR.dk

--
Hilsen
Charlotte & Palle

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-07-04 20:52

> [...]
>
> Jeg har masser af herregårdstens i overskud fra et fliseprojekt og har
> overvejet at lægge dem i ring. Men synes ikke rigtig, jeg kan få det til

Sker der noget ved at lægge herregårdsstenene i en firkant, selv om tønden
er rund?
Og evt. forankre dem i en eller anden cmentblanding, så de ligger fast?

Hilsen Inger