uden for sæsonen - men hvad med varmen ?
Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 24-06-04 22:48

Så kom den frygtede el regning, og jeg er derfor gået i tænkeboks for at
finde en anden varmekilde end de 2 oliefyldte elradiatorer vi har stående.
Er der nogen der har nogen ide om hvad der er billigst ?
Jeg har indtil videre kigget på en zibro petroleumskamin(men så vidt lige
kunne regne ud må 1l brændstof ikke koster mere end 13,5 i forhold til hvad
vi betaler for Elvarmen. Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med at
bruge andet end zibro plus, da det er lidt pebret i prisen.
En elvarmeveksler(der sidder en blæser/udsuger indenfor og så en varme enhed
udenfor) har også været inde i billedet - den skulle være billig i drift har
jeg hørt - men hvor billig ? den koster immervæk ca20k i indkøb.
den sidste mulighed som jeg kan se at få noget solvarme evt med sandlager,
er et sandlager ikke nødvendigt hvis det skal holde hele vinteren ? er der
nogen der har erfaring i at lave det gør det selv ?

Jeg tager alle erfaringer og råd til mig med glæde - for jeg skal i hvert
fald ikke nyde noget af at få en regning af den kaliber igen.
jeg ser også gerne ris/ros fordele/ulemper ved de forskellige typer.
Eller hvis der er nogen der har en anden mulighed så sig endelig til :)

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 25-06-04 04:25

Poppe (2750) wrote:
> [...]
> lige kunne regne ud må 1l brændstof ikke koster mere end 13,5 i
> forhold til hvad vi betaler for Elvarmen.

Er det ikke noget med at de ikke er så kræsne over hvad for en olie de
får....

\MK

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 25-06-04 15:14

> Er det ikke noget med at de ikke er så kræsne over hvad for en olie de
> får....

det er noget i den stil jeg har hørt men jeg kunne godt tænke mig at vide
hvad der er af erfaringer med forskellige mærker har også læst om lampeolie
fra netto ??!? men jeg synes det lyder lidt skummelt - og hvis man læser på
zibro's side står der at mange billige mærker kan ødelægge ovnene, det er
derfor jeg gerne vil høre erfaringer med forskellige mærker.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Carsten F

Dato : 27-06-04 21:41

Poppe (2750) wrote:

> [...]
> man læser på zibro's side står der at mange billige mærker kan ødelægge
> ovnene, det er derfor jeg gerne vil høre erfaringer med forskellige

Hej har selv haft fornøjelsen af at andvende en "zibro" i flere år, og
jeg plejer at bruge tændvæske da den er en del billiger en lampeolie
har dog også prøver lampeolie men der er ikke nogen nævneværdig forskel,
anden at man ved opstart og slukning kan ane en svag duft af petroleum,
men det vænner man sig hurtigt til da tændvæske er ca 40% billigere en
lampeolie

/Carsten

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 28-06-04 08:01

Hej Carsten,

tak for svaret, kan man så købe tændvæske i større mængder (20L dunk e.l.)
eller er man tvunget til at købe en masse 1L ?
hvad giver du typisk for en 1L ?

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-06-04 13:38

"Poppe (2750)" <poppeFJERNMIG@easyfrag.dk> wrote in message
> Hej Carsten,
>
> tak for svaret, kan man så købe tændvæske i større mængder (20L dunk e.l.)
> eller er man tvunget til at købe en masse 1L ?
> hvad giver du typisk for en 1L ?

Jeg mindes at have hørt at det er fordi man slipper for brændstofafgiften at
lampeolie er billigere. Men hvis du køber det i 20 liters dunke er der ingen
der tror på det er til havelamperne / optænding i grillen og man kommer
derfor til at betale afgiften.

Keller

Fra : Doktoreren

Dato : 25-06-04 06:35

Har du overvejet et stokerfyr?

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 25-06-04 15:11

"Doktoreren" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> Har du overvejet et stokerfyr?
åben ild/ild kan ikke komme på tale.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-04 06:58

"Poppe (2750)" <poppeFJERNMIG@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

- for jeg skal i hvert
> fald ikke nyde noget af at få en regning af den kaliber igen.

Hvor stor er den regning, du er ved at gå i "bro" over?. Topic har været på
før, jeg mener at resultatet af "meningsmålingen" blev at, det var en bedre
forretning at efterisolere,tætne, evt installere brændeovn , frem for at
konvertere el.varme til naturgas. Prob. er at den "varmepumpe" du spørger
til, taber effekten under 4-5°C.- dvs at når der RIGTIGT er brug for den, er
der ingen penge sparet ved at holde den kørende.

Fra : MJ

Dato : 25-06-04 10:49

Min kære gamle mor har et mindre hus på ca. 120 m2, hvor der elvarme som
primær varkekilde.
Hun fik regninger på ca 16- 20.000 kr om året. og så havde hun det ikke for
varmt om vinteren.

Resultatet blev at hun fik installeret en brænde ovn. (kunne heldigvis
placeres i stuen, lige ved trappeopgangen, så 1. sal også bliver varmet op)

Nu fyrer hun i brændeovnen for små 4.500 om året (kan gøres meget billigere
hvis man selv gider gøre lidt for at fælde og flække træ)

El regningen er på små 3.000 så vidt jeg husker.
Hun bruge stadig gulvarmen i badeværelset.

Pris for brænde oven, stålskorsten (temmelig høj) og installation ca. 17.000
Så brænde ovnen er tjent ind på 4 år + hun har en rigtig god varme og meget
bedre indeklima i huset nu.
Kan jo tjenes ind hurtigere hvis man selv gider arbejde lidt med træet.

Just my few cents

Morten

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 25-06-04 15:11

> [...]

bedre
> forretning at efterisolere,tætne, evt installere brændeovn , frem for at
I løbet af det sidste år ialt: 18000
Det skal så siges at jeg også har en pc og lidt andet der også kører så det
står nok alene for et par 1000 men alligevel så må det kunne gøres
billigere.
Åben ild er ikke en mulighed.
Men mht at efterisolere ved du så hvor det betyder mest ? væg/loft/gulv ?
Det er nok svært at svare på uden at vide hvad der er i forvejen men hvis du
hvor der er mest cost-benefit ville det nu være rart :)
> Prob. er at den "varmepumpe" du spørger
> til, taber effekten under 4-5°C.- dvs at når der RIGTIGT er brug for den,
er
> der ingen penge sparet ved at holde den kørende.
ahh meget rart at vide det det havde jeg nemlig ikke hørt - så er ideen lidt
væk med den, især da det er en stor investering.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-06-04 01:30

> [...]

det
> står nok alene for et par 1000 men alligevel så må det kunne gøres

Hvad er det i kwh, 12000?. Det er vores forbrug med brændeovn, vi er 4 i 140
kvm. hus og nået af det samme forbrugmønster; konstant 2 stk TV + Pc tændt,
tørretumbler,opvasker undalles. På den anden side bruger vi ikke gulvvarmen
i badet hæmningsløst, den kostr ca. 6-800 kwh/md. at holde tændt.

> Men mht at efterisolere ved du så hvor det betyder mest ? væg/loft/gulv ?

Absolut loft, med mindre at væggene overhovedet ikke er isoleret, men så er
loftet det sikkert heller ikke .
Jeg smed 100mm. ekstra der op, totalt 225 mm., for et par år siden, og det
har allerede tjent sig ind hvis man sammenligner med den tidligere ejers
forbrug.

> ahh meget rart at vide det det havde jeg nemlig ikke hørt - så er ideen
lidt
> væk med den, især da det er en stor investering.

Og lige som med naturgas er det kun et at gøre når det bliver gl., og ikke
virker mere; byt til nyt. Det er det som ødelægger regnestykket mht. den
samlede besparelse.
Hvis man skulle gøre noget som virkelig "rykkede", var der at installere et
træpille/stokerfyr, men der er ingen etableringstilskud som med naturgas, så
det er også en tvivlsom forretning.

