slibning af egetræsbord
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 30-06-04 22:13

Jeg har lavet et brandmærke i vores massive egetræsbord - det er vel omkring
2-4 mm dybt.

Hvordan slibes bordet (der er olieret) lettest ned? Båndsliber, rystepudser,
excendersliber?

VH
jakob

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-06-04 23:15

Jakob Aagaard Harder skriver bl.a.:

> Hvordan slibes bordet (der er olieret) lettest ned?
> Båndsliber, rystepudser, excendersliber?

1. (El)høvl
2. Båndpudser
3. Rystepuder
4. Excentersliber

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 01-07-04 15:26

"Niels P Sønderskov" <nielspsonder @ skov.mail.dk> wrote in message
> Jakob Aagaard Harder skriver bl.a.:

> 1. (El)høvl
> 2. Båndpudser
> 3. Rystepuder
> 4. Excentersliber
>
> --
Betyder det rækkefølgen? For ikke at være for hård ved det tror jeg, at jeg
vil prøve at springe elhøvlen over i første omgang og se, om båndsliberen
kan tage det.

Et andet spørgsmål. Excentersliberen snurrer jo rundt og dermed på tværs af
årene. Giver det ikke ridser? Jeg troede, at jeg skulle slutte af med at
rystepudse på langs af årene.

VH
Jakob

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-07-04 15:50

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Et andet spørgsmål. Excentersliberen snurrer jo rundt og dermed på tværs
af
> årene. Giver det ikke ridser? Jeg troede, at jeg skulle slutte af med at
> rystepudse på langs af årene.

Jeg har slebet både et egetræs- og et bøgetræsbord med min excentersliber.
Så længe, der er groft sandpapir på, giver det ridser, men med fint
sandpapir bliver det helt glat (mit bøgetræsbord blev faktisk glattere end
det var, da jeg købte det).

Hilsen Inger

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 01-07-04 19:10

Jakob Aagaard Harder skrev:

> [...]
> 2-4 mm dybt.

> Hvordan slibes bordet (der er olieret) lettest ned? Båndsliber, rystepudser,

Jeg foreslår at du afmonterer din bordplade, og kører hen til et
snedkeri, hvor de har en kontaktpudser. Med en kontaktpudser får
du en flot overflade igen.

Det med at bruge båndpudser eller exentersliber, giver ikke det
bedste resultat, når du skal pudse så dybt som 2-4 mm.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 01-07-04 20:11

On Thu, 1 Jul 2004 20:10:24 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtomeseb@private.dk> skrev:

>Det med at bruge båndpudser eller exentersliber, giver ikke det
>bedste resultat, når du skal pudse så dybt som 2-4 mm.

Det koster sikkert heller ikke noget særligt, i forhold til det
kæmpearbejde, der er med håndmaskiner, og dyrt sandpapir.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 01-07-04 21:07

Per H skrev:

> Det koster sikkert heller ikke noget særligt, i forhold til det
> kæmpearbejde, der er med håndmaskiner, og dyrt sandpapir.

Meget kan ordnes med lidt kroner til kagekassen

--
Venlig hilsen
Svend Erik