Duftgeranier
Fra : Sorgenfri

Dato : 21-06-04 08:26

Hej gruppe!

Hvordan får man egentlig fat i duftgeranier? Kan de stå indenfor både sommer
og vinter eller er det typisk en udendørsplante? Billederne, jeg har fundet
på nettet, viser planterne udenfor, men det er måske af hensyn til
fotografen (?)

Jeg er specielt interesseret i den, der hedder "pelargonium graveolens".
Jeg forestiller mig, at det kunne være hygeligt med en duftende plante i
stuen.

Er det en blomst, man let kan finde hos en blomsterhandler / i et
havecenter?

Håber på lidt info, inden jeg skal ud og tjekke planteskolerne ud

Mvh. Sorgenfri

Fra : Marlene

Dato : 21-06-04 08:58

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Hvordan får man egentlig fat i duftgeranier? Kan de stå indenfor både
sommer
> og vinter eller er det typisk en udendørsplante?

Det er typisk en stueplante (den er ikke hårdfør), men er også flot i bede
om sommeren. Englænderne bruger dem meget både i bede og store containere
udenfor. Det både ser flot ud og dufter godt.

Billederne, jeg har fundet
> på nettet, viser planterne udenfor, men det er måske af hensyn til
> fotografen (?)

Svar som ovenfor.

> Jeg er specielt interesseret i den, der hedder "pelargonium graveolens".

Den er også skøn - Rosengeranium på dansk. Egentlig misvisende med ordet
Geranium, da det er en pelargonie.

> Jeg forestiller mig, at det kunne være hygeligt med en duftende plante i
> stuen.

Ja, det er dejligt.

> Er det en blomst, man let kan finde hos en blomsterhandler / i et
> havecenter?

Ja, jeg synes efterhånden, de er ret almindelige. Hvor i landet bor du?

Mvh. Marlene.

Fra : Sorgenfri

Dato : 21-06-04 11:15

Marlene wrote:

> Det er typisk en stueplante (den er ikke hårdfør), men er også flot i
> bede om sommeren. Englænderne bruger dem meget både i bede og store
> containere udenfor. Det både ser flot ud og dufter godt.

Ja, det var nok nogle engelske sites, jeg fandt. Blomstrer den både sommer
og vinter?

> Den er også skøn - Rosengeranium på dansk. Egentlig misvisende med
> ordet Geranium, da det er en pelargonie.

Pudsigt med de to betegnelser. Måske det ene er engelsk og det andet har
latinsk oprindelse. Det må jeg finde ud af ved lejlighed.

> Ja, jeg synes efterhånden, de er ret almindelige.

Rigtig godt at høre!

Hvor i landet bor
> du?

Sorgenfri Lige ved kgs. Lyngby, men jeg kan da sagtens transportere mig
andre steder hen!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Marlene

Dato : 21-06-04 11:47

> Pudsigt med de to betegnelser. Måske det ene er engelsk og det andet har
> latinsk oprindelse. Det må jeg finde ud af ved lejlighed.

Det stammer helt fra 1700-tallet, hvor Linné lod Geranium, Pelargonium og
Erodium komme i samme familie (slægt) - nemlig Geranium. Senere blev slægten
dog delt i 3; Geranium, Pelargonium og Erodium. Men det er stadig i
udlandet, at de er "slemme til" at kalde pelargonier for Geranier. Det
engelske ord for Geranium er i øvrigt Hardy Geranium (storkenæb).

Snip

> Sorgenfri Lige ved kgs. Lyngby, men jeg kan da sagtens transportere
mig
> andre steder hen!

Ok - jeg er desværre ikke så kendt derovre - det var nok at skulle finde
Parken i lørdags !!! - men mon ikke nogle af de større plantecentre har dem?
Det vil jeg næsten tro. Og ja, den blomstrer også lidt om vinteren - men
ikke ret meget. Det kommer an på lyset, og hvor varmt der er i rummet.

Mvh. Marlene.

Fra : Sorgenfri

Dato : 21-06-04 12:04

Marlene wrote:

> [...]
> Erodium. Men det er stadig i udlandet, at de er "slemme til" at kalde
> pelargonier for Geranier. Det engelske ord for Geranium er i øvrigt

Mange tak for dine oplysninger! Det korrekte navn for den plante, jeg
søger, er altså en pelargonie!

> [...]
> plantecentre har dem? Det vil jeg næsten tro. Og ja, den blomstrer
> også lidt om vinteren - men ikke ret meget. Det kommer an på lyset,

Tusind tak igen, Malene. Nu har jeg da i hvert fald masser blod på tanden i
forhold til at få fundet min blomst!
Der ligger et par havecentre heromkring, som jeg må have besøgt!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Marlene

Dato : 21-06-04 12:48

> Mange tak for dine oplysninger! Det korrekte navn for den plante, jeg
> søger, er altså en pelargonie!

Ja, lige præcis Men der står sikkert duftgeranium i plantecentret.

Snip

> Tusind tak igen, Malene.

Velbekomme.

Nu har jeg da i hvert fald masser blod på tanden i
> forhold til at få fundet min blomst!
> Der ligger et par havecentre heromkring, som jeg må have besøgt!

