Olietank - afblænde eller fjerne?
Fra : Michael Ravn

Dato : 21-06-04 23:21

Vi har købt et hus, hvor olietanken (gravet ned i haven) burde have
været afblændet iflg. kommunen, da der forlængst er overgået til
naturgas.

Mit spørgsmål er om man bør fjerne tanken helt, eller bare tømme og
afblænde den. Iflg. lovgivningen skal den kun tømmes og afblændes, men
er det i virkeligheden mere fornuftigt at få den fjernet? Kan der være
nogen risiko ved at have en tom olitank gravet ned i haven?

Da tanken ligger i haven skulle der iflg. lovgivningen ikke være behov
for at fylde den op med sand, da der ikke er tung trafik. En
havetromle el.lign. kan vel ikke siges at være tung trafik??

Michael Ravn

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-06-04 00:52

"Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at fylde den op med sand, da der ikke er tung trafik. En
> havetromle el.lign. kan vel ikke siges at være tung trafik??

Er det en glasfiber eller jerntank?
Hvis det er en jerntank ville jeg grave skidtet op og få undersøgt for evt.
forurening. Eller i det mindste får den trykprøvet for at se om den er utæt,
men stadigvæk er det en god at få undersøgt om der er forurening rundt om
påfyldningen og udluftningen. Inden man begyndte at bruge et fylderør med
indbygget fløjte (en såkaldt "ventafil") var der nogen chauffører der
brugte "Nå-nu-kommer-der-sgu-olie-ud-af-udluftningen-så-er-tanken-nok-fuld"
metoden, det var dog et fåtal (heldigvis!)
Da i lige har købt huset er det måske noget i kan snakke med sælger om. Hvis
der er forurening kan i måske få det renset op på ejerskifte forsikringen,
ellers hænger i selv på det når i en gang skal sælge huset.
Hvis det er en glasfiber tank kan i bruge den til regnvandstank, men den
skal selvfølgelig renses af et aut. firma

En af grundene til at tanke skal sandfyldes er at de kan finde på at komme
op af jorden hvis de er tomme. Den primære er selvfølgelig faren for
sammenstyrtninger, men så længe det ikke er biler og lastvogne der kører
henover den er faren for det meget lille, især hvis den er af glasfiber.
Thomas Nørgaard (Oliechauffør)
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-06-04 09:11

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
> sammenstyrtninger, men så længe det ikke er biler og lastvogne der kører
> henover den er faren for det meget lille, især hvis den er af glasfiber.

Det er helt rigtigt, hvad Thomas skriver.
Vi har lige fået vores afmeldt hos kommunen og gravet op. Når I engang
skal sælge huset, vil et nedgravet lig af en olietank uden tvivl kunne
bruges til at trykke prisen. Hvis I ikke skal bruge den, er det klogeste
at få den væk!
Aksel

Fra : bme

Dato : 22-06-04 09:46

> [...]
> skal sælge huset, vil et nedgravet lig af en olietank uden tvivl kunne
> bruges til at trykke prisen. Hvis I ikke skal bruge den, er det klogeste

Jeg tilslutter mig også den løsning. Da vi overtog vores hus fandt vi også
en olietank i haven. Det kostede en tusse at få en produkthandler til at
hente den, og så sørgede han for afmelding mm. Vi havde dog selv gravet den
fri, så den lige var til at hejse op.

/bo