Brækket yucapalme
Fra : Bo Ramsing

Dato : 20-06-04 12:15

Hej hej,
konen er kommet til at brække et sideskud af en yucapalme. Hun spørger om
der skal gøres noget ved såret på palmen, eller om palmen selv kan
producerer noget harpiks-lign. stof til at lukke såret?

Den sidegren der brækkede af - kan jeg få noget ud af den ved at sætte den i
potte jord?

Måske lidt begynderagtige spg., men jeg ved (endnu) ikke en brik om planter

Mvh
Bo

Fra : .Alladin

Dato : 20-06-04 20:20

Jeg har selv en temmelig stor yaccapalme, den brækker/saver jeg toppen ned
på en gang imellem (4-5 års mellemrum) den skyder så igen uden nogen
hjælpemidler.

Det du skærer af kan du bare stille i en potte jord så gror den videre. Prøv
evt. at plante 4-5 skud i en kæmpe potte, efter 3-4 år har du en kanon flot
plante, specielt hvis du lader dem få forskelige højder, så er der blade
helt fra bunden og op i 1,5 2meters højde.

Held og lykke.

Fra : Helle Skoett

Dato : 20-06-04 22:37

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
> Den sidegren der brækkede af - kan jeg få noget ud af den ved at sætte den
> potte jord?

Hej Bo.
Det skud du har brækket af, kan du også sætte i en vase med lidt vand i
bunden, og evt. placere det hele nær en radiator eller lign. så det er lunt.
Så sætter skuddet rødder i hurtigt tempo. (Set praktiseret hos familie med
stort held)

Om et par uger har du allerede din første succes i hus - og så véd du noget
om planter! Held og lykke

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Allan

Dato : 24-06-04 18:22

> [...]
> potte jord?
>
> Måske lidt begynderagtige spg., men jeg ved (endnu) ikke en brik om

Hej jeg ved ikke om det er en yucapalmle jeg har.
Men det er sådan en med brede blade der kører ud og falder ned.

Så jeg tror det er sådan en. Men den er ved at blive for høj.
Så kan jeg bare knække toppen af og lave en ny ? ved at plante toppen ?

Mvh allan

Fra : Omnolog HMH

Dato : 24-06-04 19:40

> [...]
>
> Så jeg tror det er sådan en. Men den er ved at blive for høj.
> Så kan jeg bare knække toppen af og lave en ny ? ved at plante toppen ?

Hvis det er en yucca, så kan du. Så hudt jeg visker havde jeg mine
yuccatoppe til at stå i vand inden jeg plantede dem.