Maling af bord
Fra : MrHide

Dato : 27-06-04 19:14

Jeg er ved at lave et ude koekken og har taenkt paa at male det med
heldaekkende traebeskyttelse. Er det OK at tilberede mad paa saadan en
overflade? Hvad kan jeg ellers male med (som er holdbart)?
Med venlig hilsen Jorgen

---

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 27-06-04 19:39

MrHide skrev:

> Jeg er ved at lave et ude koekken og har taenkt paa at male det med
> heldaekkende traebeskyttelse. Er det OK at tilberede mad paa saadan en
> overflade?

Jeg ville ikke tilberede mad på en bordplade, der er behandlet med
træbeskyttelse. Der er temmelig sikkert tilsat fungicider i den
maling, du påtænker at bruge. Fungicider er noget giftigt stads, som
bliver tilsat for undgå råd og svamp i træet.

> Hvad kan jeg ellers male med (som er holdbart)?

Jeg kender ikke noget "sundt" maling.

Hvis jeg skulle lave en bordplade til udendørs brug, blev det nok i
massivt træ som fx eg - og så vedligeholde den med noget giftfri
olie.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-06-04 08:54

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg skulle lave en bordplade til udendørs brug, blev det nok i
> massivt træ som fx eg - og så vedligeholde den med noget giftfri

Jeg tror nærmest at jeg ville bruge en stålbordplade - så er man udovver
det med vedligehold, bortset fra rengøring - af og til kan de fås fra
nedlagte/ombyggede proff. køkkener til meget rimelige priser

/carsten

Fra : Jorgenj

Dato : 28-06-04 09:59

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message
> [...]
> det med vedligehold, bortset fra rengøring - af og til kan de fås fra
> nedlagte/ombyggede proff. køkkener til meget rimelige priser

Hvis den nu skal være malet, kan man så ikke lakere ovenpå malingen? I givet
fald, hvilken type lak, kan det være gulvlak?
Jørgen J. Jensen

Fra : Marco

Dato : 27-06-04 21:36

"MrHide" <mrhide@tdcadsl.invalid> skrev:

> [...]
> heldaekkende traebeskyttelse. Er det OK at tilberede mad paa saadan en
> overflade? Hvad kan jeg ellers male med (som er holdbart)?

Hvis køkkenbordet endelig skal males, kan du bruge en olie-/alkydmaling som
netop kan tåle vandpåvirkning og ikke en træbeskyttelse.
Indvendig må det meste træbeskyttelse kun bruges til ydervinduer- og døre
grundet sundhedsfare ved indånding.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 28-06-04 14:06

MrHide wrote:
> [...]
> heldaekkende traebeskyttelse. Er det OK at tilberede mad paa saadan en
> overflade? Hvad kan jeg ellers male med (som er holdbart)?

Du kunne jo male med skibslak. Hvis det kan holde på et skibsdæk, kan
det vel også holde på et køkkenbord.

Jeg regner ikke med at det skulle være giftigt.

mvh
Ole-J