Ja, det er altid skønt at besøge havecentre/planteskoler.... I øvrigt er den
duftpelargonie, der hedder 'Prince of Orange' også rigtig dejlig - dufter
godt og har smukke blomster. For et par år siden havde jeg også en med
champagneduft, chokoladeduft og After Eight duft - jeg kan desværre ikke
huske navnene, men dejlige var de.

Mvh. Marlene.

Fra : Sorgenfri

Dato : 21-06-04 14:49

Marlene wrote:

> Ja, det er altid skønt at besøge havecentre/planteskoler.... I øvrigt
> er den duftpelargonie, der hedder 'Prince of Orange' også rigtig
> dejlig - dufter godt og har smukke blomster.

Er hermed noteret!

> For et par år siden
> havde jeg også en med champagneduft, chokoladeduft og After Eight
> duft - jeg kan desværre ikke huske navnene, men dejlige var de.

Det er skægt, at de kan have sådanne dufte. Det kan faktisk undre mig, at de
ikke er mere udbredte som stueplanter (så vidt jeg da ved). Har du et bud på
det?
Er de svære at holde? Du skriver selv "var". Står de måske kun en sæson -
eller bliver de hurtigt for store i det?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Marlene

Dato : 21-06-04 14:55

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
de
> ikke er mere udbredte som stueplanter (så vidt jeg da ved). Har du et bud

I 1800-tallet havde alle jo sådan en duftpelargonie; der brugte man dem mod
ørepine (rosenpelargonie) og brugte dem også til kager. Så gik de nok lidt
af mode, tror jeg. Og det hænger nok også sammen med, at man ikke ser dem i
plantecentrene; så ved folk måske ikke, at de findes.

I Århus Botaniske Have har de i øvrigt en af de største samlinger i Danmark.

> Er de svære at holde? Du skriver selv "var". Står de måske kun en sæson -
> eller bliver de hurtigt for store i det?

Nej, de er ikke svære at holde - og nemme at tage stiklinger af. Jeg
plantede alle mine ud og fik dem ikke ind igen. Dumt, men måske lidt
bevidst, da jeg interesserede mig mere og mere for de hårdføre - stauderne.

Mvh. Marlene.

Fra : Sorgenfri

Dato : 22-06-04 07:32

Marlene wrote:

> [...]
> gik de nok lidt af mode, tror jeg. Og det hænger nok også sammen med,
> at man ikke ser dem i plantecentrene; så ved folk måske ikke, at de

Nå, var det virkelig så udbredt med pelargonier? Det vidste jeg slet ikke.
Hvor ved du alt det her fra?
Kender du evt. en god bog om pelargonier eller et website med alle de der
mere historiske oplysninger?

> I Århus Botaniske Have har de i øvrigt en af de største samlinger i
> Danmark.
Det er hermed også noteret.

> [...]
> plantede alle mine ud og fik dem ikke ind igen. Dumt, men måske lidt
> bevidst, da jeg interesserede mig mere og mere for de hårdføre -

Rart at høre. Det første i sætningen altså. Hvis man er heldig bare at få en
enkelt lille "pind" af en plante, kan man så lave sin egen pelargonie -
eller kræver det flere stiklinger at få en tæt plante? Skal de danne rødder
i vand først eller sætter man stiklingen direkte i jorden?

Undskyld at jeg nærmest drukner dig i spørgsmål, det er bare så fristende at
få dem fyret af, når man selv er så uvidende.

Venlige hilsener og mange tak fra Sorgenfri

Fra : Marlene

Dato : 22-06-04 07:51

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Nå, var det virkelig så udbredt med pelargonier? Det vidste jeg slet ikke.
> Hvor ved du alt det her fra?

Jeg læste om det for nogle år siden, da jeg selv indkøbte disse. Nu samler
jeg også på Geranier (storkenæb) og har over 300 forskellige, og de er jo i
familie.

> Kender du evt. en god bog om pelargonier eller et website med alle de der
> mere historiske oplysninger?

Jeg kender ikke rigtig nogle bøger, men af websites er der bl.a. Danske
Pelargonie Selskab på http://www.pelargonium.dk/. Måske ville et besøg på
Fuglebjerggård være interessant (Camilla Plum):
http://www.fuglebjerggaard.dk/Nyhedsrev/Nyhedsbrev_12.htm, hvor de også
skulle have en del duftgeranier.
Se evt. også her: http://www.e-haven.dk/artikler/Pelargonie/Pelargonie.htm

Snip

> [...]
rødder
> i vand først eller sætter man stiklingen direkte i jorden?

Du kan godt lave en plante ud af én stikling, men planten bliver
selvfølgelig kraftigere, hvis du har flere. Nogle sætter dem i vand først,
så de danner rødder. Jeg plejer nu at sætte dem langs kanten i en urtepotte
med jord. De har større mulighed for at slå rødder, når man sætter dem langs
kanten, da der er varmere der.

> Undskyld at jeg nærmest drukner dig i spørgsmål, det er bare så fristende
at
> få dem fyret af, når man selv er så uvidende.

