Uldlus / Blodlus i æbletræ.
Fra : edob

Dato : 22-06-04 21:19

Hej NG.

Jeg har uldlus (også kaldet blodlus) i et gammelt cox orange æbletræ. Er
der nogen som kender et probat middel til at få bugt med dem ??

Venlig hilsen, Frank

--
To mail me, please remove the following from my e-mail address:
TAKE-THIS-AWAY

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-06-04 12:24

On Tue, 22 Jun 2004 22:19:26 +0200, "edob"
<frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> wrote:

>Jeg har uldlus (også kaldet blodlus) i et gammelt cox orange æbletræ. Er
>der nogen som kender et probat middel til at få bugt med dem ??

Uldlus og blodlus er ikke helt det samme.

Min bog (Den grønne Bog) siger om blodlus, at det bedste er at fjerne
dem med en stålbørste, eller om vinteren med en blæselampe! (Men pas på
med den for barken tager let skade)

Der står også at blodlus trives bedst i læ, og jo tættere kronen/grenene
er, jo bedre trives bæsterne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : edob

Dato : 24-06-04 09:53

Hej Mads

Ja, jeg fik blandet begreberne lidt. Der er kun tale om BLODLUS (ikke
uldlus) - jeg har selv "den grønne" som siger stålbørste og blæselampe. Har
sidste år brugt begge midler, men kan se at der stadig er hvide "uldpartier"
omkring beskæringsar og på undersiden af ældre grene som sprækker, hvor de
tidligere har huseret. Jeg må på den igen - tænkte der måske var andre mere
effektive metoder til at komme dem til livs.

Venlig hilsen, Frank