Ærteblomst/staude?
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-04 09:29

Sidste forår fik jeg nogle små ærteblomster forærende af min genbo. Hun
havde selv overtaget 'resterne' fra en, som havde dyrket dem frem, og kendte
ikke navnet på dem. De blev sat i jorden og blev ikke til ret meget, men her
i år har pokker taget ved dem. De er nu ca. 1,5 m lange og har et væld af
blomster på vej. De ligner alm. ærteblomster, men er lidt kraftigere i
væksten.

Det er i hvert fald ikke almindelige ærteblomster, men hvad er det så. Kan I
i gruppen hjælpe mig med oplysninger om, hvad det er for nogle starutter, og
om jeg kan være heldig, at de kommer igen til næste år?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Susanne

Fra : berbeck

Dato : 29-06-04 10:57

"Henrik" <norgard.snabela.webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> om jeg kan være heldig, at de kommer igen til næste år?

Jo jo, ærteblomster findes også som staude, dvs. flerårig, så det må helt
bestemt være sådan en, du har fået.
Ifølge "Havens staudeleksikon" hedder den Lathyrus latifolius, flerårig
ærteblomst, og findes i forskellige farvevarianter, rosa, rød og hvid. Jeg
har nu kun set den rosa, som jeg nærmere vil kalde pink. Jeg synes, den er
rigtig flot og meget velegnet til buketter.
God fornøjelse med din plante.

Venlig hilsen Else.

Fra : Marlene

Dato : 29-06-04 11:34

"berbeck" <nn@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
Jeg
> har nu kun set den rosa, som jeg nærmere vil kalde pink.

Den, der hedder rød, er pink. Den rosa er helt sartrosa. Ganske bedårende.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-04 20:48

On Tue, 29 Jun 2004 11:57:03 +0200, "berbeck" <nn@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>har nu kun set den rosa, som jeg nærmere vil kalde pink. Jeg synes, den er
>rigtig flot og meget velegnet til buketter.

Staudeærteblomst er helt bestemt en dejlig og flot plante - jeg har
desværre ikke selv noget sted til en sådan.

Der er kun et lille minus ved den i forhold til den etårige ærteblomst:
Den dufter ikke.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-06-04 22:08

> [...]
> desværre ikke selv noget sted til en sådan.
>
> Der er kun et lille minus ved den i forhold til den etårige ærteblomst:

Den har en aldeles stor pælerod, og lider derfor ved flytning, det er
lettest at flytte dem som små. De frøsår sig villigt. Der er vist også flere
farver end nævnte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen