Placering af roser?
Fra : Kristina

Dato : 25-06-04 08:58

Hvor står roserne bedst?
Jeg har et sydvendt rosenbed (ca. 20 m * 0,5 m) langs vores hus, men jeg har
på fornemmelsen at de ikke trives så godt der. De får rosengødning, men
ellers ikke andet. Skal de vandes eller andet, eller bør de stå et sted med
mindre sol.
Hvordan har de det med at blive flyttet hvis det er løsningen? Det er en
blanding af store gamle roser fra før vi købte huset (jeg tror ikke sådan
lige de kan flyttes) og nogle små nye David Austin roser som jeg har plantet
inden for de sidste 3 år.
På forhånd tak
Kristina

Fra : Aksel

Dato : 25-06-04 22:57

"Kristina" <andrea@jubiipostFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blanding af store gamle roser fra før vi købte huset (jeg tror ikke sådan
> lige de kan flyttes) og nogle små nye David Austin roser som jeg har

Normalt kan roser ikke få for meget sol, men hvis dit rosenbed er langs en
mur er det sandsynligt at de får alt for lidt vand.

Hilsen Aksel

Fra : Tomas Jensen

Dato : 01-07-04 19:32

Kristina wrote:
> [...]
> lige de kan flyttes) og nogle små nye David Austin roser som jeg har plantet

Hvis der har stået roser i det samme bed i mange år, kan jorden lide af
"rosentræthed", der får roserne til at mistrives.(noget med
næringsindholdet i jorden samt små skadedyr i jorden, der specifik
angriber roser). Løsningen er at flytte roserne til et andet bed - også
gamle roser kan flyttes. Bedste årstid er efteråret, så de etableres
godt inden vinter. Husk samme plantedybde som før.
Desuden er det godt at ha' tagetes sammen med roserne for at mindske
risikoen for denne her rosentræthed.

Fra : Nette

Dato : 02-07-04 08:58

Ja- rosentræthed består meget i stor forekomst af nematoder ( lange
sytrådstynde orm).

De kan også gå i jordbær.....

Der er gode resultater med tagetes - nematoderne bliver tiltrukket af
rødderne på tagetes, som til gengæld indeholder et stof som slår
dyrene ihjel. Det virker kun, når tagetesene blomstrer.

Men jeg tror nu også vand er et problem. Jeg har samme arangement
herhjemme, men har et system omkring det afløb fra tagrenden ved
sydmuren, hvor en alm. haveslange er tilkoblet - og altid ligger inde
mellem roserne. Selv i voldsomt regnvejr kommer der nemlig ikke vand
ind under udhænget. Slangen hjælper meget - og man kan jo flytte rundt
på den, så alt får vand. Derudover behøver jeg faktisk ikke at vande
- og regnvand er både sundt og billigt

M.v.h.
Nette