Emhætte
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 29-06-04 23:09

Dav i gruppen,

Er der nogen her med gode/dårlige emhætteerfaringer?

Jeg har foreløbig fundet frem til en Voss 605-1 til 1.900 kr. som
jeg mener kan udfylde rollen, og spørgsmålet er nu om den skal
have aftræk op gennem et nyt stålpladetag (1,5 m), til facade (3
m) eller om det kan betale sig at spare på varmetabet ved at
bruge recirkulation og filter?

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 30-06-04 00:26

On Wed, 30 Jun 2004 00:09:21 +0200, Niels P Sønderskov <nielspsonder @
skov.mail.dk> wrote:

> [...]
>have aftræk op gennem et nyt stålpladetag (1,5 m), til facade (3
>m) eller om det kan betale sig at spare på varmetabet ved at

Jeg har en Voss, ganske vist en anden model, men ifølge brochuren
skulle det være en speciel lydsvag model. Hvis det er tilfældet må de
ikke-lydsvage lyde som jetjagere....
Prøv at høre en af dem på fuld kraft før du køber.

KS

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-06-04 01:08

kelds99@yahoo.dk skriver bl.a.:

> [...]
> er tilfældet må de ikke-lydsvage lyde som jetjagere....
> Prøv at høre en af dem på fuld kraft før du køber.

De mest lydsvage ligger på 50 dB og det gælder fx 605-1. Desværre
påstår alle producenter at deres hætter er lydsvage, så det er
nok et godt råd med en lytter. Tak.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : TG4600

Dato : 30-06-04 18:50

"Niels P Sønderskov" <nielspsonder @ skov.mail.dk> skrev i en meddelelse
> kelds99@yahoo.dk skriver bl.a.:

> De mest lydsvage ligger på 50 dB og det gælder fx 605-1. Desværre
> påstår alle producenter at deres hætter er lydsvage, så det er
> nok et godt råd med en lytter. Tak.

Hvis det er muligt vil jeg foreslå at montere motor på loftet - det
reducerer støjen væsentligt. Vi har en Thermex (monteret med motor på luft)
i vores køkken-alrum-stue og den genere ikke støj-mæssigt, med mindre man
står lige ved siden af hætten. Men selv når den kører på "fuld kraft" er man
ikke generet i stuen..

/TG

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 30-06-04 21:57

> [...]
> står lige ved siden af hætten. Men selv når den kører på "fuld kraft" er

Det er også noget jeg har overvejet lidt, men det ser ud til at prisen
kommer op på 5.000+ kr. for sådan en løsning (Gorenje var det vist).
Er det noget der kan gøres billigere ?

--
Jacob Michaelsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-06-04 23:08

TG4600 skriver bl.a.:

> [...]
> ikke støj-mæssigt, med mindre man står lige ved siden af
> hætten. Men selv når den kører på "fuld kraft" er man ikke

Ja, det er en fornuftig løsning og selv om der ikke er loft, men
kun 75 cm rum havde jeg overvejet det. Som Jacob skriver er det
dog lidt dyrt (urimeligt).

Så er det lige før man kan tage skridtet fuldt ud og etablere
ventilation med varmegenvinding og udnyttelse af varmen fra
brændeovn.

I øvrigt utroligt hvad folk betaler for skulpturelle emfang over
samtalekøkkenet. Jeg var lamslået over priserne op til 15.000 kr.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-07-04 02:21

Niels P Sønderskov nielspsonder @ skov.mail.dk skriver
i news:40e1e88c$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk bl.a.:

> [...]
> facade (3 m) eller om det kan betale sig at spare på
> varmetabet ved at bruge recirkulation og filter?

Det blev til Voss 605-1'eren som jeg er rigtig godt tilfreds med.
Så vidt jeg kan se findes den samme lydsvage SilentTech-motor
også i andre fabrikater. Det kan godt være den larmer noget på 4,
fuldt tryk, men den store fordel i forhold til den gamle, der
larmede vildt allerede på trin 1 er, at den næsten ikke kan høres
på det trin som bruges det meste af tiden.

Og så valgte jeg at spare et aftræk gennem det nye tag.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk