Beskæring af Rhododendron
Fra : Carsten Kring

Dato : 20-06-04 21:26

Hej!

Jeg har et bed med fire lavtvoksende Rhododendron-planter i - her i fuld
blomst:
http://kring.jqdata.dk/WebAlbum/Aaret%20i%20billeder/2004/Uge%2022/slides/040518_133256_1.html

Jeg ønsker faktisk ikke, at de bliver ret meget større end de er nu, så
derfor vil jeg gerne vide, hvornår det rette tidspunkt er at beskære?

Som man kan se, på billedet forneden, som er taget efter blomstringen er der
nu kommet nye "grene" på, som jeg ønsker at fjerne:
http://kring.jqdata.dk/WebAlbum/Aaret%20i%20billeder/2004/Uge%2024/slides/040611_162242_1.html

- må jeg gøre det nu, og er det OK bare at "nappe" dem af der hvor de
skyder fra?

mvh/Carsten

Fra : kvaerulant

Dato : 20-06-04 21:40

Carsten Kring wrote:

> [...]
>
> - må jeg gøre det nu, og er det OK bare at "nappe" dem af der hvor de

Du har misforstået Rhododendron dyrkningen.

Du flytter rundt på planterne indtil at du ikke har plads mere,
også forære du dem bort.
Og køber nogen mindre og mere svagt voksende sorter.

Hvis du ikke kan lide at de blomstre så plant en
dværg form af buskbom i stedet.
I stedet for at stusse blomsterne af.

Fra : Michael Appel

Dato : 20-06-04 21:59

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Du har misforstået Rhododendron dyrkningen.
>
> Du flytter rundt på planterne indtil at du ikke har plads mere,
> også forære du dem bort.
> Og køber nogen mindre og mere svagt voksende sorter.

Enig. Prøv at gå en tur i Botanisk Have, Kongens Have, eller endnu bedre,
Kew Garden i London. Der kan du se Rhododendron i deres rette element.
Storslåede, med massiv blomstring og en form der oser af frodighed.

Michael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-04 22:05

On Sun, 20 Jun 2004 22:26:19 +0200, "Carsten Kring"
<cckring@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg ønsker faktisk ikke, at de bliver ret meget større end de er nu, så

Så burde du nok have valgt nogle andre sorter end dem du har deri nu

> [...]
>
> - må jeg gøre det nu, og er det OK bare at "nappe" dem af der hvor de

Hvis du gør, så kommer der ingen blomster næste år. Og planten vil i
løbet af to år, smide de blade den har nu (bladene fra sidste år). Selv
om den er stedsegrøn betyder det ikke at den beholder bladene i al
evighed. Tre år beholder den typisk bladene, hvis den er i god form. Så
hvis du konsekvent fjerner al ny vækst, så vil dine rhodo'er snart se
yderst triste ud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Kring

Dato : 21-06-04 22:15

> [...]
> evighed. Tre år beholder den typisk bladene, hvis den er i god form. Så
> hvis du konsekvent fjerner al ny vækst, så vil dine rhodo'er snart se

Tak for et konstruktivt svar. Det var sådan noget jeg frygtede, så jeg vil
naturligvis respektere planterne

Hvem har nogensinde sagt, at det er nemt at være ny haveejer?

mvh/Carsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-06-04 22:33

On Mon, 21 Jun 2004 23:15:22 +0200, "Carsten Kring"
<cckring@hotmail.com> wrote:

>Tak for et konstruktivt svar. Det var sådan noget jeg frygtede, så jeg vil
>naturligvis respektere planterne

Dejligt
Jeg tror i øvrigt ikke at de rhodo'er vil blive et problem mht.
størrelse der hvor de står. Selvfølgelig bliver de større, men de vil
næppe nogensinde blive så store at de kommer til at fylde arealet helt
ud.

>Hvem har nogensinde sagt, at det er nemt at være ny haveejer?

Eller ny noget som helst andet for den sags skyld

http://www.gartneriet.dk