Jamen, det er da helt i orden

Mvh. Marlene.

Fra : Sorgenfri

Dato : 22-06-04 20:51

Marlene wrote:
> "Sorgenfri"

> Jeg læste om det for nogle år siden, da jeg selv indkøbte disse. Nu
> samler jeg også på Geranier (storkenæb) og har over 300 forskellige,
> og de er jo i familie.

Ok, så du har OVER 300 forskellige! ... Og her kommer jeg så som præ-amatør

> [...]
> Danske Pelargonie Selskab på http://www.pelargonium.dk/. Måske ville
> et besøg på Fuglebjerggård være interessant (Camilla Plum):

Hm, det meste foregår godt nok i Jylland, men det er da rart at se, at
planterne har nogle forkæmpere. Måske jeg tager til Fuglebjerggård. Det
lyder som en hyggelig formiddagsudflugt.

> [...]
> en urtepotte med jord. De har større mulighed for at slå rødder, når
> man sætter dem langs kanten, da der er varmere der.

Tak for tippet!

> Jamen, det er da helt i orden

Tak igen. Alt for denne gang

Mvh. Sorgenfri

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-06-04 12:18

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Hvordan får man egentlig fat i duftgeranier?

I Haveselskabets lille butik på Pile Alle - lige ved siden af Storm P
museet - har de dem helt sikkert. Jeg så dem i hvert fald for et par uger
siden. De har vist ¨åbent ca 10-17 fra tirsdag til fredag, lørdag formiddag,
men IKKE hverken søndag eller mandag.
Desværre er de i gang med at holde ophørsudsalg, så skynd dig hellere...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Sorgenfri

Dato : 21-06-04 14:52

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> lørdag formiddag, men IKKE hverken søndag eller mandag.
> Desværre er de i gang med at holde ophørsudsalg, så skynd dig

Jamen så må jeg da forbi Pile Allé. Ved du, om de har flere forskellige
slags pelargonier (som jeg lige har lært er det korrekte navn)?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 21-06-04 17:11

> slags pelargonier (som jeg lige har lært er det korrekte navn)?

Det HAVDE de. Men jeg syntes godtnok der så fælt lukket og slukket ud, da
jeg kom forbi. Jeg tjekker lige i morgen igen - bor lige over for, så det er
en passende tur med en forstuvet fod .

Venlig hilsen Dikte

Fra : Sorgenfri

Dato : 22-06-04 07:34

Benedikte Brisson wrote:

> Det HAVDE de. Men jeg syntes godtnok der så fælt lukket og slukket
> ud, da jeg kom forbi. Jeg tjekker lige i morgen igen - bor lige over
> for, så det er en passende tur med en forstuvet fod .

Ok, jeg venter at høre fra dig.
Husk at sidde med foden eleveret, når du sådan har været ude at "spadsere"

Mvh. Sorgenfri

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-06-04 17:16

> Ok, jeg venter at høre fra dig.
> Husk at sidde med foden eleveret, når du sådan har været ude at "spadsere"

Der er simpelthen lukket og slukket og helt tomt. Æv. Måske har
Haveselskabet en hjemmeside, man kan blive klogere af .

Venlig hilsen Dikte (og FODEN)

Fra : Sorgenfri

Dato : 22-06-04 20:52

Benedikte Brisson wrote:
> "Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der er simpelthen lukket og slukket og helt tomt. Æv. Måske har
> Haveselskabet en hjemmeside, man kan blive klogere af .

Ærgerligt, når det nu ellers lige var så tæt på ...

Hej igen!
Sorgenfri

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 21-06-04 15:31

On Mon, 21 Jun 2004 09:25:32 +0200, "Sorgenfri"
<Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> wrote:

Hej Sorgenfri.

>Håber på lidt info, inden jeg skal ud og tjekke planteskolerne ud

Prøv at se, om du kan bruge dette til noget:

http://www.urtegartneriet.dk/Gerani.htm

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Sorgenfri

Dato : 22-06-04 07:46

Dorte R.M. Hansen wrote:
> On Mon, 21 Jun 2004 09:25:32 +0200, "Sorgenfri"
> <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> wrote:
>
> Hej Sorgenfri.

> Prøv at se, om du kan bruge dette til noget:
>
> http://www.urtegartneriet.dk/Gerani.htm

Mange tak!
En god oversigt over de forskellige typer, man kan være heldig at støde på i
Danmark, tænker jeg. Dertil nogle gode råd og et kort historisk oprids. Hvem
der dog lige kunne smutte forbi Silkeborg ...
Jeg får mere og mere smag for de planter.

Med venlig hilsen
Sorgenfri

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 22-06-04 08:11

On Tue, 22 Jun 2004 08:46:21 +0200, "Sorgenfri"
> [...]

>der dog lige kunne smutte forbi Silkeborg ...
>Jeg får mere og mere smag for de planter.

Suk, ja - samme her. Det er nok godt, der er så langt fra Bornholm til
Silkeborg

Men de kan faktisk bestilles, dog ikke under 8 planter ad gangen,
læste jeg et sted hos dem...

Med venlig havehilsen
Dorte

--