Rhododendron hjælp
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-06-04 17:24

Min flotte Rhododendron er hvert andet års blomstrende - meget flot i
øvrigt, men jeg kunne jo godt tænke mig at den blomstrede hvert år i stedet.
Men hvordan griber jeg det an? Der skal klippes men hvilket år?

Mvh Maria

--
Noget du ikke ved om C5? Så spørg.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-04 21:26

On Mon, 21 Jun 2004 18:24:02 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Min flotte Rhododendron er hvert andet års blomstrende - meget flot i
>øvrigt, men jeg kunne jo godt tænke mig at den blomstrede hvert år i stedet.
>Men hvordan griber jeg det an? Der skal klippes men hvilket år?

Jeg vil tro det kan hjælpe hvis du fjerner blomsterne så snart de er
afblomstret - på den måde vil planten begynde at sætte nye skud - og
dermed blomsterknopper - tidligere end hvis den får lov at sætte frø.

http://www.gartneriet.dk

Fra : kvaerulant

Dato : 21-06-04 22:12

Maria Frederiksen wrote:

>Min flotte Rhododendron er hvert andet års blomstrende - meget flot i
>øvrigt, men jeg kunne jo godt tænke mig at den blomstrede hvert år i stedet.
>Men hvordan griber jeg det an? Der skal klippes men hvilket år?

Du kan godt få den til at blomster hvert år,
men det vil give forholds vis fære blomster,
da blomstringen sker på bekostning af bladene,
og bladene skaber næste års blomstring.

Kan du ikke finde plads til en til,
som ikke har blomstert i år.
og som derfor ikke er blevet solgt i planteskolen?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-06-04 22:21

> Kan du ikke finde plads til en til,
> som ikke har blomstert i år.
> og som derfor ikke er blevet solgt i planteskolen?

Jo da - faktisk har jeg et bed i cirkel, ialt 26 m, med surbund og 14
Rhododendron + en masse andet sjovt. Men der for kunne det jo være meget
rart at den blomstrer hvert år.

Mvh Maria

Fra : kvaerulant

Dato : 22-06-04 14:26

Maria Frederiksen wrote:

>Jo da - faktisk har jeg et bed i cirkel, ialt 26 m, med surbund og 14
>Rhododendron + en masse andet sjovt. Men der for kunne det jo være meget
>rart at den blomstrer hvert år.
>
>Mvh Maria

Det hjælper også at planten bliver gammel.
Så du skal bare sætte dig ned og vendte.