Ståltag
Fra : Thïngmand

Dato : 28-06-04 08:26

Jeg skal have lagt ståltag oven på et gammelt undolinetag på en lade. Men
hvad skal jeg vælge? Jeg havde tænkt mig at det skulle være tegllook. Skal
jeg bare tage den billigste og er det en fordel eller ulempe at tage
pladerne i fulde længeder?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 28-06-04 12:29

On Mon, 28 Jun 2004 09:25:36 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

> [...]
>hvad skal jeg vælge? Jeg havde tænkt mig at det skulle være tegllook. Skal
>jeg bare tage den billigste og er det en fordel eller ulempe at tage

Ulempen er, at selv om det er tegl-look, så skal man langt væk for
ikke at se forskellen - på de meget billige ståltage skal man nærmest
være både blind og farveblind for at tro, at det er et tegltag..

Til en lade ville jeg personlig foretrække traditionelle pandeplader
(farvede eller rene galvaniserede), som også er billigere - de
foregiver ikke at være noget, de ikke er. Men det er jo en smagssag.

Fordelen ved lange plader er, at det tager kortere tid at lægge.

Nogle af de knap så billige ståltagplader er behandlet med et
kondensafvisende materiale, andre med flere lag rustbeskyttende acryl,
støjdæmpning em.m.. og andre igen har adskillige års garanti.
Grundlæggende er de dog ret ens, men man får som regel hvad man
betaler for.

KS.

Fra : Thïngmand

Dato : 29-06-04 09:02

<kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 28 Jun 2004 09:25:36 +0200, "Thïngmand"

> Fordelen ved lange plader er, at det tager kortere tid at lægge.

Jeg kunne bare forestille mig at hvis tagkonstruktionen ikke er helt lige på
den gamle lade, vil målene helt skride med lange plader...?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : anders majland

Dato : 29-06-04 09:36

> Jeg kunne bare forestille mig at hvis tagkonstruktionen ikke er helt
> lige på den gamle lade, vil målene helt skride med lange plader...?

Den retter man vel op inden man lægger de nye Men man skal være
omhyggelig med at de ikke begynder at dreje ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 29-06-04 07:11

> Fordelen ved lange plader er, at det tager kortere tid at lægge.

Vi købte 300m2 i de rigtige længder fra HP ståltag i Viborg. Vi valgte
en "alm" trapezprofil og synes resultatet på udhuset er blevet ganske
godt.

Vi lagde dem ovenpå de gamle panneplader. Det er vist et par billeder på
www.majland.org/hvolris

> [...]
> støjdæmpning em.m.. og andre igen har adskillige års garanti.
> Grundlæggende er de dog ret ens, men man får som regel hvad man

Vi valgte den billigste plade der bare er malet. Den skal såmend nok
holde i mere end 20 år alligevel. Vi kiggede også på de plasticbelagte
men da det "kun" var til udhuset valgte vi det billigste.

Fra : Thïngmand

Dato : 30-06-04 08:24

Hvad gav du for det pr. m2?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

meddelelse news:40e128a5$0$23876$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : anders majland

Dato : 30-06-04 22:25

Nu kopierede jeg lige rundt på det så det er til at forstå - det er jo
ikke jeopardy

> Hvad gav du for det pr. m2?

Mener at den samlede pris incl. 4 skotrender og ~30 meter rygning skruer
mm var lige under
20000kr med moms. Den "rå" pris på pladerne var vist lige omkring
50kr/m2

Fra : kvaerulant

Dato : 28-06-04 21:34

Thïngmand wrote:

> [...]
>hvad skal jeg vælge? Jeg havde tænkt mig at det skulle være tegllook. Skal
>jeg bare tage den billigste og er det en fordel eller ulempe at tage

Jo bedre rustbeskyttelse jo jænger holder det.

De tyndste plader er nok de bedste i dit tilfælde, da taget
nedeunder støtter bedre end normale spær.