Fra : anders majland

Dato : 26-06-04 21:42

> Hvis man skulle gøre noget som virkelig "rykkede", var der at
> installere et træpille/stokerfyr, men der er ingen etableringstilskud
> som med naturgas, så det er også en tvivlsom forretning.

Vi er meget glade for kombinationen stoker og brændeovn. Stokeren kørte
indtil kort efter påske (hvor den ikke længere kunne komme af med
varmen) og siden har vi holdt varmen med brændeovnen (og så en elpatron
til det varme vand).

Men skal man først til at trække rør og sætte radiatorerer op løbe
prisen jo hurtigt op ....

Men til Poppe: Hvordan kan du overveje en oliebrænder men sige nej til
andre varmekilder med ild ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 27-06-04 17:17

> Men til Poppe: Hvordan kan du overveje en oliebrænder men sige nej til
> andre varmekilder med ild ?
hóv hov jeg har aldrig sagt ja til olie brænder !!!!
jeg har sagt jeg bruger olie el radiatorer !!( det er blot el der varmer
noget olie op i en relativ alm. radiator - dvs der er ikke åben ild.)
sorry hvis det stod uklart.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : anders majland

Dato : 28-06-04 10:38

> Men til Poppe: Hvordan kan du overveje en oliebrænder men sige nej til
> andre varmekilder med ild ?

> hóv hov jeg har aldrig sagt ja til olie brænder !!!!

Du skrev da " kigget på en zibro petroleumskamin" - Det er da også
ild...

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 28-06-04 15:50

> Du skrev da " kigget på en zibro petroleumskamin" - Det er da også
> ild...

ja ok men det er nok mere fordi den er relativ sikker(den har noget sluk
selv ved tiltning, dvs der sker ikke noget hvis den vælter, derudover fylder
den heller ikke noget og den kan flyttes rundt).
men jo hvis der er andre former for åben ild der har samme egenskaber er de
også velkomne :)

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-04 16:47

Hej

Poppe (2750) wrote:
> men jo hvis der er andre former for åben ild der har samme egenskaber er de
> også velkomne :)

En brændeovn. De fås i ganske små størrelser, varmer hurtigt rummet op
og kan ikke sådan lige væltes

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 28-06-04 17:28

> En brændeovn. De fås i ganske små størrelser, varmer hurtigt rummet op
> og kan ikke sådan lige væltes

jojo hvis vi havde haft et sted og stille en sådan ville det være perfekt ,
forskellen er at en zibro kan rulles rundt så den ikke står i vejen , så
vidt jeg ved findes den feature endnu ikke på en brændeovn ;)

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : anders majland

Dato : 29-06-04 12:55

> [...]
> perfekt , forskellen er at en zibro kan rulles rundt så den ikke står
> i vejen , så vidt jeg ved findes den feature endnu ikke på en

Ok - så har jeg også forstået det bevæggrundene

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-06-04 19:22

Thu, 24 Jun 2004 23:48:03 +0200, berigede "Poppe \(2750\)"
<poppeFJERNMIG@easyfrag.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>En elvarmeveksler(der sidder en blæser/udsuger indenfor og så en varme enhed
>udenfor) har også været inde i billedet - den skulle være billig i drift har
>jeg hørt - men hvor billig ?

Den vi havde, som var en ordenlig carrier-fætter kostede spidsen af en
jetjager i drift

Meeeen, det kunne selvfølgelig også skyldes (delvist), at super-geniet
der havde installeret den havde "glemt", at installere en
kontraventil, så når vandet var varmet op til 70 grader, så blev det
lige sendt ud forbi varmepumpen til afkøling ........... bemærkede I
slet ikkke, hvor tidligt foråret kom i 2000?

Så hjemme hos os anvender vi nu oliefyr og brændeovn - og er glade for
det

/Mark